Palveluopas hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä : Tervolan kunnan palveluopas ikäihmisille
Laukkanen, Tarja (2012)
Laukkanen, Tarja
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917460
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917460
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoitus on edistää tervolalaisten ikäihmisten hyvinvointia ja toimijuutta lisäämällä heidän tietouttaan saatavilla olevista palveluista palveluoppaan avulla. Opinnäytetyöni tuotos on Tervolan kunnalle tehty ikäihmisten palveluopas.
Hyvinvointi tarkoittaa fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvää oloa. Tällainen kokonaisvaltainen hyvinvointi syntyy ihmisen itsensä, hänen läheistensä, elinympäristönsä ja palvelujärjestelmän toiminnan sekä yhteiskuntapolitiikan tuloksena. Toimijuus puolestaan rakentuu kykenemisen, täytymisen, voimisen, tuntemisen, haluamisen ja osaamisen keskinäisestä kokonaisdynamiikasta. Sekä hyvinvoinnissa että toimijuudessa tiedon saannilla on merkittävä rooli. Palveluopas on oivallinen keino jakaa tietoa suurille väestömäärille.
Suunnittelin ikäihmisten palveluoppaan yhdessä Tervolan vanhusneuvoston kanssa. Keräsin tiedot oppaaseen internetistä ja Tervolan uusien asukkaiden palveluoppaasta. Perehdyin muiden kuntien ikäihmisten palveluoppaisiin ja käytin niitä pohjana suunnitellessani Tervolan palveluoppaan runkoa. Lopputuloksena syntyi 36-sivuinen A5-kokoinen vihko - Tervolan kunnan palveluopas ikäihmisille.
Laadukkaan, kattavan ja ajantasaisen ikäihmisten palveluoppaan avulla kunnat voivat muun muassa parantaa palvelujen saavutettavuutta, kohentaa kuvaansa vanhusmyönteisenä kuntana sekä edistää palveluntarjoajien ja palveluntarvitsijoiden kohtaamista. Ikäihmisille palveluopas tuo turvaa, kun he tietävät kenen puoleen kääntyä palvelutarpeen lisääntyessä.
Hyvinvointi tarkoittaa fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvää oloa. Tällainen kokonaisvaltainen hyvinvointi syntyy ihmisen itsensä, hänen läheistensä, elinympäristönsä ja palvelujärjestelmän toiminnan sekä yhteiskuntapolitiikan tuloksena. Toimijuus puolestaan rakentuu kykenemisen, täytymisen, voimisen, tuntemisen, haluamisen ja osaamisen keskinäisestä kokonaisdynamiikasta. Sekä hyvinvoinnissa että toimijuudessa tiedon saannilla on merkittävä rooli. Palveluopas on oivallinen keino jakaa tietoa suurille väestömäärille.
Suunnittelin ikäihmisten palveluoppaan yhdessä Tervolan vanhusneuvoston kanssa. Keräsin tiedot oppaaseen internetistä ja Tervolan uusien asukkaiden palveluoppaasta. Perehdyin muiden kuntien ikäihmisten palveluoppaisiin ja käytin niitä pohjana suunnitellessani Tervolan palveluoppaan runkoa. Lopputuloksena syntyi 36-sivuinen A5-kokoinen vihko - Tervolan kunnan palveluopas ikäihmisille.
Laadukkaan, kattavan ja ajantasaisen ikäihmisten palveluoppaan avulla kunnat voivat muun muassa parantaa palvelujen saavutettavuutta, kohentaa kuvaansa vanhusmyönteisenä kuntana sekä edistää palveluntarjoajien ja palveluntarvitsijoiden kohtaamista. Ikäihmisille palveluopas tuo turvaa, kun he tietävät kenen puoleen kääntyä palvelutarpeen lisääntyessä.