Tutkimus rekrytoinnin prosessien kehittämisestachatbotin avulla - Case Murata Electronics Oy: chatbotin hyödyntäminen rekrytoinnissa, vaikutus työnhakijakokemukseen
Saves, Veera (2021)
Saves, Veera
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111120056
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111120056
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin toimeksiantajalle chatbotin käyttöä rekrytoinnissa. Työssä otettiin kantaa työnhakemisen kulttuurimuutokseen. Opinnäytetyön tutkimuskysymykseksi muodostui, voiko chatbot parantaa rekrytointiprosesseja, ja samalla haettiin vastausta siihen, voiko chatbot parantaa hakijakokemusta.
Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sitä varten haastateltiin toimeksiantajan rekrytointihenkilöä. Teoria koostui rekrytointiprosesseista, hakijakokemuksista sekä digitalisoinnin mahdollisuuksista keskittyen etsimään oikeanlaiset ratkaisut chatbot-toiminnoille. Opinnäytetyöstä on hyötyä toimeksiantajalle, joka saa näkemystä siihen, miten chatbot vaikuttaisi rekrytoinnin prosesseihin ja kuinka chatbot vaikuttaa rekrytoinnissa hakijakokemukseen. Hakijakokemuksen parantaminen on kaikkien rekrytointiorganisaatioiden agendalla, joten opinnäytetyö antaa tietoa kyseisiin rekrytoinnin haasteisiin.
Opinnäytetyön lopputuloksiksi muodostui perustellut suoritukset chatbotin aihioista. Chatbot-palveluntarjoajien vaihtoehdot on koottu opinnäytetyön liitteeksi. Näistä aihioista toimeksiantajan on helppo valita paras vaihtoehto, joka tukee toimeksiantajan liiketoimintaa.
Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sitä varten haastateltiin toimeksiantajan rekrytointihenkilöä. Teoria koostui rekrytointiprosesseista, hakijakokemuksista sekä digitalisoinnin mahdollisuuksista keskittyen etsimään oikeanlaiset ratkaisut chatbot-toiminnoille. Opinnäytetyöstä on hyötyä toimeksiantajalle, joka saa näkemystä siihen, miten chatbot vaikuttaisi rekrytoinnin prosesseihin ja kuinka chatbot vaikuttaa rekrytoinnissa hakijakokemukseen. Hakijakokemuksen parantaminen on kaikkien rekrytointiorganisaatioiden agendalla, joten opinnäytetyö antaa tietoa kyseisiin rekrytoinnin haasteisiin.
Opinnäytetyön lopputuloksiksi muodostui perustellut suoritukset chatbotin aihioista. Chatbot-palveluntarjoajien vaihtoehdot on koottu opinnäytetyön liitteeksi. Näistä aihioista toimeksiantajan on helppo valita paras vaihtoehto, joka tukee toimeksiantajan liiketoimintaa.