Verohallinnon OmaVero-palvelun henkilöasiakkaan ennakkovero- ja verokorttihakemuksen mobiilioptimointi
Hasan, Aino (2021)
Hasan, Aino
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021101218567
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021101218567
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka tarkoituksena oli luoda Verohallinnolle tavoitetiladokumentti OmaVero-palvelun ennakkovero- ja verokorttihakemuksen mobiilioptimointia varten. Oikeusmuotoilun näkökulmasta työn tavoitteena oli useille käyttäjille monimutkaisen oikeudellisen hakemusasian muotoileminen selkeäksi ja ymmärrettäväksi. Työ toteutettiin yhteistyössä Verohallinnon kanssa.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosasta ja empiirisestä osasta. Työn teoreettinen viitekehys rakentuu oikeusmuotoilusta, aihetta koskevista käsitteistä, kuten käytettävyys ja käyttäjäkeskeinen suunnittelu, heuristiikoista sekä eritoten käytettävyystestauksesta. Empiirinen osa sisältää mobiilioptimoidun version sisällön määrittelyn, kahden prototyypin luomisen ja niiden käytettävyystestauksen viidellä eri ikäryhmään kuuluvalla testikäyttäjällä, testausten tulosten analysoinnin ja raportoimisen. Menetelminä käytettiin puolistrukturoitua ryhmähaastattelua, käytettävyystestausta ja ääneenajattelua.
Opinnäytetyön tuloksena on määrittely mobiilioptimoidun ennakkovero- ja verokorttihakemuksen sisällöstä ja sen prioriteettijärjestyksestä, kaksi erilaista toimivaa prototyyppiä ja niiden käytettävyystestauksen tulokset: mitä käytettävyysongelmia testauksessa havaittiin ja vastaavasti, mitkä olivat onnistuneita ratkaisuja käytettävyyden kannalta. Lisäksi löydettyihin käytettävyysongelmiin on esitetty kehitysehdotuksia.
Käytettävyystestausta suoritetaan yleensä iteratiivisesti, kunnes tuote tai palvelu on käytettävyydeltään riittävän hyvä ja vähintäänkin kriittisimmät käytettävyysongelmat on löydetty ja poistettu. Jatkokehityksessä jälkimmäisen prototyypin sisältöä tulisi laajentaa siten, että se sisältää kaikki siihen halutut ominaisuudet ja sen jälkeen jatkaa käytettävyystestejä vielä muutama kierros. Mobiiliystävällinen versio henkilöasiakkaiden ennakkovero- ja verokorttihakemuksesta tullaan julkaisemaan Verohallinnon toimesta loppuvuodesta 2021 ja sen kehitystyössä on hyödynnetty tämän opinnäytetyön tuloksia.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosasta ja empiirisestä osasta. Työn teoreettinen viitekehys rakentuu oikeusmuotoilusta, aihetta koskevista käsitteistä, kuten käytettävyys ja käyttäjäkeskeinen suunnittelu, heuristiikoista sekä eritoten käytettävyystestauksesta. Empiirinen osa sisältää mobiilioptimoidun version sisällön määrittelyn, kahden prototyypin luomisen ja niiden käytettävyystestauksen viidellä eri ikäryhmään kuuluvalla testikäyttäjällä, testausten tulosten analysoinnin ja raportoimisen. Menetelminä käytettiin puolistrukturoitua ryhmähaastattelua, käytettävyystestausta ja ääneenajattelua.
Opinnäytetyön tuloksena on määrittely mobiilioptimoidun ennakkovero- ja verokorttihakemuksen sisällöstä ja sen prioriteettijärjestyksestä, kaksi erilaista toimivaa prototyyppiä ja niiden käytettävyystestauksen tulokset: mitä käytettävyysongelmia testauksessa havaittiin ja vastaavasti, mitkä olivat onnistuneita ratkaisuja käytettävyyden kannalta. Lisäksi löydettyihin käytettävyysongelmiin on esitetty kehitysehdotuksia.
Käytettävyystestausta suoritetaan yleensä iteratiivisesti, kunnes tuote tai palvelu on käytettävyydeltään riittävän hyvä ja vähintäänkin kriittisimmät käytettävyysongelmat on löydetty ja poistettu. Jatkokehityksessä jälkimmäisen prototyypin sisältöä tulisi laajentaa siten, että se sisältää kaikki siihen halutut ominaisuudet ja sen jälkeen jatkaa käytettävyystestejä vielä muutama kierros. Mobiiliystävällinen versio henkilöasiakkaiden ennakkovero- ja verokorttihakemuksesta tullaan julkaisemaan Verohallinnon toimesta loppuvuodesta 2021 ja sen kehitystyössä on hyödynnetty tämän opinnäytetyön tuloksia.