Mediakasvatuksen vuosikello varhaiskasvatusyksikön toiminnan tueksi
Häggkvist, Emma; Moody, Sonya (2021)
Lataukset:
Häggkvist, Emma
Moody, Sonya
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100318274
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100318274
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä toteutettiin mediakasvatuksen vuosikello erään Helsingin kaupungin varhaiskasvatusyksikön toiminnan tueksi. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda vuosikello tavoitteellisen mediakasvatuksen toteuttamiseksi yhteistyössä yhteistyötahon kasvattajien kanssa. Tavoitteena opinnäytetyössä oli vahvistaa kasvattajien mediakasvatusosaamista sekä tuoda mediakasvatusta näkyvämmäksi yksikön arkeen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostettiin keräämällä aineistoa mediakasvatuksesta. Aineistoa rajattiin etsimällä tietoa varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Kasvattajien kokemuksia omasta mediakasvatusosaamisestaan kartoitettiin kyselylomakkeen avulla. Mediakasvatuksen vuosikello toteutettiin kolmen suunnittelukerran pohjalta, jotka järjestettiin kasvattajille. Etäyhteytenä toteutetut suunnittelukerrat sisälsivät orientoivaa opetusmateriaalia mediakasvatuksesta, mediakasvatuksellisten menetelmien keruuta sekä yhteistä reflektiivistä keskustelua. Mediakasvatuksen vuosikello suunniteltiin tulevaa toimintakautta varten. Lopuksi kasvattajilta kerättiin palautetta suunnitteluprosessista sekä lopullisesta tuotoksesta.
Vuosikellon sisältö pohjautuu varhaiskasvatuksen oppimisen alueisiin, jotka
perustuvat Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin 2018. Oppimisen alueet luovat varhaiskasvatuksen toimintaan pedagogisen viitekehyksen, jonka tarkoituksena on vahvistaa lapsen kokonaisvaltaista kehitystä. Mediakasvatus lukeutuu vahvasti Minä ja meidän yhteisömme -oppimisen alueeseen, joka osaltaan pyrkii vahvistamaan lapsen osallisuutta ja toimijuutta yhteisössä. Vuosikelloon kerättyjen menetelmien tavoitteena on huomioida oppimisen alueet monipuolisesti toimintakauden aikana. Mediakasvatuksen vuosikellon menetelmät perustuvat pitkälti lapsilähtöiseen yhteistoimintaan, positiivisen minäkuvan vahvistamiseen sekä uusien tuotosten luomiseen yhdessä erilaisissa oppimisympäristöissä. Lisäksi vuosikellon sisällössä on huomioitu yhteistyötahon esille tuomat toiveet, ehdotukset sekä tarpeet, jonka perusteella vuosikello on kustomoitu yksikölle.
Alkukartoituskyselyn perusteella kasvattajien näkemykset mediakasvatuksesta rakentuivat vahvasti teknologiaosaamisen varaan ja siksi mediakasvatuksen toteuttamista pidettiin haastavana. Opinnäytetyöprosessin aikana kasvattajien mediakasvatusosaaminen vahvistui. Opinnäytetyöprosessin lopuksi kasvattajien suhtautuminen mediakasvatusta kohtaan muuttui positiivisemmaksi, ja kasvattajat rohkaistuivat hyödyntämään toiminnassaan enemmän teknologialaitteita. Yhteinen keskustelu synnytti oivalluksia ja uusia ideoita. Avoin ja yhteinen keskustelu mediakasvatuksesta voi parhaimmillaan olla voimaannuttavaa.
Asiasanat: mediakasvatus 1, varhaiskasvatus 2, vuosikello 3 This practice-based thesis was executed in co-operation with an early childhood education unit in Helsinki, Finland. The purpose of the thesis was to create an annual wheel of media education in co-operation with the educators from the partner unit. The thesis aimed to strengthen educators’ skills in media education and make media education more visible in the partner unit’s activities.
The theoretical framework of the thesis was formed by collecting material on media education. A survey about media education skills was conducted on the educators from the partner unit. The annual wheel of media education was then created in three planning sessions with the educators. The planning sessions contained orienting materials and collecting methods of media education as well as reflective discussions. Feedback was collected about the development process and about the product.
The annual wheel of media education was based on the learning areas of early childhood education. The methods in the annual wheel of media education were largely based on child-centered collaboration, strengthening positive selfimage and being creative together in different learning environments. In addition, the content of the annual wheel of media education was created taking into account the wishes, ideas and needs expressed by the educators. Therefore, the annual wheel of media education was customized for this early childhood education unit.
