Virtuaalinen ja visuaalinen upotus : nykynukketeatteria ja lisättyä todellisuutta yhdistävän digitaalisen esityksen immersiiviset mahdollisuudet
Westerholm, Maija (2021)
Westerholm, Maija
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102618933
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102618933
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni keskiössä on Huoneiden kirja -esitykseen tekemäni 26. Lastenhuone -teoksen taiteellinen prosessi. Huoneiden kirja oli TEHDAS Teatterin, Aura of Puppetsin ja Aurinkobaletin sekä yli sadan vapaan kentän taiteilijan yhteistyössä tekemä immersiivinen esitys. Esitys perustui Saila Susiluodon samannimiseen proosarunokokoelmaan. Taiteilijat valmistivat kirjan 64:stä runosta yhtä monta teosta. 26. Lastenhuone -prosessin aikana tutkin immersiivisen kokemuksen mahdollistamista valitsemillani taiteellisilla keinoilla. Teos yhdisti nykynukketeatteria ja digitaalista esitystä lisätyn todellisuuden keinoin. Havainnoin myös kuinka lisätty todellisuus ja nykynukketeatteri voivat tukea toisiaan. Lisätyn todellisuuden sisältö toteutettiin yhteistyössä CTRL Reality Oy:n kanssa. Tarkastelen teoksen lisätyn todellisuuden osuutta digitaalisen esityksen kehyksestä käsin. Digitaalisen esityksen kehys toi usein pelimaailmaan sijoitetun lisätyn todellisuuden esittävän taiteen tarkastelun alle ja tarkensi sekä avasi ajatteluani teknologiasta immersiivisessä esityskontekstissa. Valitsemieni taiteellisten keinojen yhtenä merkittävänä immersiota tukevana potentiaalina näen niiden kyvyn tukea henkilökohtaista ja tilallista kokemusta. My thesis concentrates on my artistic process with the piece called 26. Lastenhuone (Nursery) – one part of Huoneiden kirja (Book of Rooms), which was an immersive performance created by TEHDAS Theater, Aura of Puppets and Aurinkobaletti (AB Dance Company), as well as over hundred independent artists. The performance based on Saila Susiluoto's prose poem collection by the same name. The artists created 64 art pieces – as many as poems in the book. During the process I explored enabling an immersive experience through the artistic means that I chose for the piece. The piece combined contemporary puppet theater and digital performance with means of augmented reality (AR). I observed how AR and contemporary puppetry can support each other. The
content of AR was made in collaboration with CTRL Reality Oy. I look at the AR part of the piece through the frame of a digital performance. AR is often considered as part of gaming industry, but the frame of digital performance brought it under the surveillance of perfoming arts. For me as an artist this frame opened the possibilities of technology in an immersive performance context. A significant immersion-supporting potential of the artistic forms I chose is their ability to support viewer’s personal and spatial performance experience.
content of AR was made in collaboration with CTRL Reality Oy. I look at the AR part of the piece through the frame of a digital performance. AR is often considered as part of gaming industry, but the frame of digital performance brought it under the surveillance of perfoming arts. For me as an artist this frame opened the possibilities of technology in an immersive performance context. A significant immersion-supporting potential of the artistic forms I chose is their ability to support viewer’s personal and spatial performance experience.