Servojen huolto- ja testauspisteen modernisointi
Kettunen, Tero (2021)
Kettunen, Tero
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100418303
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100418303
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli automatisoida servojen koestusvaihe toteuttamalla uusi ohjausjärjestelmä Valmetin dynaamisella sovellusverkkojärjestelmällä (DNA). Kyseisellä koestusasemalla testataan höyry- ja kaasuturbiinien ohjaus- ja pikasulkuservoja. Servojen koestusasemalta on puuttunut yhtenäinen ohjausjärjestelmä servojen ohjauksesta.
Insinöörityön teoriaosuudessa käsitellään käytössä olevan hydrauliikkajärjestelmän komponentteja ja niiden toimintaa. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään modernisoinnissa käytettävän Valmetin DNA-järjestelmän komponentteja ja toimintaa. Teoriaosuuden on myös tarkoitus toimia dokumenttina koestusaseman jatkokehitystä varten.
Insinöörityön toiminallisessa osuudessa käsitellään hydrauliikka-aseman toimintaa sekä uuden ohjausjärjestelmän vaatimuksia ja toteuttamista. Lopuksi käydään läpi ohjausjärjestelmän käyttöönotto ja verrataan saatua tulosta aikaisempaan työskentelytapaan.
Insinöörityön tuloksena saatiin toteutettua servojen koestusasemalle moderni ja luotettava ohjausjärjestelmä, joka mahdollistaa käyttäjäystävällisemmän työskentelytavan. Toteutettuun järjestelmään saatiin luotua valmiudet jatkokehitykselle, jotta ohjausjärjestelmä palvelisi mahdollisimman pitkään sen käyttäjiä.
Insinöörityön teoriaosuudessa käsitellään käytössä olevan hydrauliikkajärjestelmän komponentteja ja niiden toimintaa. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään modernisoinnissa käytettävän Valmetin DNA-järjestelmän komponentteja ja toimintaa. Teoriaosuuden on myös tarkoitus toimia dokumenttina koestusaseman jatkokehitystä varten.
Insinöörityön toiminallisessa osuudessa käsitellään hydrauliikka-aseman toimintaa sekä uuden ohjausjärjestelmän vaatimuksia ja toteuttamista. Lopuksi käydään läpi ohjausjärjestelmän käyttöönotto ja verrataan saatua tulosta aikaisempaan työskentelytapaan.
Insinöörityön tuloksena saatiin toteutettua servojen koestusasemalle moderni ja luotettava ohjausjärjestelmä, joka mahdollistaa käyttäjäystävällisemmän työskentelytavan. Toteutettuun järjestelmään saatiin luotua valmiudet jatkokehitykselle, jotta ohjausjärjestelmä palvelisi mahdollisimman pitkään sen käyttäjiä.