Sukupuolen moninaisuus ja seksuaalinen suuntautuminen: oppaat nuorille ja ammattilaisille
Nahkala, Henna; Mahlamäki, Laura; Lehtovaara, Meri (2021)
Nahkala, Henna
Mahlamäki, Laura
Lehtovaara, Meri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100618414
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100618414
Tiivistelmä
Familar avopalvelut Etelä-Pohjanmaan kanssa yhteistyössä toteutetun opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimivat seksuaalikasvatuksen oppaat nuorille ja ammattilaisille. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarjota ammattilaisille apua seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuuden puheeksi ottamiseen sekä tarjota laadukasta ja luotettavaa tietoa nuorille aiheesta. Oppaiden toivottiin tarjoavan ammattilaisille lisää tietoa puheeksi ottamisen malleista sekä tukemaan niiden hyödyntämistä nuorisotyössä. Nuorten oppaan toivottiin tarjoavan luotettavaa tietoa tiiviisti ja toimimaan keskustelunuorana nuorten ohjaamisessa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämistehtävänä, joka sisälsi tutkimuksellisia menetelmiä. Kehittämistehtävän prosessi noudatti kehittämishankkeelle tyypillistä konstruktiivista mallia, joka eteni lineaarisesti kuuden eri vaiheen kautta valmiiseen tuotokseen ja työn päättämiseen. Jokainen kuudesta vaiheesta sisälsi palaute- ja arviointikeskusteluja sekä erilaisten vaihtoehtojen puntarointia. Tiedonhankintamenetelminä käytettiin kirjallista- ja verkkomateriaalia, ryhmänohjauksia sekä asiantuntijalausuntoja.
Tiedonhankintamenetelmillä pohjustettiin kehittämistehtävän teoreettista osuutta hankkien tietoa sukupuolesta ja seksuaalisesta suuntautumisesta sekä niiden kehitysvaiheista nuoren 13–18-vuotiaan elämänvaiheissa. Lisäksi tietoa haettiin puheeksi ottamisen malleista työntekijöiden näkökulmasta. Puheeksi ottamisen malleista tiedonhaku keskitettiin kahteen yleisimpään puheeksi ottamisen malliin: PLISSIT ja BETTER. Oppaiden käyttö työvälineinä on lisääntynyt viime aikoina huomattavasti, joten tärkeäksi koettiin myös hakea tietoa hyvän oppaan kriteereistä. Kokonaisuutta täydennettiin yleisimpien aihetta käsittelevien lakien ja säännösten avulla.
Opinnäytetyön lopputuloksena yhdessä Familar avopalvelut Etelä-Pohjanmaan kanssa syntyi kaksi seksuaalikasvatuksen opasta, toinen nuorille ja toinen ammattilaisille tukemaan nuoriso-työtä. Yhteistyössä Familarin kanssa kyettiin varmistamaan, että oppaat sisältävät työn kannalta oleellista tietoa tukien nuoren kehitystä sekä ammattilaisten työskentelyä. Kehittämis-hankkeen prosessiin osallistuminen loi työntekijöille uusia näkökulmia seksuaalikasvatukseen ja auttoi ymmärtämään nuorten toiveita seksuaalikasvatuksen suhteen. Kehittämishankkeen toteuttamiseen osallistuminen lisäsi myös nuorten tietoutta aiheesta.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämistehtävänä, joka sisälsi tutkimuksellisia menetelmiä. Kehittämistehtävän prosessi noudatti kehittämishankkeelle tyypillistä konstruktiivista mallia, joka eteni lineaarisesti kuuden eri vaiheen kautta valmiiseen tuotokseen ja työn päättämiseen. Jokainen kuudesta vaiheesta sisälsi palaute- ja arviointikeskusteluja sekä erilaisten vaihtoehtojen puntarointia. Tiedonhankintamenetelminä käytettiin kirjallista- ja verkkomateriaalia, ryhmänohjauksia sekä asiantuntijalausuntoja.
Tiedonhankintamenetelmillä pohjustettiin kehittämistehtävän teoreettista osuutta hankkien tietoa sukupuolesta ja seksuaalisesta suuntautumisesta sekä niiden kehitysvaiheista nuoren 13–18-vuotiaan elämänvaiheissa. Lisäksi tietoa haettiin puheeksi ottamisen malleista työntekijöiden näkökulmasta. Puheeksi ottamisen malleista tiedonhaku keskitettiin kahteen yleisimpään puheeksi ottamisen malliin: PLISSIT ja BETTER. Oppaiden käyttö työvälineinä on lisääntynyt viime aikoina huomattavasti, joten tärkeäksi koettiin myös hakea tietoa hyvän oppaan kriteereistä. Kokonaisuutta täydennettiin yleisimpien aihetta käsittelevien lakien ja säännösten avulla.
Opinnäytetyön lopputuloksena yhdessä Familar avopalvelut Etelä-Pohjanmaan kanssa syntyi kaksi seksuaalikasvatuksen opasta, toinen nuorille ja toinen ammattilaisille tukemaan nuoriso-työtä. Yhteistyössä Familarin kanssa kyettiin varmistamaan, että oppaat sisältävät työn kannalta oleellista tietoa tukien nuoren kehitystä sekä ammattilaisten työskentelyä. Kehittämis-hankkeen prosessiin osallistuminen loi työntekijöille uusia näkökulmia seksuaalikasvatukseen ja auttoi ymmärtämään nuorten toiveita seksuaalikasvatuksen suhteen. Kehittämishankkeen toteuttamiseen osallistuminen lisäsi myös nuorten tietoutta aiheesta.