Asiakastyytyväisyystutkimus Tallipihan kahvilalle
Järvinen, Samuli (2021)
Järvinen, Samuli
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111019656
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111019656
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää toimeksiantajayrityksen asiakkaiden tyytyväisyyttä tamperelaisen Tallipihan kahvilan toimintaan. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli orientoitua myyntityöhön. Toisena tavoitteena oli perehtyä asiakaskokemukseen ja asiakastyytyväisyyteen. Opinnäytetyön kolmantena tavoitteena oli laatia ja toteuttaa asiakastyytyväisyystutkimus Tallipihan kahvilan asiakkaille.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään myyntityötä, asiakaskokemusta ja asiakastyytyväisyyttä. Myyntityön osalta käsitellään muun muassa hyvän myyjän ominaisuuksia ja myyntiprosessin vaiheita. Asiakaskokemuksen ja asiakastyytyväisyyden osalta tarkastellaan asiakaskokemukseen ja asiakastyytyväisyyteen vaikuttavia tekijöitä.
Opinnäytetyön empiirinen osuus käsittelee asiakastyytyväisyystutkimuksen toteuttamista, luotettavuutta ja tutkimustuloksia. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa kahvilan asiakaskuntaa, heidän saamiaan kokemuksia kahvilasta, sen henkilökunnasta ja tuotteista. Lisäksi tavoitteena oli löytää mahdollisia kehityskohtia kahvilan toiminnan kehittämiseksi.
Asiakastyytyväisyystutkimuksen tulosten perusteella Tallipihan kahvilan asiakkaat ovat tyytyväisiä kahvilan tarjoamiin tuotteisiin, henkilökuntaan ja saamaansa kokemukseen. Kehityskohdaksi selvisi erikoisruokavalioiden, kuten vegaanituotteiden selkeä merkitseminen. Lisäksi yrittäjän kanssa tuloksista käydyssä keskustelussa kävi ilmi, että sisäistä viestintää tulee kehittää, jotta henkilökunta osaisi perusteellisesti vastata asiakkaiden esittämiin kysymyksiin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään myyntityötä, asiakaskokemusta ja asiakastyytyväisyyttä. Myyntityön osalta käsitellään muun muassa hyvän myyjän ominaisuuksia ja myyntiprosessin vaiheita. Asiakaskokemuksen ja asiakastyytyväisyyden osalta tarkastellaan asiakaskokemukseen ja asiakastyytyväisyyteen vaikuttavia tekijöitä.
Opinnäytetyön empiirinen osuus käsittelee asiakastyytyväisyystutkimuksen toteuttamista, luotettavuutta ja tutkimustuloksia. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa kahvilan asiakaskuntaa, heidän saamiaan kokemuksia kahvilasta, sen henkilökunnasta ja tuotteista. Lisäksi tavoitteena oli löytää mahdollisia kehityskohtia kahvilan toiminnan kehittämiseksi.
Asiakastyytyväisyystutkimuksen tulosten perusteella Tallipihan kahvilan asiakkaat ovat tyytyväisiä kahvilan tarjoamiin tuotteisiin, henkilökuntaan ja saamaansa kokemukseen. Kehityskohdaksi selvisi erikoisruokavalioiden, kuten vegaanituotteiden selkeä merkitseminen. Lisäksi yrittäjän kanssa tuloksista käydyssä keskustelussa kävi ilmi, että sisäistä viestintää tulee kehittää, jotta henkilökunta osaisi perusteellisesti vastata asiakkaiden esittämiin kysymyksiin.