Ravintola monipuolisena tapahtumatilana : Case Ravintola Piilo
Salonen, Linnea; Riikonen, Vilma (2021)
Salonen, Linnea
Riikonen, Vilma
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021101018519
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021101018519
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää uuden ravintolatoimijan, Ravintola Piilon, tapahtumatoimintaa niin tapahtumajärjestäjänä kuin tapahtumatilana. Näkökulmana oli tutkia niin yksityisiä kuin julkisia tapahtumia sekä tapahtumien merkitystä yleisesti kaupunkikulttuuriin.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä käytettiin tapahtumien vaikutuksia ravintolatoimintaan. Tutkimuksessa keskityttiin tapahtumaan ilmiönä, tapahtumien järjestämiseen, kaupunkikulttuuriin, ravintolatoimintaan sekä tapahtumien ja tapahtumatilojen markkinointiin. Aineistonhankintamenetelminä käytettiin kyselyä, benchmarkingia sekä dokumenttianalyysiä. Päätutkimuskysymyksenä oli miettiä, miten ravintolaa voidaan käyttää mahdollisimman tehokkaasti tapahtumatilana erityyppisiin tapahtumiin.
Tehdyssä tutkimuksessa esiin nousivat tapahtuma-alan ammattilaisten näkemykset tapahtumista sekä tapahtumatiloista, ajatukset tapahtumien merkityksestä, markkinoinnin keinot sekä ravintolayritysten viestintä eri kanavissa. Tuloksista selvisi, että tapahtumilla koetaan olevan iso vaikutus kaupunkikulttuuriin ja että tapahtumatiloja kaivataan lisää. Esiin nousivat myös erilaiset keinot viestiä tapahtumista sekä tapahtumatiloista.
Kehitysehdotuksissa pyrittiin luomaan konkreettisia ehdotuksia, joilla Ravintola Piilo pystyisi aloittamaan tapahtumatoimintansa lähitulevaisuudessa. Ehdotuksissa käsiteltiin etenkin Ravintola Piilon itse järjestämiä tapahtumia, tapahtumatilan sekä itse tapahtumien markkinointia ja näiden kehittämistä.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä käytettiin tapahtumien vaikutuksia ravintolatoimintaan. Tutkimuksessa keskityttiin tapahtumaan ilmiönä, tapahtumien järjestämiseen, kaupunkikulttuuriin, ravintolatoimintaan sekä tapahtumien ja tapahtumatilojen markkinointiin. Aineistonhankintamenetelminä käytettiin kyselyä, benchmarkingia sekä dokumenttianalyysiä. Päätutkimuskysymyksenä oli miettiä, miten ravintolaa voidaan käyttää mahdollisimman tehokkaasti tapahtumatilana erityyppisiin tapahtumiin.
Tehdyssä tutkimuksessa esiin nousivat tapahtuma-alan ammattilaisten näkemykset tapahtumista sekä tapahtumatiloista, ajatukset tapahtumien merkityksestä, markkinoinnin keinot sekä ravintolayritysten viestintä eri kanavissa. Tuloksista selvisi, että tapahtumilla koetaan olevan iso vaikutus kaupunkikulttuuriin ja että tapahtumatiloja kaivataan lisää. Esiin nousivat myös erilaiset keinot viestiä tapahtumista sekä tapahtumatiloista.
Kehitysehdotuksissa pyrittiin luomaan konkreettisia ehdotuksia, joilla Ravintola Piilo pystyisi aloittamaan tapahtumatoimintansa lähitulevaisuudessa. Ehdotuksissa käsiteltiin etenkin Ravintola Piilon itse järjestämiä tapahtumia, tapahtumatilan sekä itse tapahtumien markkinointia ja näiden kehittämistä.