Uuden kehityskeskustelumallin kehittäminen varhaiskasvatusorganisaatiolle
Seppälä, Juha Kullervo (2021)
Seppälä, Juha Kullervo
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102018794
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102018794
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toimintatutkimuksellinen kehittämistyö varhaiskasvatusorganisaatiolle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää uusi kehityskeskustelumalli varhaiskasvatusorganisaation käyttöön.
Kehittämistyössä käytettiin yhteiskehittämisen menetelmiä viiden päiväkodin johtajan, näiden yksiköiden henkilöstön ja varhaiskasvatus organisaation HRD asiantuntijan kanssa.Tärkein tehtävä tällä kehittämistyöllä oli selvittää, miten kehityskeskustelu palvelisi parhaiten työhyvinvointia, motivaatiota ja tulevaisuuden taitojen oppimista.
Aineistona oli viiden päiväkodin johtajan teemahaastattelut ja työpaja, jossa työstettiin haastatteluissa nousseita teemoja eteenpäin. Viiden tutkimuksessa mukana olevan päiväkodin henkilökunnalle lähetettiin kehityskeskusteluita koskeva kysely.
Aineiston perusteella nousi keskeiseksi asiaksi se, että henkilöstön vahvuudet nostetaan esiin ja heidän toiveitaan kuunnellaan; työyhteisötaidot ja oman työkyvyn ylläpito auttavat jaksamaan arjessa. Kehityskeskustelulle tulee olla kunnolla aikaa ja resurssia varattuna päiväkodin arjessa.
Kehittämistyön pohjalta rakennettiin yhdessä varhaiskasvatusorganisaation HR:n kanssa uusi malli kehityskeskusteluille, joka viimeisteltiin käyttöön kehittämistyöryhmän päiväkodin johtajien kanssa kesäkuussa 2021. Kehittämistyön tuloksena syntyi uudistettu kehityskeskustelulomake ja kehityskeskusteluprosessiin liittyvä vuosikello, jonka mukaan esihenkilöt jatkossa toimivat.
Asiasanat: kehityskeskustelu, työhyvinvointi, motivointi, tulevaisuuden taidot
Kehittämistyössä käytettiin yhteiskehittämisen menetelmiä viiden päiväkodin johtajan, näiden yksiköiden henkilöstön ja varhaiskasvatus organisaation HRD asiantuntijan kanssa.Tärkein tehtävä tällä kehittämistyöllä oli selvittää, miten kehityskeskustelu palvelisi parhaiten työhyvinvointia, motivaatiota ja tulevaisuuden taitojen oppimista.
Aineistona oli viiden päiväkodin johtajan teemahaastattelut ja työpaja, jossa työstettiin haastatteluissa nousseita teemoja eteenpäin. Viiden tutkimuksessa mukana olevan päiväkodin henkilökunnalle lähetettiin kehityskeskusteluita koskeva kysely.
Aineiston perusteella nousi keskeiseksi asiaksi se, että henkilöstön vahvuudet nostetaan esiin ja heidän toiveitaan kuunnellaan; työyhteisötaidot ja oman työkyvyn ylläpito auttavat jaksamaan arjessa. Kehityskeskustelulle tulee olla kunnolla aikaa ja resurssia varattuna päiväkodin arjessa.
Kehittämistyön pohjalta rakennettiin yhdessä varhaiskasvatusorganisaation HR:n kanssa uusi malli kehityskeskusteluille, joka viimeisteltiin käyttöön kehittämistyöryhmän päiväkodin johtajien kanssa kesäkuussa 2021. Kehittämistyön tuloksena syntyi uudistettu kehityskeskustelulomake ja kehityskeskusteluprosessiin liittyvä vuosikello, jonka mukaan esihenkilöt jatkossa toimivat.
Asiasanat: kehityskeskustelu, työhyvinvointi, motivointi, tulevaisuuden taidot