Erityislasten ja -nuorten teatterikerho : osallisuutta tukeva ohjaamisen malli
Sundqvist, Annika; Elminen, Reija (2021)
Sundqvist, Annika
Elminen, Reija
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110619372
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110619372
Tiivistelmä
Taidekulttuurilla on viimeaikaisissa tutkimuksissa todettu olevan hyvinvointia edistäviä ja syrjäytymistä ehkäiseviä vaikutuksia myös erityisryhmille.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli mallintaa Kuusankosken taideruukilla toimivan erityislasten ja -nuorten teatterikerhon osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukeva ohjaamisen malli. Malli perustuu ajatukseen kaikkien yhdenvertaisesta mahdollisuudesta osallistua taide- ja kulttuuritoimintaan sekä osallisuuden, yhteisöllisyyden ja hyvinvoinnin edistämiseen kulttuuritoiminnan avulla. Tavoitteena oli tehdä selkeä ja helposti eteenpäin vietävä malli, jota kulttuuritoiminnasta kiinnostuneet toimijat sekä erityisryhmien kanssa työskentelevät sosiaalialan ammattilaiset voivat hyödyntää ohjaustoiminnassaan.
Mallinnus toteutettiin havainnoimalla teatterikerhon kokoontumisia ja haastattelemalla toimeksiantajaa sekä kerhon ohjaajaa. Kerhon kokoontumiset kuvattiin ja videon avulla analysoitiin tapahtunutta ohjaustoimintaa. Haastattelut sekä yhteiset palaverit täydensivät havaintoja ja antoivat lisätietoa. Niiden avulla kartoitettiin ohjaamisen mallia tiiviissä yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Esitysmuodoksi valittiin PowerPoint-diat, jotta mallin esittely olisi vaivatonta ja malli helposti linkitettävissä verkkosivustoille.
Valmis erityislasten ja -nuorten ohjaamisen malli pitää sisällään selkeän rakenteen, joka on jaoteltu seuraavasti: teatteritoiminnan ja kerhotoiminnan kivijalka, joista ilmenee; toiminnassa tärkeät arvot, taustajoukot ja lähtökohdat sekä aloitus, toiminta, lopetus ja esitys, joista ilmenee; harjoitusten sisältö, kulku, tavoite ja päämäärä. Mallissa nousee esiin osallisuuteen ja yhteisöllisyyteen tukevan toiminnan lisäksi myös yhdessä tekemisen ilo ja riemu. Mallin todettiin olevan tavoitteiden mukainen ja niin tekijät kuin toimeksiantaja ovat tyytyväisiä mallinnusprosessiin sekä lopputulokseen. Malli tulee kaikkien kiinnostuneiden saataville toimeksiantajan oman yrityksen Toimintavoima Oy:n verkkosivuille sekä valtakunnallisesti Taikusydän-yhteistyöverkostoon. Suunnitelmissa on hyödyntää sitä myös sosiaali- ja terveysalan järjestöjen ja yhteisöjen toiminnassa sekä erilaisissa koulutuksissa. Recent studies have found that arts culture has effects on improving well-
being and preventing social exclusion also for groups with special needs. The purpose of this functional thesis was to form a model of guidance that
supports the inclusion and communality for the theatre club for children and young people with special needs operating in Kuusankoski taideruukki. The model is based on the idea of equal opportunities for everyone to participate in art and cultural activities and to promote inclusion, communality and well-
being through cultural activities. The objective was to make a clear and easy-to-move model that can be used by actors interested in cultural activities and social work professionals working with groups with special needs in their
guidance activities.
The modelling was carried out by observing the meetings of the theatre club and interviewing the commissioner and the director of the club. The gatherings of the club were filmed and the video was used to analyze the guidance
activities that took place. Interviews as well as joint meetings, complemented the observations and provided additional information. They were used to
survey the model of guidance in close cooperation with the commissioner. PowerPoint-slides were selected as the presentation format to make it easy to present the template and easily link the template to websites.
