Esihenkilö ja työhyvinvointi: Case Etelä-Hämeen Osuuspankki
Vuonnelsalo, Anniina (2021)
Vuonnelsalo, Anniina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110119128
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110119128
Tiivistelmä
Jatkuva muutos haastaa työelämää ja erityisesti esihenkilöiden osalta työssäjaksaminen korostuu. Esihenkilön rooli työhyvinvoinnin kehittämisessä ja ylläpitämisessä on huomattava. Mikäli esihenkilö ei voi hyvin, heijastuu se suoraan myös koko tiimin työhyvinvointiin hänen puutteellisten johtajuustaitojen kautta.
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli selvittää esihenkilöiden kokemuksia omasta työhyvinvoinnistaan sekä sen johtamisesta kohdeyrityksenä toimivassa Etelä-Hämeen Osuuspankissa. Opinnäytetyön lähestymistapa pohjautuu voimavaralähtöiseen ajatteluun, jossa keskitytään enemmän myönteiseen ajatteluun, kuin epäkohtien etsimiseen. Tutkimus toteutettiin pääasiassa laadullisena tutkimuksena ja siinä selvitettiin kohdeyrityksen esihenkilöiden (n=12) kokemuksia omasta työhyvinvoinnistaan, siihen vaikuttavista tekijöistä sekä työhyvinvoinnin johtamisesta. Pääasialliseksi aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui puoliavoin verkkokyselylomake, lisäksi aineistona käytettiin esihenkilövalmennuspäivän materiaalia motivaatioon liittyen sekä työhyvinvointiarviota yrityksen työhyvinvoinnin nykytilan selvittämiseksi.
Tutkimustulokset osoittivat kohdeyrityksen työhyvinvointityön olleen varsin onnistunutta. Myös esihenkilövalinnoissa on onnistuttu, koska pääsääntöisesti esihenkilöt olivat hyvin tyytyväisiä työhönsä. Kiire koettiin suurimmaksi työn kuormitustekijäksi. Etätyön koettiin lisäävän työhyvinvointia merkittävästi. Kolikon kääntöpuolella kuitenkin nähtiin sen tuomat haasteet vuorovaikutukseen liittyen. Esihenkilöiden kesken vastuut eroavat jonkin verran toisistaan ja työn kohtuullinen määrä tulisi jatkossa saada kaikille järkeviin mittoihin. Tutkimustulosten erittäin hyvästä tasosta huolimatta antoivat avoimet vastaukset arvokasta lisätietoa yritykselle ylläpidettävistä, tuettavista sekä kehitettävistä toimenpiteistä.
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli selvittää esihenkilöiden kokemuksia omasta työhyvinvoinnistaan sekä sen johtamisesta kohdeyrityksenä toimivassa Etelä-Hämeen Osuuspankissa. Opinnäytetyön lähestymistapa pohjautuu voimavaralähtöiseen ajatteluun, jossa keskitytään enemmän myönteiseen ajatteluun, kuin epäkohtien etsimiseen. Tutkimus toteutettiin pääasiassa laadullisena tutkimuksena ja siinä selvitettiin kohdeyrityksen esihenkilöiden (n=12) kokemuksia omasta työhyvinvoinnistaan, siihen vaikuttavista tekijöistä sekä työhyvinvoinnin johtamisesta. Pääasialliseksi aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui puoliavoin verkkokyselylomake, lisäksi aineistona käytettiin esihenkilövalmennuspäivän materiaalia motivaatioon liittyen sekä työhyvinvointiarviota yrityksen työhyvinvoinnin nykytilan selvittämiseksi.
Tutkimustulokset osoittivat kohdeyrityksen työhyvinvointityön olleen varsin onnistunutta. Myös esihenkilövalinnoissa on onnistuttu, koska pääsääntöisesti esihenkilöt olivat hyvin tyytyväisiä työhönsä. Kiire koettiin suurimmaksi työn kuormitustekijäksi. Etätyön koettiin lisäävän työhyvinvointia merkittävästi. Kolikon kääntöpuolella kuitenkin nähtiin sen tuomat haasteet vuorovaikutukseen liittyen. Esihenkilöiden kesken vastuut eroavat jonkin verran toisistaan ja työn kohtuullinen määrä tulisi jatkossa saada kaikille järkeviin mittoihin. Tutkimustulosten erittäin hyvästä tasosta huolimatta antoivat avoimet vastaukset arvokasta lisätietoa yritykselle ylläpidettävistä, tuettavista sekä kehitettävistä toimenpiteistä.