Uuden tietojärjestelmän onnistuneen käyttöönoton periaatteet : tutkimuksellinen kehittämistyö digitaalisessa terveyspalveluyksikössä
Alén, Mari (2021)
Alén, Mari
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100618390
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100618390
Tiivistelmä
Teknologian kehityksellä on selkeä merkitys kestävämmän terveydenhuollon palvelujärjestelmän rakentamisessa. Uudistamisen tueksi tarvitaan toimivia tieto- ja tiedonhallintajärjestelmiä. Tietojärjestelmähankinnat ovat kuitenkin leimautuneet vaikeiksi tehtäviksi, ja niiden epäonnistumisien yleisyydestä puhutaan maailmanlaajuisesti. Jos käyttöönottoprosessissa saadaan yhdistettyä osaavat, sitoutuneet ja motivoituneet henkilöt sekä kohdeorganisaatioon soveltuva teknologia, on prosessilla erinomaiset mahdollisuudet onnistua.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli määrittää uuden tietojärjestelmän onnistuneen käyttöönoton periaatteet, joiden myötä voidaan kehittää käyttöönottoprosessia digitaalisessa terveyspalveluyksikössä. Työn tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa tietojärjestelmän sujuvan käyttöönoton varmistavista toimista. Opinnäytetyö vastasi tutkimuskysymykseen: Mitkä asiat ovat merkityksellisiä uuden tietojärjestelmän käyttöönotossa?
Opinnäytetyö toteutettiin design-tutkimuksena erääseen digitaaliseen terveyspalveluyksikköön. Aluksi kartoitettiin aikaisemman tutkimustiedon valossa uuden tietojärjestelmän käyttöönottoon vaikuttavia tekijöitä. Aineistosta saatiin tiivistettyä onnistuneen käyttöönoton suunnitteluperiaatteet, joista muodostettiin käyttöönottoprosessille ratkaisuehdotus. Seuraavaksi suunnitteluperiaatteita ja ratkaisuehdotusta testattiin ja kehitettiin työyksikön tarpeiden mukaisesti asiantuntijoiden haastattelulla ja henkilöstölle suunnatulla kyselylomakkeella. Aineistoa kerättiin ja analysoitiin sekä määrällisesti että laadullisesti. Asiantuntijahaastatteluun osallistui kaksi työyksikön asiantuntijaa (n=2). Henkilöstön kysely toteutettiin sähköisenä kyselynä ja sen kohderyhmäksi muodostui digitaalisen terveyspalveluyksikön sairaanhoitajat (n=49). Vastauksia kyselyyn saatiin 16 kpl, jolloin vastausprosentiksi muodostui 32,6 %. Määrällinen aineisto analysoitiin käyttäen Excel-taulukkolaskentaohjelmaa, tarkastelemalla vastausten prosentti- ja frekvenssijakaumia sekä ristiintaulukoimalla. Laadullinen aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla ja aineistoa kvantifioimalla.
Opinnäytetyön lopputuloksena voitiin määrittää uuden tietojärjestelmän onnistuneen käyttöönoton periaatteet digitaaliseen terveyspalveluyksikköön. Tutkimustulosten mukaan käyttöönoton onnistumiseen vaikuttivat merkittävimmin koulutus, käyttöönoton aikainen tuki, aikatauluresurssit, prosessin suunnitelmallisuus, ongelmakohtiin puuttuminen, työilmapiiri ja työntekijöiden osallistumismahdollisuudet kehittämiseen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli määrittää uuden tietojärjestelmän onnistuneen käyttöönoton periaatteet, joiden myötä voidaan kehittää käyttöönottoprosessia digitaalisessa terveyspalveluyksikössä. Työn tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa tietojärjestelmän sujuvan käyttöönoton varmistavista toimista. Opinnäytetyö vastasi tutkimuskysymykseen: Mitkä asiat ovat merkityksellisiä uuden tietojärjestelmän käyttöönotossa?
Opinnäytetyö toteutettiin design-tutkimuksena erääseen digitaaliseen terveyspalveluyksikköön. Aluksi kartoitettiin aikaisemman tutkimustiedon valossa uuden tietojärjestelmän käyttöönottoon vaikuttavia tekijöitä. Aineistosta saatiin tiivistettyä onnistuneen käyttöönoton suunnitteluperiaatteet, joista muodostettiin käyttöönottoprosessille ratkaisuehdotus. Seuraavaksi suunnitteluperiaatteita ja ratkaisuehdotusta testattiin ja kehitettiin työyksikön tarpeiden mukaisesti asiantuntijoiden haastattelulla ja henkilöstölle suunnatulla kyselylomakkeella. Aineistoa kerättiin ja analysoitiin sekä määrällisesti että laadullisesti. Asiantuntijahaastatteluun osallistui kaksi työyksikön asiantuntijaa (n=2). Henkilöstön kysely toteutettiin sähköisenä kyselynä ja sen kohderyhmäksi muodostui digitaalisen terveyspalveluyksikön sairaanhoitajat (n=49). Vastauksia kyselyyn saatiin 16 kpl, jolloin vastausprosentiksi muodostui 32,6 %. Määrällinen aineisto analysoitiin käyttäen Excel-taulukkolaskentaohjelmaa, tarkastelemalla vastausten prosentti- ja frekvenssijakaumia sekä ristiintaulukoimalla. Laadullinen aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla ja aineistoa kvantifioimalla.
Opinnäytetyön lopputuloksena voitiin määrittää uuden tietojärjestelmän onnistuneen käyttöönoton periaatteet digitaaliseen terveyspalveluyksikköön. Tutkimustulosten mukaan käyttöönoton onnistumiseen vaikuttivat merkittävimmin koulutus, käyttöönoton aikainen tuki, aikatauluresurssit, prosessin suunnitelmallisuus, ongelmakohtiin puuttuminen, työilmapiiri ja työntekijöiden osallistumismahdollisuudet kehittämiseen.