The ready model of guidance for children and young people with special needs includes a clear structure, divided as follows: the cornerstone of theatre operations and club operations, which comprises important values,
background forces and the starting points of the activities, as well as start-up, action, ending and performance, which comprises the content, course,
objective and goal of the exercises. In addition to activities aimed at inclusion and communality, the model also highlights the joy and delight of working
together. The model was found to be in line with the objectives and both the authors and the commissioner are satisfied with the modelling process and the outcome. The model will be available to all interested parties on the
website of the commissioner's company, Toimintavoima Oy, and nationally in the Taikusydän-cooperation network. It is also planned to use it in the
activities of social and health care organizations and communities, as well as in various trainings.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli mallintaa Kuusankosken taideruukilla toimivan erityislasten ja -nuorten teatterikerhon osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukeva ohjaamisen malli. Malli perustuu ajatukseen kaikkien yhdenvertaisesta mahdollisuudesta osallistua taide- ja kulttuuritoimintaan sekä osallisuuden, yhteisöllisyyden ja hyvinvoinnin edistämiseen kulttuuritoiminnan avulla. Tavoitteena oli tehdä selkeä ja helposti eteenpäin vietävä malli, jota kulttuuritoiminnasta kiinnostuneet toimijat sekä erityisryhmien kanssa työskentelevät sosiaalialan ammattilaiset voivat hyödyntää ohjaustoiminnassaan.
Mallinnus toteutettiin havainnoimalla teatterikerhon kokoontumisia ja haastattelemalla toimeksiantajaa sekä kerhon ohjaajaa. Kerhon kokoontumiset kuvattiin ja videon avulla analysoitiin tapahtunutta ohjaustoimintaa. Haastattelut sekä yhteiset palaverit täydensivät havaintoja ja antoivat lisätietoa. Niiden avulla kartoitettiin ohjaamisen mallia tiiviissä yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Esitysmuodoksi valittiin PowerPoint-diat, jotta mallin esittely olisi vaivatonta ja malli helposti linkitettävissä verkkosivustoille.
Valmis erityislasten ja -nuorten ohjaamisen malli pitää sisällään selkeän rakenteen, joka on jaoteltu seuraavasti: teatteritoiminnan ja kerhotoiminnan kivijalka, joista ilmenee; toiminnassa tärkeät arvot, taustajoukot ja lähtökohdat sekä aloitus, toiminta, lopetus ja esitys, joista ilmenee; harjoitusten sisältö, kulku, tavoite ja päämäärä. Mallissa nousee esiin osallisuuteen ja yhteisöllisyyteen tukevan toiminnan lisäksi myös yhdessä tekemisen ilo ja riemu. Mallin todettiin olevan tavoitteiden mukainen ja niin tekijät kuin toimeksiantaja ovat tyytyväisiä mallinnusprosessiin sekä lopputulokseen. Malli tulee kaikkien kiinnostuneiden saataville toimeksiantajan oman yrityksen Toimintavoima Oy:n verkkosivuille sekä valtakunnallisesti Taikusydän-yhteistyöverkostoon. Suunnitelmissa on hyödyntää sitä myös sosiaali- ja terveysalan järjestöjen ja yhteisöjen toiminnassa sekä erilaisissa koulutuksissa.
being and preventing social exclusion also for groups with special needs. The purpose of this functional thesis was to form a model of guidance that
supports the inclusion and communality for the theatre club for children and young people with special needs operating in Kuusankoski taideruukki. The model is based on the idea of equal opportunities for everyone to participate in art and cultural activities and to promote inclusion, communality and well-
being through cultural activities. The objective was to make a clear and easy-to-move model that can be used by actors interested in cultural activities and social work professionals working with groups with special needs in their
guidance activities.
The modelling was carried out by observing the meetings of the theatre club and interviewing the commissioner and the director of the club. The gatherings of the club were filmed and the video was used to analyze the guidance
activities that took place. Interviews as well as joint meetings, complemented the observations and provided additional information. They were used to
survey the model of guidance in close cooperation with the commissioner. PowerPoint-slides were selected as the presentation format to make it easy to present the template and easily link the template to websites.
The ready model of guidance for children and young people with special needs includes a clear structure, divided as follows: the cornerstone of theatre operations and club operations, which comprises important values,
background forces and the starting points of the activities, as well as start-up, action, ending and performance, which comprises the content, course,
objective and goal of the exercises. In addition to activities aimed at inclusion and communality, the model also highlights the joy and delight of working
together. The model was found to be in line with the objectives and both the authors and the commissioner are satisfied with the modelling process and the outcome. The model will be available to all interested parties on the
website of the commissioner's company, Toimintavoima Oy, and nationally in the Taikusydän-cooperation network. It is also planned to use it in the
activities of social and health care organizations and communities, as well as in various trainings.