Lisää aktiivisia minuutteja varhaiskasvatukseen - Kysely varhaiskasvattajille ja aktiivisuusmittaukset lapsille
Halme, Laura; Havimäki, Emilia (2021)
Halme, Laura
Havimäki, Emilia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111620346
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111620346
Tiivistelmä
Lasten fyysinen aktiivisuus on ollut jo pitkään laskussa. Varhaiskasvatuksella on suuri vastuu lasten fyysisestä aktiivisuudesta ja näin ollen heidän motorisesta kehityksestään sekä terveydestä. Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset ohjeistavat, että jokaiselle lapselle tulisi kertyä fyysistä aktiivisuutta kolme tuntia päivässä.
Opinnäytetyön tarkoitus on tuoda tietoa varhaiskasvatuksessa tapahtuvan lasten fyysisen aktiivisuuden määrästä sekä siihen vaikuttavista tekijöistä. Opinnäytetyön tavoitteena oli esittää yhteenveto hankkeessa tehtyjen lasten aktiivisuusmittausten tuloksista sekä kyselyn avulla selvittää Kuortaneen kunnan varhaiskasvattajien kokemuksia Liikkuva Kuortane -hankkeen toimista ja lasten fyysisen aktiivisuuden toteuttamista edistävistä tai estävistä tekijöistä.
Opinnäytetyö on sekä määrällinen että laadullinen. Aineistona ovat lasten fyysisen aktiivisuuden mittaustulokset kolmen varhaiskasvatuspäivän ajalta kaikista Kuortaneen kunnan varhaiskasvatusryhmistä sekä varhaiskasvattajille teetetty kysely. Kyselyyn vastasi kuusi ryhmää yhdeksästä. Tuloksissa on esitetty mittaustulokset sekä varhaiskasvattajien kokemukset hankkeen toimista ja tarpeista lasten fyysisen aktiivisuuden lisäämiseksi.
Opinnäytetyön tulokset havainnollistavat lasten fyysisen aktiivisuuden olevan huomattavan vähäistä varhaiskasvatuksessa. Alkumittauksessa fyysisen aktiivisuuden keskiarvo oli 6,83 minuuttia tuntia kohden. Loppumittauksissa fyysisen aktiivisuuden keskiarvo oli 7,43 minuuttia tunnissa. Keskeisimmiksi tuloksiksi kyselyn perusteella nousi, että lasten fyysisen aktiivisuuden määrän kasvua voidaan edistää parhaiten välineiden määrää ja saatavuutta lisäämällä. Muita edistäviä tekijöitä ovat toimintaa ohjaavat suunnitelmat ja suunnitteluaika sekä lasten osallistaminen. Estäviksi tekijöiksi nousivat erityisesti sisätilat. Lisäksi COVID-19 sekä lapsiryhmien koko ja ikäjakauma koettiin estävän fyysisen aktiivisuuden toteuttamista.
Opinnäytetyön tarkoitus on tuoda tietoa varhaiskasvatuksessa tapahtuvan lasten fyysisen aktiivisuuden määrästä sekä siihen vaikuttavista tekijöistä. Opinnäytetyön tavoitteena oli esittää yhteenveto hankkeessa tehtyjen lasten aktiivisuusmittausten tuloksista sekä kyselyn avulla selvittää Kuortaneen kunnan varhaiskasvattajien kokemuksia Liikkuva Kuortane -hankkeen toimista ja lasten fyysisen aktiivisuuden toteuttamista edistävistä tai estävistä tekijöistä.
Opinnäytetyö on sekä määrällinen että laadullinen. Aineistona ovat lasten fyysisen aktiivisuuden mittaustulokset kolmen varhaiskasvatuspäivän ajalta kaikista Kuortaneen kunnan varhaiskasvatusryhmistä sekä varhaiskasvattajille teetetty kysely. Kyselyyn vastasi kuusi ryhmää yhdeksästä. Tuloksissa on esitetty mittaustulokset sekä varhaiskasvattajien kokemukset hankkeen toimista ja tarpeista lasten fyysisen aktiivisuuden lisäämiseksi.
Opinnäytetyön tulokset havainnollistavat lasten fyysisen aktiivisuuden olevan huomattavan vähäistä varhaiskasvatuksessa. Alkumittauksessa fyysisen aktiivisuuden keskiarvo oli 6,83 minuuttia tuntia kohden. Loppumittauksissa fyysisen aktiivisuuden keskiarvo oli 7,43 minuuttia tunnissa. Keskeisimmiksi tuloksiksi kyselyn perusteella nousi, että lasten fyysisen aktiivisuuden määrän kasvua voidaan edistää parhaiten välineiden määrää ja saatavuutta lisäämällä. Muita edistäviä tekijöitä ovat toimintaa ohjaavat suunnitelmat ja suunnitteluaika sekä lasten osallistaminen. Estäviksi tekijöiksi nousivat erityisesti sisätilat. Lisäksi COVID-19 sekä lapsiryhmien koko ja ikäjakauma koettiin estävän fyysisen aktiivisuuden toteuttamista.