Interaktiivinen videosarja puhetta tukevista ja korvaavista kommunikointimenetelmistä muistisairaiden kanssa
Saarela, Jonna (2021)
Saarela, Jonna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110119096
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110119096
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja tuottaa Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun geronomiopiskelijoiden käyttöön interaktiivinen videosarja puhetta tukevista ja korvaavista kommunikointimenetelmistä muistisairaiden kanssa. Videoiden tavoitteena on lisätä tietoisuutta erilaisista kommunikaatiomenetelmistä tulevien vanhustyön ammattilaisten keskuudessa, jotta heidän kauttaan myös mahdollisimman moni niistä hyötyvä muistisairas ja heidän omaisensa löytäisivät nämä menetelmät käyttöönsä. Lisäksi opinnäytetyön toiminnallinen osuus vastaa itsenäisen opiskelumateriaalin tarpeeseen opetuksen siirtyessä enenevässä määrin verkkoon.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimivat muistisairaudet, niiden tuomat haasteet kommunikoinnille sekä erilaiset puhetta tukevat ja korvaavat kommunikointimenetelmät. Muistisairaus vaikuttaa sairaudesta ja vaiheesta riippuen kommunikointiin eri tavoin, mutta muistisairaan tarve ja oikeus olla vuorovaikutuksessa ympäristönsä kanssa ei katoa missään vaiheessa. Väestön ikääntymisen ja sitä kautta muistisairauksien lisääntymisen myötä tarve vaihtoehtoisille kommunikointimenetelmille tulee kasvamaan. Tietoperustan lisäksi opinnäytetyössä kuvataan interaktiivisen videosarjan valmistusprosessia.
Interaktiivinen videosarja toteutettiin H5P-videoina. Videoita on kolme, ja niistä jokaisen kesto on kolme minuuttia. Ensimmäinen video käsittelee kommunikointia ja muistisairauksien siihen tuomia haasteita, toisella videolla tutustutaan erilaisiin avusteisiin kommunikointimenetelmiin ja viimeisellä videolla ei-avusteisiin kommunikointimenetelmiin. Videot tehtiin ensin Powerpoint-ohjelmaa hyödyntäen, jonka jälkeen ne ladattiin Xamkin Learn-pohjaan, jossa niihin lisättiin interaktiiviset ominaisuudet H5P-aktiviteetteja hyödyntäen.
Videosarjaa ei testattu opiskelijaryhmällä, mutta toimeksiantaja kokee niiden
olevan hyvä lisä tukemaan erilaisten opiskelijoiden oppimista, kun tietoa löytyy
muussakin kuin kirjallisessa muodossa. Videot tuovat oleelliset asiat esille ja H5P-aktiviteetteina toteutetut välikysymykset videossa toimivat hyvin.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimivat muistisairaudet, niiden tuomat haasteet kommunikoinnille sekä erilaiset puhetta tukevat ja korvaavat kommunikointimenetelmät. Muistisairaus vaikuttaa sairaudesta ja vaiheesta riippuen kommunikointiin eri tavoin, mutta muistisairaan tarve ja oikeus olla vuorovaikutuksessa ympäristönsä kanssa ei katoa missään vaiheessa. Väestön ikääntymisen ja sitä kautta muistisairauksien lisääntymisen myötä tarve vaihtoehtoisille kommunikointimenetelmille tulee kasvamaan. Tietoperustan lisäksi opinnäytetyössä kuvataan interaktiivisen videosarjan valmistusprosessia.
Interaktiivinen videosarja toteutettiin H5P-videoina. Videoita on kolme, ja niistä jokaisen kesto on kolme minuuttia. Ensimmäinen video käsittelee kommunikointia ja muistisairauksien siihen tuomia haasteita, toisella videolla tutustutaan erilaisiin avusteisiin kommunikointimenetelmiin ja viimeisellä videolla ei-avusteisiin kommunikointimenetelmiin. Videot tehtiin ensin Powerpoint-ohjelmaa hyödyntäen, jonka jälkeen ne ladattiin Xamkin Learn-pohjaan, jossa niihin lisättiin interaktiiviset ominaisuudet H5P-aktiviteetteja hyödyntäen.
Videosarjaa ei testattu opiskelijaryhmällä, mutta toimeksiantaja kokee niiden
olevan hyvä lisä tukemaan erilaisten opiskelijoiden oppimista, kun tietoa löytyy
muussakin kuin kirjallisessa muodossa. Videot tuovat oleelliset asiat esille ja H5P-aktiviteetteina toteutetut välikysymykset videossa toimivat hyvin.