Käyttäjävaatimusten kuvaaminen käyttäjätarinoina
Sinisalo, Tia (2021)
Sinisalo, Tia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100418343
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100418343
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia käyttäjätarinoita keinona kuvata ja dokumentoida käyttäjävaatimuksia. Opinnäytetyö sai alkunsa toimeksiantajan ohjelmistoprojektista, joka liittyy laajempaan tietojärjestelmän kehittämishankkeeseen. Toimeksiantajana oli markkinointitoimisto Dagmar Oy. Tavoitteena oli kartoittaa ohjelmiston tulevien käyttäjien tarpeita, ja sen pohjalta kuvata ja dokumentoida käyttäjävaatimukset käyttäjätarinoina.
Tietoperusta jakaantuu kahteen osaan, joista ensimmäisessä osassa aihealuetta tarkastellaan laajemmin avaamalla määrittelyn ja vaatimusten roolia ohjelmistotuotannossa. Konteksti käyttäjätarinoiden käyttöön luodaan tarkastelemalla ohjelmistokehitystä ja vaatimusmäärittelyä ketterän lähestymistavan näkökulmasta. Toisessa osassa syvennytään käyttäjätarinoihin vaatimusmäärittelyn työvälineenä, ja keskitytään erityisesti käyttäjätarinoiden kartoittamiseen, kirjoittamiseen ja dokumentointiin.
Toteutusosassa tutustutaan ohjelmiston tuleviin käyttäjiin, ja kartoitetaan tarpeita uudelle ohjelmistolle. Kartoitusmenetelmäksi valittiin tietoperustan pohjalta haastattelut, jotka toteutettiin yksilöhaastatteluina teemahaastatteluiden muodossa. Tarpeiden pohjalta tunnistetut käyttäjävaatimukset kuvattiin ja dokumentoitiin käyttäjätarinoina. Toteutusosa rajattiin koskemaan Dagmarin Media -yksikön digimainonnan suunnittelijoita.
Tuloksena todettiin, että käyttäjätarinoiden kirjalliset kuvaukset eivät ole tarkkoja käyttäjävaatimuksia, vaan ne ovat ennemminkin keino kuvata toiminnallisuuksia, joista tulee keskustella tarkemmin tulevien käyttäjien kanssa, jotta käyttäjävaatimus voidaan toteuttaa todellisen tarpeen ja yhteisen ymmärryksen pohjalta. Toimeksiantaja voi hyödyntää opinnäytetyötä sekä kirjallisia kuvauksia ohjelmistoprojektin valmisteluvaiheessa.
Tietoperusta jakaantuu kahteen osaan, joista ensimmäisessä osassa aihealuetta tarkastellaan laajemmin avaamalla määrittelyn ja vaatimusten roolia ohjelmistotuotannossa. Konteksti käyttäjätarinoiden käyttöön luodaan tarkastelemalla ohjelmistokehitystä ja vaatimusmäärittelyä ketterän lähestymistavan näkökulmasta. Toisessa osassa syvennytään käyttäjätarinoihin vaatimusmäärittelyn työvälineenä, ja keskitytään erityisesti käyttäjätarinoiden kartoittamiseen, kirjoittamiseen ja dokumentointiin.
Toteutusosassa tutustutaan ohjelmiston tuleviin käyttäjiin, ja kartoitetaan tarpeita uudelle ohjelmistolle. Kartoitusmenetelmäksi valittiin tietoperustan pohjalta haastattelut, jotka toteutettiin yksilöhaastatteluina teemahaastatteluiden muodossa. Tarpeiden pohjalta tunnistetut käyttäjävaatimukset kuvattiin ja dokumentoitiin käyttäjätarinoina. Toteutusosa rajattiin koskemaan Dagmarin Media -yksikön digimainonnan suunnittelijoita.
Tuloksena todettiin, että käyttäjätarinoiden kirjalliset kuvaukset eivät ole tarkkoja käyttäjävaatimuksia, vaan ne ovat ennemminkin keino kuvata toiminnallisuuksia, joista tulee keskustella tarkemmin tulevien käyttäjien kanssa, jotta käyttäjävaatimus voidaan toteuttaa todellisen tarpeen ja yhteisen ymmärryksen pohjalta. Toimeksiantaja voi hyödyntää opinnäytetyötä sekä kirjallisia kuvauksia ohjelmistoprojektin valmisteluvaiheessa.