Based on the initial survey, the educators' views on media education were strongly based on technological know-how, which made the implementation of media education challenging from the point of view of the educators. During the thesis process, the educators' media education skills were strengthened. At the end of the thesis process, the attitude of the educators towards media education became more positive, and the educators had the courage to utilize more technological equipment in their activities. The mutual discussion gave insights and new ideas. An open and shared debate on media education can be empowering at its best.
Key words: Media Education 1, Early Childhood Education 2, An annual wheel
of media education 3
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostettiin keräämällä aineistoa mediakasvatuksesta. Aineistoa rajattiin etsimällä tietoa varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Kasvattajien kokemuksia omasta mediakasvatusosaamisestaan kartoitettiin kyselylomakkeen avulla. Mediakasvatuksen vuosikello toteutettiin kolmen suunnittelukerran pohjalta, jotka järjestettiin kasvattajille. Etäyhteytenä toteutetut suunnittelukerrat sisälsivät orientoivaa opetusmateriaalia mediakasvatuksesta, mediakasvatuksellisten menetelmien keruuta sekä yhteistä reflektiivistä keskustelua. Mediakasvatuksen vuosikello suunniteltiin tulevaa toimintakautta varten. Lopuksi kasvattajilta kerättiin palautetta suunnitteluprosessista sekä lopullisesta tuotoksesta.
Vuosikellon sisältö pohjautuu varhaiskasvatuksen oppimisen alueisiin, jotka
perustuvat Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin 2018. Oppimisen alueet luovat varhaiskasvatuksen toimintaan pedagogisen viitekehyksen, jonka tarkoituksena on vahvistaa lapsen kokonaisvaltaista kehitystä. Mediakasvatus lukeutuu vahvasti Minä ja meidän yhteisömme -oppimisen alueeseen, joka osaltaan pyrkii vahvistamaan lapsen osallisuutta ja toimijuutta yhteisössä. Vuosikelloon kerättyjen menetelmien tavoitteena on huomioida oppimisen alueet monipuolisesti toimintakauden aikana. Mediakasvatuksen vuosikellon menetelmät perustuvat pitkälti lapsilähtöiseen yhteistoimintaan, positiivisen minäkuvan vahvistamiseen sekä uusien tuotosten luomiseen yhdessä erilaisissa oppimisympäristöissä. Lisäksi vuosikellon sisällössä on huomioitu yhteistyötahon esille tuomat toiveet, ehdotukset sekä tarpeet, jonka perusteella vuosikello on kustomoitu yksikölle.
Alkukartoituskyselyn perusteella kasvattajien näkemykset mediakasvatuksesta rakentuivat vahvasti teknologiaosaamisen varaan ja siksi mediakasvatuksen toteuttamista pidettiin haastavana. Opinnäytetyöprosessin aikana kasvattajien mediakasvatusosaaminen vahvistui. Opinnäytetyöprosessin lopuksi kasvattajien suhtautuminen mediakasvatusta kohtaan muuttui positiivisemmaksi, ja kasvattajat rohkaistuivat hyödyntämään toiminnassaan enemmän teknologialaitteita. Yhteinen keskustelu synnytti oivalluksia ja uusia ideoita. Avoin ja yhteinen keskustelu mediakasvatuksesta voi parhaimmillaan olla voimaannuttavaa.
Asiasanat: mediakasvatus 1, varhaiskasvatus 2, vuosikello 3
The theoretical framework of the thesis was formed by collecting material on media education. A survey about media education skills was conducted on the educators from the partner unit. The annual wheel of media education was then created in three planning sessions with the educators. The planning sessions contained orienting materials and collecting methods of media education as well as reflective discussions. Feedback was collected about the development process and about the product.
The annual wheel of media education was based on the learning areas of early childhood education. The methods in the annual wheel of media education were largely based on child-centered collaboration, strengthening positive selfimage and being creative together in different learning environments. In addition, the content of the annual wheel of media education was created taking into account the wishes, ideas and needs expressed by the educators. Therefore, the annual wheel of media education was customized for this early childhood education unit.
Based on the initial survey, the educators' views on media education were strongly based on technological know-how, which made the implementation of media education challenging from the point of view of the educators. During the thesis process, the educators' media education skills were strengthened. At the end of the thesis process, the attitude of the educators towards media education became more positive, and the educators had the courage to utilize more technological equipment in their activities. The mutual discussion gave insights and new ideas. An open and shared debate on media education can be empowering at its best.
Key words: Media Education 1, Early Childhood Education 2, An annual wheel
of media education 3