Instrumentstart - ett förlängt inträdestest, en fungerande antagningsmetod till musikinstitutet?
Lund, Bo (2021)
Lund, Bo
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102018801
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102018801
Tiivistelmä
Elevantagningar till musikinstitut i Finland har under många decennier baserats på olika former av inträdestest. Vid Kuula-institutet i Vasa infördes år 2016 en ny praxis. Eleverna kan numera söka in via så kallad instrumentstart, en provperiod på ett år. Som lärare vid institutet sedan 30 år tillbaka välkomnade jag förändringen eftersom jag alltid har haft uppfattningen att man inte kan avgöra om ett barn kan nå framgång i musikinstitutet genom ett test på några minuter.
Syftet med det här examensarbetet är att utvärdera den nya elevantagningen vid Kuula-institutet fem år efter att den infördes och på basis av utvärderingen ge förslag på hur antagningen ytterligare kunde utvecklas. Undersökningen bygger på litteraturstudier samt enkäter och intervjuer. Litteraturmaterialet bestod av finländska och internationella böcker, vetenskapliga artiklar, tidningsartiklar och avhandlingar om musikskolsystem, elevantagning, inträdestest och musikalitetstest. Övrigt datamaterial som användes var resultat från två av Kuula-institutets egna enkäter till elevernas vårdnadshavare samt en enkät till institutets lärare. Den sistnämnda enkäten konstruerades för undersökningen och fokuserade specifikt på elevantagningen.
Genomgången av finländska magisteravhandlingar om antagningssystemet ger anledning att dra slutsatsen att det har funnits utrymme för förbättring och att tidigare elever vid musikinstitut på basis av egna erfarenheter har varit intresserade av att formulera kritik och delta i förändringsarbetet. Enkätresultaten visar att Kuula-institutets nuvarande antagningssystem, instrumentstarten upplevs som ett välfungerande system. Instrumentstarten kan sägas vara ett förlängt inträdestest i form av ett provår. Responsen från lärare och elevernas föräldrar angående instrumentstarten är genomgående positiv. Resultaten stämmer väl överens med tidigare forskning, som visar att det är svårt att via musikalitetstest ta in rätt elever. Jag kan konstatera att Kuula-institutet nu har en fungerande elevantagning. Följande steg i utvecklandet av antagningen är att ha flera ansökningsperioder under läsåret. Student admissions in Finnish music schools have, for many decades, been based on different forms of entrance exams. In 2016, a new practice was introduced at Kuula-opisto, the music school of Vasa, Finland. The students can nowadays apply through something called “Instrument Start”, a test period which lasts a year. As a teacher at the school for 30 years, I welcomed this new practice; I have always had the understanding that you 8 4cannot predict a child’s success at the school through a test which only lasts a couple of minutes.
The purpose of this thesis is to evaluate the new student admission procedure at Kuula-opisto five years after the introduction of “Instrument Start”. I will give advice on how the admissions could be further developed based on my evaluation. The research is based on literature studies as well as surveys and interviews. The literature consists of both Finnish and international books, scientific articles, news articles and dissertations about music school systems, student admissions, entrance exams and musicality tests. Other data are based on the results of two of Kuula-opisto’s own surveys to the students’ guardians, as well as a survey for the teachers of the school. The last-mentioned survey was constructed for the research and focuses specifically on the student admissions.
A review of Finnish master’s theses about student admissions at music schools suggests that there has been room for improvement and that building on their own experiences, former students have been interested in articulating critique and contributing to change. The survey results show that the current admissions procedure at Kuula-opisto, the “Instrument Start”, is well adapted for its purpose, with responses from teachers and the guardians being consistently positive. The results are in line with previous research which shows that is hard to identify suitable students through musicality tests. My conclusion is that Kuula-opisto currently has a well-functioning student admission procedure. The following step in the development of the admissions is to have more application periods throughout the academic year.
Syftet med det här examensarbetet är att utvärdera den nya elevantagningen vid Kuula-institutet fem år efter att den infördes och på basis av utvärderingen ge förslag på hur antagningen ytterligare kunde utvecklas. Undersökningen bygger på litteraturstudier samt enkäter och intervjuer. Litteraturmaterialet bestod av finländska och internationella böcker, vetenskapliga artiklar, tidningsartiklar och avhandlingar om musikskolsystem, elevantagning, inträdestest och musikalitetstest. Övrigt datamaterial som användes var resultat från två av Kuula-institutets egna enkäter till elevernas vårdnadshavare samt en enkät till institutets lärare. Den sistnämnda enkäten konstruerades för undersökningen och fokuserade specifikt på elevantagningen.
Genomgången av finländska magisteravhandlingar om antagningssystemet ger anledning att dra slutsatsen att det har funnits utrymme för förbättring och att tidigare elever vid musikinstitut på basis av egna erfarenheter har varit intresserade av att formulera kritik och delta i förändringsarbetet. Enkätresultaten visar att Kuula-institutets nuvarande antagningssystem, instrumentstarten upplevs som ett välfungerande system. Instrumentstarten kan sägas vara ett förlängt inträdestest i form av ett provår. Responsen från lärare och elevernas föräldrar angående instrumentstarten är genomgående positiv. Resultaten stämmer väl överens med tidigare forskning, som visar att det är svårt att via musikalitetstest ta in rätt elever. Jag kan konstatera att Kuula-institutet nu har en fungerande elevantagning. Följande steg i utvecklandet av antagningen är att ha flera ansökningsperioder under läsåret.
The purpose of this thesis is to evaluate the new student admission procedure at Kuula-opisto five years after the introduction of “Instrument Start”. I will give advice on how the admissions could be further developed based on my evaluation. The research is based on literature studies as well as surveys and interviews. The literature consists of both Finnish and international books, scientific articles, news articles and dissertations about music school systems, student admissions, entrance exams and musicality tests. Other data are based on the results of two of Kuula-opisto’s own surveys to the students’ guardians, as well as a survey for the teachers of the school. The last-mentioned survey was constructed for the research and focuses specifically on the student admissions.
A review of Finnish master’s theses about student admissions at music schools suggests that there has been room for improvement and that building on their own experiences, former students have been interested in articulating critique and contributing to change. The survey results show that the current admissions procedure at Kuula-opisto, the “Instrument Start”, is well adapted for its purpose, with responses from teachers and the guardians being consistently positive. The results are in line with previous research which shows that is hard to identify suitable students through musicality tests. My conclusion is that Kuula-opisto currently has a well-functioning student admission procedure. The following step in the development of the admissions is to have more application periods throughout the academic year.