Logistiikka-alan asiantuntijuuden jakaminen työelämän ja oppilaitosten välillä : kartoitus osana NEWLOG-hanketta
Rikkonen, Tuija (2021)
Rikkonen, Tuija
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102518913
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102518913
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tehdyssä tutkimuksessa kartoitetaan, millä tavoilla asiantuntijuuden jakamista tehdään ja kehitetään logistiikka-alalla työelämän ja alaa kouluttavan oppilaitoksen välillä. Opinnäytetyö on kartoitus osana NEWLOG-hanketta, jossa tavoitellaan ratkaisuja logistiikka-alalle yhdessä alan yritysten kanssa. Hankkeen osatavoitteina on mm. asiatuntijavaihdon aktivointi logistiikan alan työelämän ja oppilaitosten välillä sekä osapuolien yhteistyön ja verkostojen lisääminen.
Ammatillisen koulutuksen tulee vastata jatkuvasti uudistuviin työelämään tarpeisiin ja kehittää yksilöiden tarvitsemaa erilaista ammatillista osaamista. Yhteiskunnan ja organisaatioiden toimintaympäristöt muuttuvat. Nämä vaikuttavat voimakkaasti logistiikan toimintoihin ja sen parissa työskentelevien tulevaisuuden osaamistarpeisiin. Alan ammatillisen koulutuksen tulee tuottaa uudenlaista osaamista ja tuoda valmiuksia muuttuviin työtehtäviin logistiikan eri toiminta-alueilla. Alan opettajat tarvitsevat lisää työelämän tuntemusta, jotta heidän osaamisensa kehittyisi vastaamaan työelämän tulevaisuuden osaamistarpeita. Työelämän edustajat tarvitsevat myös enemmän tuntemusta alan koulutuksista ja niissä tapahtuneista muutoksista ja tulevista uudistuksista. Tämä vaatii vahvaa synergiaa oppilaitoksen ja työelämän välillä, jossa osapuolien asiantuntijuutta voidaan jakaa eri keinoin.
Asiantuntijuus voidaan määritellä ja ymmärtää monin eri tavoin, riippuen kontekstista. Asiantuntijuuteen sisältyy myös vaatimus sen jatkuvasta kehittymisestä. Uusi asiantuntijuus vaatii kollektiivista asiantuntijuutta. Erilaisten verkostojen jäsenien tulisi jakaa asiantuntijuutensa tuottaakseen luovia ratkaisuja, organisaatioiden tavoitteiden saavuttamiseksi.
Tutkimuksen tuloksena saatiin sekä logistiikan ammatillisen opetushenkilökunnan että työelämän edustajien näkemyksiä ja valmiutta asiantuntijuuden jakamiseen liittyen. Yhteistyöstä ja asiantuntijuuden jakamisesta osapuolien välillä oli hyviä kokemuksia, mutta myös kehitettävää löytyi. Asiantuntijavaihdosta tai opettajien työelämäjaksoista oli vain vähän kokemuksia. Niihin toivottiin resursointia tulevaisuudessa. Yhteistyön erilaisista malleista, verkostoyhteistyöstä, logistiikan alan yhteisestä tietopankista ja koulutuksista sekä avoimesta viestinnästä saatiin useita eri kehitysehdotuksia. Tutkimuksessa ilmeni myös tarve logistiikan alan opetushenkilökunnan ja oppilaitosten välisen asiantuntijuuden jakamisen lisäämiseen. In this thesis, the research, is mapping how expertise is shared between work life and vocational college in the field of logistics and how it can be developed. The thesis is a survey as part of the NEWLOG- project, which is targeting to find solutions for the logistics area together with the companies in the field. The sub-objectives of the project are to activate the exchange of experts between the work life and vocational colleges operating in the field of logistics and to increase cooperation and networks between these two parties.
Vocational education must meet the constantly evolving needs of work life and develop the various professional skills needed by individuals. Society and the operating environments of organizations are changing. These have a strong impact on logistics operations and the future skills needed. Vocational education in the field of logistics must produce new types of skills and bring skills to changing work tasks in different areas. Logistics teachers need more knowledge of work life to develop their skills to meet the future competence needed in work life. Representatives of working life also need more knowledge about educations in the field and changes in them and future reforms. This requires strong synergies between the vocational college and work life, where expertise can be shared in different ways.
Expertise can be defined and understood in many ways, depending on the context. Expertise also includes the requirement in its continuous development. New expertise requires collective expertise. Members of different networks should share their expertise to produce creative solutions, to achieve the goals of organizations.
