Laskutusprosessin kehittäminen case-yrityksen liiketoimintayksikössä : Laskutusprosessin tehostamisella parempaan myyntisaamisten hallintaan
Hoivala, Heini (2012)
Hoivala, Heini
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917455
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917455
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää case-yrityksen NDT-liiketoimintayksikön nykyisen laskutusprosessin hyvät ja huonot puolet ja antaa kehitysideoita laskutusprosessin parantamiseen myyntisaamisten hallinnan näkökulmasta. Tavoitteena oli saada kehitysideoita, jotka tukisivat laskutusprosessia kasvavassa organisaatiossa.
Tutkimusmenetelmänä tässä työssä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusta. Toteutus tapahtui toiminnalista ja tapaustutkimusta yhdistelemällä. Tutkimusaineiston keruu toteutettiin teemahaastattelemalla NDT-liiketoimintajohtajaa, osallistuvalla havainnoinnilla ja vapaamuotoisilla keskusteluilla case-yrityksen henkilöstön kanssa.
Teoreettinen viitekehys tutkimukselle muodostuu prosessien hallinnasta, strategia käsitteen määrittelystä ja myyntisaatavien hallinnasta. Prosessien hallintaa tutkitaan erityisesti prosessien kehittämisen näkökulmasta, missä strategian merkitys huomioidaan. Myyntisaatavien osalta keskitytään saatavien hallinnan menetelmiin, tunnuslukuihin ja luottokaupan motiiveihin.
Tutkimusosiossa keskitytään laskutusprosessin lähtötilanteen kuvaamiseen, aineistonkeruumenetelmien perustelemiseen ja laskutusprosessin arviointiin sekä kehitysideoiden tarkasteluun. Tavoitteena on kuvata tutkimusta avoimesti ja perustella tehtyjä valintoja ja ratkaisuja.
Opinnäytetyöprosessin tuloksena case-yrityksen NDT-liiketoimintayksikössä on toteutettu pieniä kehitystoimenpiteitä laskutusprosessin kehittämiseksi, mutta isot kehitystoimenpiteet ja ideoiden käytännöntoteutus vaativat vielä lisä-aikaa. Tehtyjen töiden seuraaminen ja laskutusperusteen täyttäminen oli aluksi vain tarkastajan vastuulla, mutta nyt prosessin aikana tehtyjä töitä on myös ryhdytty seuraamaan aluevastaavien johdolla. Näin saadaan varmistettua, että kaikki työt tulevat laskutettua. Lisäksi tutkimuksen avulla ongelma saatiin näkyväksi koko konsernissa. Suuri harppaus laskutusprosessin parantamiseen on sähköisen laskutuksen käyttöönotto tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää case-yrityksen NDT-liiketoimintayksikön nykyisen laskutusprosessin hyvät ja huonot puolet ja antaa kehitysideoita laskutusprosessin parantamiseen myyntisaamisten hallinnan näkökulmasta. Tavoitteena oli saada kehitysideoita, jotka tukisivat laskutusprosessia kasvavassa organisaatiossa.
Tutkimusmenetelmänä tässä työssä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusta. Toteutus tapahtui toiminnalista ja tapaustutkimusta yhdistelemällä. Tutkimusaineiston keruu toteutettiin teemahaastattelemalla NDT-liiketoimintajohtajaa, osallistuvalla havainnoinnilla ja vapaamuotoisilla keskusteluilla case-yrityksen henkilöstön kanssa.
Teoreettinen viitekehys tutkimukselle muodostuu prosessien hallinnasta, strategia käsitteen määrittelystä ja myyntisaatavien hallinnasta. Prosessien hallintaa tutkitaan erityisesti prosessien kehittämisen näkökulmasta, missä strategian merkitys huomioidaan. Myyntisaatavien osalta keskitytään saatavien hallinnan menetelmiin, tunnuslukuihin ja luottokaupan motiiveihin.
Tutkimusosiossa keskitytään laskutusprosessin lähtötilanteen kuvaamiseen, aineistonkeruumenetelmien perustelemiseen ja laskutusprosessin arviointiin sekä kehitysideoiden tarkasteluun. Tavoitteena on kuvata tutkimusta avoimesti ja perustella tehtyjä valintoja ja ratkaisuja.
Opinnäytetyöprosessin tuloksena case-yrityksen NDT-liiketoimintayksikössä on toteutettu pieniä kehitystoimenpiteitä laskutusprosessin kehittämiseksi, mutta isot kehitystoimenpiteet ja ideoiden käytännöntoteutus vaativat vielä lisä-aikaa. Tehtyjen töiden seuraaminen ja laskutusperusteen täyttäminen oli aluksi vain tarkastajan vastuulla, mutta nyt prosessin aikana tehtyjä töitä on myös ryhdytty seuraamaan aluevastaavien johdolla. Näin saadaan varmistettua, että kaikki työt tulevat laskutettua. Lisäksi tutkimuksen avulla ongelma saatiin näkyväksi koko konsernissa. Suuri harppaus laskutusprosessin parantamiseen on sähköisen laskutuksen käyttöönotto tulevaisuudessa.