Etätyökokemusten hyödyntäminen työhyvinvoinnin näkökulmasta Kelan yhteyskeskuksessa
Immonen, Matti; Pyykkö, Katja (2021)
Immonen, Matti
Pyykkö, Katja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110119117
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110119117
Tiivistelmä
Suomalainen työelämä on kokenut suuri muutoksia viimeisten vuosien aikana. Etätyön tekeminen on lisääntynyt merkittävästi. Covid-19-viruksen leviäminen maailmanlaajuisesti kevättalvella 2020 pakotti monet organisaatiot nopeisiin ratkaisuihin etätyöhön siirtymisen osalta. Tämä muutos on myös vaikuttanut työntekijöiden työhyvinvointiin ja sen tarkastelu organisaatioissa on tarpeen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Kelan puhelinasiakaspalveluyksikön, yhteyskeskuksen, henkilöstön kokemuksia etätyöstä ja sen tekemisen vaikutuksista työhyvinvointiin. Tavoitteena oli löytää keinoja etätyön sekä työhyvinvoinnin kehittämiseksi, ylläpitämiseksi ja sen lisäämiseksi.
Teoreettisena viitekehyksenä tarkasteltiin erityisesti etätyötä ja työhyvinvointia. Tapaustutkimus valikoitui tässä opinnäytetyössä lähestymistavaksi ja aineiston keruutavaksi teemahaastattelut. Haastattelupyynnöt lähetettiin sähköpostitse ja vapaaehtoiset haastateltavat valittiin yksinkertaisella satunnaisotannalla kahdesta eri ryhmästä, toisessa olivat esimiehet ja toisessa palveluasiantuntijat/suunnittelijat.
Sisällön analyysiä käyttämällä haastatteluista saatiin selvitettyä niitä asioita, joissa on onnistuttu, ne, mitkä vaikuttavat selkeästi työhyvinvointiin ja mitkä asiat vaativat työstämistä. Vastaukset olivat hyvin samankaltaisia, riippumatta siitä, oliko haastateltava esimies vai palveluasiantuntija. Tavoitteena oli haastattelujen avulla selvittää kehittämistarpeet ja tämän opinnäytetyön haastattelujen lopputuloksena pystyttiin nostamaan esiin useita kehittämiskohteita, joihin panostamalla voidaan vaikuttaa henkilöstön työhyvinvointiin eikä pelkästään vain etätyössä, vaan työssä yleisesti.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Kelan puhelinasiakaspalveluyksikön, yhteyskeskuksen, henkilöstön kokemuksia etätyöstä ja sen tekemisen vaikutuksista työhyvinvointiin. Tavoitteena oli löytää keinoja etätyön sekä työhyvinvoinnin kehittämiseksi, ylläpitämiseksi ja sen lisäämiseksi.
Teoreettisena viitekehyksenä tarkasteltiin erityisesti etätyötä ja työhyvinvointia. Tapaustutkimus valikoitui tässä opinnäytetyössä lähestymistavaksi ja aineiston keruutavaksi teemahaastattelut. Haastattelupyynnöt lähetettiin sähköpostitse ja vapaaehtoiset haastateltavat valittiin yksinkertaisella satunnaisotannalla kahdesta eri ryhmästä, toisessa olivat esimiehet ja toisessa palveluasiantuntijat/suunnittelijat.
Sisällön analyysiä käyttämällä haastatteluista saatiin selvitettyä niitä asioita, joissa on onnistuttu, ne, mitkä vaikuttavat selkeästi työhyvinvointiin ja mitkä asiat vaativat työstämistä. Vastaukset olivat hyvin samankaltaisia, riippumatta siitä, oliko haastateltava esimies vai palveluasiantuntija. Tavoitteena oli haastattelujen avulla selvittää kehittämistarpeet ja tämän opinnäytetyön haastattelujen lopputuloksena pystyttiin nostamaan esiin useita kehittämiskohteita, joihin panostamalla voidaan vaikuttaa henkilöstön työhyvinvointiin eikä pelkästään vain etätyössä, vaan työssä yleisesti.