Vuorovaikutus verkossa : laadullinen tutkimus ammatillisten opettajien verkko-opetuskokemuksista pandemian aikana
Tapionlinna, Hanna (2021)
Tapionlinna, Hanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021101218580
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021101218580
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli vuorovaikutus verkossa ja siihen liittyvä pedagogiikka. Aihetta tarkasteltiin kouluttajan näkökulmasta ja siitä, miten kouluttajat ovat onnistuneet luomaan vuorovaikutuksellisia oppimistilanteita verkon välityksellä. Vuorovaikutuksen merkitys verkossa on korostunut entisestään. Pandemia on ajanut kaikki uudenlaisiin kommunikoinnin tilanteisiin ja pakottanut uusien työvälineiden ja menetelmien käyttöönottoon.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys oli pedagoginen. Tutkimusmenetelmänä on käytetty laadullista menetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluin teoriaan pohjautuen. Tutkimuskysymyksillä on etsitty vastauksia siihen, miten vuorovaikutusta voidaan parantaa verkossa ja minkälaisia ovat olleet kouluttajien vuorovaikutuksen käytänteet verkko-opetuksessa, niin reaaliaikaisessa kuin ei-reaaliaikaisessa verkko-opetuksessa. Lisäksi on tutkittu sitä, miten ja millä keinoin kouluttajat ovat ylläpitäneet vuorovaikutusta reaaliaikaisen verkko-opetuksen aikana ja minkälaisia haasteita siihen on liittynyt.
Tuloksissa analysoidaan sitä, miten tulisi toimia jatkossa ja mitä tulisi kehittää, jotta vuorovaikutus olisi riittävällä tasolla verkossa. Tulokset on analysoitu teorialähtöisesti. Tulokset osoittavat, että keskeinen kysymys reaaliaikaisessa verkko-opetuksessa, on se, miten korvataan sanattoman viestinnän ja vuorovaikutuksen poisjäänti ja miten saadaan luotua kontakti kaikkiin opiskelijoihin verkkoneuvotteluyhteydessä. Tämä haaste vaikuttaa olevan yhteinen kaikille opettajille riippumatta koulutusasteesta. Tuloksissa yllättää myös kameran käytön haasteet.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys oli pedagoginen. Tutkimusmenetelmänä on käytetty laadullista menetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluin teoriaan pohjautuen. Tutkimuskysymyksillä on etsitty vastauksia siihen, miten vuorovaikutusta voidaan parantaa verkossa ja minkälaisia ovat olleet kouluttajien vuorovaikutuksen käytänteet verkko-opetuksessa, niin reaaliaikaisessa kuin ei-reaaliaikaisessa verkko-opetuksessa. Lisäksi on tutkittu sitä, miten ja millä keinoin kouluttajat ovat ylläpitäneet vuorovaikutusta reaaliaikaisen verkko-opetuksen aikana ja minkälaisia haasteita siihen on liittynyt.
Tuloksissa analysoidaan sitä, miten tulisi toimia jatkossa ja mitä tulisi kehittää, jotta vuorovaikutus olisi riittävällä tasolla verkossa. Tulokset on analysoitu teorialähtöisesti. Tulokset osoittavat, että keskeinen kysymys reaaliaikaisessa verkko-opetuksessa, on se, miten korvataan sanattoman viestinnän ja vuorovaikutuksen poisjäänti ja miten saadaan luotua kontakti kaikkiin opiskelijoihin verkkoneuvotteluyhteydessä. Tämä haaste vaikuttaa olevan yhteinen kaikille opettajille riippumatta koulutusasteesta. Tuloksissa yllättää myös kameran käytön haasteet.