UAV-mallin hyödyntäminen maastokartoituksissa
Varho, Leena (2021)
Varho, Leena
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021101318587
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021101318587
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan, miten UAV-mallia voi hyödyntää maastomallin tekemisessä tiehankkeissa ja mitä työvaiheita siihen kuuluu. Työn tilaaja on työnantaja Ramboll Finland Oy. Referenssityönä käytetään keväällä 2021 mitattua Myllypuron eritasoliittymän maastomallia.
Opinnäytetyön aineisto on koottu eri mittaustavoin tuotetusta datasta. UAV-datasta laskettua maastomallia on täydennetty takymetrimittauksilla niiltä osin kuin fotogrammisen mallin tarkkuus ei ole riittävä. Kuvausdata mitattiin Phantom 4 Pro V2.0 -kopterilla, takymetrimittaukset mitattiin Trimblen VX -takymetreilla ja data käsiteltiin Trimble Business center-, 3D-win-, Autocad-, Agisoft- ja Microstation TerraScan -ohjelmistoilla. Kartoitusaineistoja ja pistepilviä voi käsitellä monilla eri ohjelmistoilla, ja tässä työssä on esitetty yksi tapa koostaa tarvittava aineisto. Työssä on kerrottu eri työvaiheista kronologisessa järjestyksessä.
Opinnäytetyön tuloksena pohditaan fotogrammetrisen mittausdatan käytettävyyttä eri mittauskohteissa ja huomioon otettavia seikkoja suunniteltaessa dronen käyttöä projekteissa. Fotogrammetrinen mittaus on kustannustehokas ja nopea mittaustapa. Liikenneviraston mittausohje asettaa kuitenkin rajoituksia sen käyttöön maastomallin teossa. Työssä käy ilmi, että joidenkin maastokohteiden mittaus fotogrammetrisesti ei tuota tarpeeksi tarkkaa mittausdataa. Työn lopussa pohditaan, mitä eri seikkoja tulee ottaa huomioon drone-projekteja suunniteltaessa.
Opinnäytetyön aineisto on koottu eri mittaustavoin tuotetusta datasta. UAV-datasta laskettua maastomallia on täydennetty takymetrimittauksilla niiltä osin kuin fotogrammisen mallin tarkkuus ei ole riittävä. Kuvausdata mitattiin Phantom 4 Pro V2.0 -kopterilla, takymetrimittaukset mitattiin Trimblen VX -takymetreilla ja data käsiteltiin Trimble Business center-, 3D-win-, Autocad-, Agisoft- ja Microstation TerraScan -ohjelmistoilla. Kartoitusaineistoja ja pistepilviä voi käsitellä monilla eri ohjelmistoilla, ja tässä työssä on esitetty yksi tapa koostaa tarvittava aineisto. Työssä on kerrottu eri työvaiheista kronologisessa järjestyksessä.
Opinnäytetyön tuloksena pohditaan fotogrammetrisen mittausdatan käytettävyyttä eri mittauskohteissa ja huomioon otettavia seikkoja suunniteltaessa dronen käyttöä projekteissa. Fotogrammetrinen mittaus on kustannustehokas ja nopea mittaustapa. Liikenneviraston mittausohje asettaa kuitenkin rajoituksia sen käyttöön maastomallin teossa. Työssä käy ilmi, että joidenkin maastokohteiden mittaus fotogrammetrisesti ei tuota tarpeeksi tarkkaa mittausdataa. Työn lopussa pohditaan, mitä eri seikkoja tulee ottaa huomioon drone-projekteja suunniteltaessa.