Osallistava työterveyshuolto : Terveystalon asiakasyrityksen työterveyshuollon toimintasuunnitelma
Varttinen, Carla (2012)
Varttinen, Carla
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017550
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017550
Tiivistelmä
Terveystalo on johtava yksityinen työterveyshuollon palveluntuottaja Suomessa. Ympäri maata 100 toimipaikkaa tarjoaa työterveyspalveluita moniammatillisena tiimityönä. Terveystalossa vastataan 16000 asiakasorganisaation ja yli 500000 henkilöasiakkaan työterveyshuollosta.
Tämän kehittämisprojektin tavoitteena oli selvittää Osallistava Työterveyshuolto- mallin käyttöä Terveystalossa asiakasyritysten työterveyshuollon toimintasuunnitelmien laadinnassa ottaen huomioon uudet ohjeet sekä aiheeseen liittyvää ohjauksen tarvetta. Tarkoituksena oli mallin syventävä integrointi toimintasuunnitelmaprosessiin.
Tämä YAMK-opinnäytetyönä toteutettu projekti käsitti tutkimuksellisen ja toiminnallisen osion. Tutkimusosio toteutettiin työterveyslääkäreiden ja -hoitajien (n=15) ryhmähaastatteluina käyttäen teemahaastattelurunkoa ja tulokset analysoitiin soveltaen laadullisia menetelmiä. Konkreettinen tuotos määräytyi haastattelutuloksiin perustuen ja se oli Osallistuva toimintasuunnitelma -koulutusohjelma Terveystalon työterveyshuoltosektorin käyttöön. Toiminnallisessa osiossa projektiryhmä työsti koulutusohjelmaa neljässä kokoontumisessa. Koulutusohjelman osioita kehitettiin myös seitsemään koulutukselliseen tapahtumaan perustuen. Tämä projekti liittyi Terveystalon työterveyshuoltopalveluiden jatkuvaan kehittämistoimintaan ja projektipäällikkönä toimi opinnäytetyön tehnyt YAMK-opiskelija.
Tutkimusosiossa ilmeni, että toimintasuunnitelmiin liittyvät uudet ohjeet ja lainsäädäntö sekä muutosten perimmäiset syyt tiedettiin, mutta dokumentointiin liittyi epätietoisuutta ja ohjauksen tarvetta. Tavoitteiden määrittely oli hyvin asiakaslähtöistä, vaikka sopivia mittareita oli vaikea löytää. Osallistaminen oli käsitteenä tuttu ja yhteistyö tärkein keino osallistaa asiakas toimintasuunnitelmaprosessiin. Vaikka osallistava toimintamalli oli tuttu, eivät kaikki mieltäneet sitä osaksi arkityötä. Osallistava Työterveyshuolto-mallia käytettiin toiminnan suunnittelussa yleensä sekä yhteistyön välineenä. Toimintaa oli harvoin vastuutettu asiakasorganisaatioon ja moniammatillinen tiimityö toteutui vaihtelevasti.
Taustojen tiedostaminen tukee muutoksen toteuttamista. Asiakaslähtöisyys on hyvän työterveyshuoltokäytännön perusta, mutta toiminnan ohjaamiseksi haluttuun suuntaan on tärkeää erotella toisistaan toiveet ja tarpeet sekä löytää sopivat mittarit. Osallistava toimintamalli voi olla myös tiedostamatta käytössä, jos käsite on tuttu ja yhteistyön merkitys selkeä. Yhteistyö ja moniammatillinen tiimityö kuuluvat oleellisesti osallistavaan työterveyshuoltoon, joten niitä tulee kehittää. Laaja tuen tarve liittyen toimintasuunnitelmaprosessiin ja osallistavaan toimintamalliin siihen yhdistettynä saattaa johtua sekä jo toteutuneista muutoksista että merkittävästä työterveyshuollon kansallisen tason muutospaineesta.
Tämän kehittämisprojektin tavoitteena oli selvittää Osallistava Työterveyshuolto- mallin käyttöä Terveystalossa asiakasyritysten työterveyshuollon toimintasuunnitelmien laadinnassa ottaen huomioon uudet ohjeet sekä aiheeseen liittyvää ohjauksen tarvetta. Tarkoituksena oli mallin syventävä integrointi toimintasuunnitelmaprosessiin.
Tämä YAMK-opinnäytetyönä toteutettu projekti käsitti tutkimuksellisen ja toiminnallisen osion. Tutkimusosio toteutettiin työterveyslääkäreiden ja -hoitajien (n=15) ryhmähaastatteluina käyttäen teemahaastattelurunkoa ja tulokset analysoitiin soveltaen laadullisia menetelmiä. Konkreettinen tuotos määräytyi haastattelutuloksiin perustuen ja se oli Osallistuva toimintasuunnitelma -koulutusohjelma Terveystalon työterveyshuoltosektorin käyttöön. Toiminnallisessa osiossa projektiryhmä työsti koulutusohjelmaa neljässä kokoontumisessa. Koulutusohjelman osioita kehitettiin myös seitsemään koulutukselliseen tapahtumaan perustuen. Tämä projekti liittyi Terveystalon työterveyshuoltopalveluiden jatkuvaan kehittämistoimintaan ja projektipäällikkönä toimi opinnäytetyön tehnyt YAMK-opiskelija.
Tutkimusosiossa ilmeni, että toimintasuunnitelmiin liittyvät uudet ohjeet ja lainsäädäntö sekä muutosten perimmäiset syyt tiedettiin, mutta dokumentointiin liittyi epätietoisuutta ja ohjauksen tarvetta. Tavoitteiden määrittely oli hyvin asiakaslähtöistä, vaikka sopivia mittareita oli vaikea löytää. Osallistaminen oli käsitteenä tuttu ja yhteistyö tärkein keino osallistaa asiakas toimintasuunnitelmaprosessiin. Vaikka osallistava toimintamalli oli tuttu, eivät kaikki mieltäneet sitä osaksi arkityötä. Osallistava Työterveyshuolto-mallia käytettiin toiminnan suunnittelussa yleensä sekä yhteistyön välineenä. Toimintaa oli harvoin vastuutettu asiakasorganisaatioon ja moniammatillinen tiimityö toteutui vaihtelevasti.
Taustojen tiedostaminen tukee muutoksen toteuttamista. Asiakaslähtöisyys on hyvän työterveyshuoltokäytännön perusta, mutta toiminnan ohjaamiseksi haluttuun suuntaan on tärkeää erotella toisistaan toiveet ja tarpeet sekä löytää sopivat mittarit. Osallistava toimintamalli voi olla myös tiedostamatta käytössä, jos käsite on tuttu ja yhteistyön merkitys selkeä. Yhteistyö ja moniammatillinen tiimityö kuuluvat oleellisesti osallistavaan työterveyshuoltoon, joten niitä tulee kehittää. Laaja tuen tarve liittyen toimintasuunnitelmaprosessiin ja osallistavaan toimintamalliin siihen yhdistettynä saattaa johtua sekä jo toteutuneista muutoksista että merkittävästä työterveyshuollon kansallisen tason muutospaineesta.