The study provided the views and readiness of both logistics vocational teaching staff and work life representatives when regarding the sharing of expertise. Based on the study, there were good experiences of cooperation and sharing of expertise between the parties, but also much to improve. There were some experiences of exchanging experts or arranged periods for vocational teachers to work in the companies. They were expected to be resourced in the future. Various models of cooperation, network cooperation, a common database and training in the field of logistics, and open communication received several development proposals from both logistics vocational teaching staff and work life representatives. The study also highlighted the need to increase the sharing of expertise between logistics teaching staff and educational institutions.
Ammatillisen koulutuksen tulee vastata jatkuvasti uudistuviin työelämään tarpeisiin ja kehittää yksilöiden tarvitsemaa erilaista ammatillista osaamista. Yhteiskunnan ja organisaatioiden toimintaympäristöt muuttuvat. Nämä vaikuttavat voimakkaasti logistiikan toimintoihin ja sen parissa työskentelevien tulevaisuuden osaamistarpeisiin. Alan ammatillisen koulutuksen tulee tuottaa uudenlaista osaamista ja tuoda valmiuksia muuttuviin työtehtäviin logistiikan eri toiminta-alueilla. Alan opettajat tarvitsevat lisää työelämän tuntemusta, jotta heidän osaamisensa kehittyisi vastaamaan työelämän tulevaisuuden osaamistarpeita. Työelämän edustajat tarvitsevat myös enemmän tuntemusta alan koulutuksista ja niissä tapahtuneista muutoksista ja tulevista uudistuksista. Tämä vaatii vahvaa synergiaa oppilaitoksen ja työelämän välillä, jossa osapuolien asiantuntijuutta voidaan jakaa eri keinoin.
Asiantuntijuus voidaan määritellä ja ymmärtää monin eri tavoin, riippuen kontekstista. Asiantuntijuuteen sisältyy myös vaatimus sen jatkuvasta kehittymisestä. Uusi asiantuntijuus vaatii kollektiivista asiantuntijuutta. Erilaisten verkostojen jäsenien tulisi jakaa asiantuntijuutensa tuottaakseen luovia ratkaisuja, organisaatioiden tavoitteiden saavuttamiseksi.
Tutkimuksen tuloksena saatiin sekä logistiikan ammatillisen opetushenkilökunnan että työelämän edustajien näkemyksiä ja valmiutta asiantuntijuuden jakamiseen liittyen. Yhteistyöstä ja asiantuntijuuden jakamisesta osapuolien välillä oli hyviä kokemuksia, mutta myös kehitettävää löytyi. Asiantuntijavaihdosta tai opettajien työelämäjaksoista oli vain vähän kokemuksia. Niihin toivottiin resursointia tulevaisuudessa. Yhteistyön erilaisista malleista, verkostoyhteistyöstä, logistiikan alan yhteisestä tietopankista ja koulutuksista sekä avoimesta viestinnästä saatiin useita eri kehitysehdotuksia. Tutkimuksessa ilmeni myös tarve logistiikan alan opetushenkilökunnan ja oppilaitosten välisen asiantuntijuuden jakamisen lisäämiseen.
Vocational education must meet the constantly evolving needs of work life and develop the various professional skills needed by individuals. Society and the operating environments of organizations are changing. These have a strong impact on logistics operations and the future skills needed. Vocational education in the field of logistics must produce new types of skills and bring skills to changing work tasks in different areas. Logistics teachers need more knowledge of work life to develop their skills to meet the future competence needed in work life. Representatives of working life also need more knowledge about educations in the field and changes in them and future reforms. This requires strong synergies between the vocational college and work life, where expertise can be shared in different ways.
Expertise can be defined and understood in many ways, depending on the context. Expertise also includes the requirement in its continuous development. New expertise requires collective expertise. Members of different networks should share their expertise to produce creative solutions, to achieve the goals of organizations.
The study provided the views and readiness of both logistics vocational teaching staff and work life representatives when regarding the sharing of expertise. Based on the study, there were good experiences of cooperation and sharing of expertise between the parties, but also much to improve. There were some experiences of exchanging experts or arranged periods for vocational teachers to work in the companies. They were expected to be resourced in the future. Various models of cooperation, network cooperation, a common database and training in the field of logistics, and open communication received several development proposals from both logistics vocational teaching staff and work life representatives. The study also highlighted the need to increase the sharing of expertise between logistics teaching staff and educational institutions.