Sairaanhoitajaopiskelijan osaaminen murrosikäisen nuoren seksuaalikehityksestä
Crismaru, Andra (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Crismaru, Andra
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100318258
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100318258
Tiivistelmä
Murrosikä kuvataan ajaksi, jolloin nuori siirtyy lapsuudesta aikuisuuteen ja lapsi kasvaa fyysisesti lisääntymiskykyiseksi. Murrosiän alkamisen ajankohta on yksilöllistä, mutta nuoren fyysisen kehityksen tiedetään etenevän psyykkistä kehitystä nopeammin etenkin tytöillä. Nuoren keho muuttuu nopeasti pojasta mieheksi ja tytöstä naiseksi. Nuoruuskehitys alkaa fyysisestä puberteetista, ja se ajoitetaan yleisesti 12-22 ikävuosiin. Murrosikä on tässä opinnäytetyössä rajattu ikävuosiin 12-15. Vaikka seksuaalisuus kuuluukin ihmisen koko elämänkaareen juuri varhaisnuoruudessa seksuaalisuuteen liittyvät kysymykset nousevat enemmän pintaan. Hyvä itsetunto on seksuaaliterveyden pilari. Nuoren kehon sekä mielen muutokset ovat yhtä hämmentävää nuorelle itselleen kuin vanhemmille.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu osana Yleissairaanhoitajan (180op) ammatillisen perusosaamisen arvioinnin kehittäminen (yleSHarviointi)-hanketta. Hankkeen tavoitteena on tuottaa ammattikorkeakouluihin sairaanhoitajaopiskelijoiden ydinosaamisesta valtakunnallinen tentti, jolla voidaan varmistaa sairaanhoitajan riittävä osaamisen taso vastaamaan kansallista sekä kansainvälistä osaamista. Opinnäytetyössä tutkimusongelmiin on vastattu asetettujen kysymysten avulla. Ohjautuviksi kysymyksiksi muodostui mitä osaamista valmistuvalla sairaanhoitajaopiskelijalla tulisi olla murrosikäisen nuoren seksuaalisesta kehityksestä, seksuaalikasvatuksesta sekä miten seksuaalisuus voidaan ottaa murrosikäiselle nuorelle puheeksi.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena kirjallisuusperustaisen menetelmän avulla. Opinnäytetyössä on käytetty tiedonlähteinä ajantasaista kirjallisuutta sekä luotettavaan ja tutkittuun tietoon pohjautuvia internettisivustoja ja tietokantoja.
Opinnäytetyö käsittelee sairaanhoitajan osaamista murrosikäisen nuoren seksuaalikehityksestä. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää fyysisestä, psyykkisestä sekä sosiaalisesta näkökulmasta murrosikäisen nuoren seksuaalista kehitystä. Tarkoituksena on myös selvittää mitä osaamista valmistuvalla sairaanhoitajalla tulisi olla myös seksuaalisestakasvatuksesta.
Opinnäytetyön tuloksena on tuotettu murrosikäisen nuoren seksuaalisesta kehityksestä valmistuvien sairaanhoitajaopiskelijoiden osaamista arvioiva mittari. Mittariksi valikoitui tietotesti, jota voidaan hyödyntää yleissairaanhoitajan osaamisen arvioinnin kokeessa. The puberty is described for a period of time when the young moves from childhood to adulthood and the child is growing physically reproductive. The date of the commencement of puberty is unique, but the young physiology development is known to challenge psychological development faster, especially with girls. The young body quickly becomes from a boy to a mans and a girl as a woman. The youth development begins with physical puberty and is generally timed in 12-22 years of age. Puberty is in this thesis limited to ages 12-15. Although sexuality is part of the human life cycle it is early adolescence that, sexuality issues will rise more to the surface. Good self-esteem is a pillar of sexual health. Changes in the young body as well as mind are as confusing to a young person as they are to a parent.
This thesis has been implemented as part of the General Nurse (180cr) Development of the Assessment of Basic Professional Competence (general assessment project). The aim of the project is to provide polytechnics with a national wide exam on the core competencies of nursing students, which can be used to ensure a sufficient level of nursing competence to match a national and international competence. The thesis has answered the research problems with the help of questions. The questions were about what skills a graduating nursing student should have about the sexual development of a young adolescent, sex education and how sexuality can be addressed to an adolescent young person.
This thesis was carried out as qualitative research using a literature based method.Up-to-date literature and internet sites based on reliable and researched information have been used as sources of information in the thesis.
The thesis deals with the nurse`s competence in the sexual development of an adolescent young person. The purpose of the thesis is to find out the sexual development of an adolescent young person from a physical, mental and social point of view. The aim is also to find out what skills a graduating nurse should also have aboute sexuality education.
As a result of the thesis, a measure evaluating the competence of graduating nursing students on the sexual development of adolescents has been produced. An information test was selected as measure, which can be utilized in the general nurse`s competence assessment test.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu osana Yleissairaanhoitajan (180op) ammatillisen perusosaamisen arvioinnin kehittäminen (yleSHarviointi)-hanketta. Hankkeen tavoitteena on tuottaa ammattikorkeakouluihin sairaanhoitajaopiskelijoiden ydinosaamisesta valtakunnallinen tentti, jolla voidaan varmistaa sairaanhoitajan riittävä osaamisen taso vastaamaan kansallista sekä kansainvälistä osaamista. Opinnäytetyössä tutkimusongelmiin on vastattu asetettujen kysymysten avulla. Ohjautuviksi kysymyksiksi muodostui mitä osaamista valmistuvalla sairaanhoitajaopiskelijalla tulisi olla murrosikäisen nuoren seksuaalisesta kehityksestä, seksuaalikasvatuksesta sekä miten seksuaalisuus voidaan ottaa murrosikäiselle nuorelle puheeksi.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena kirjallisuusperustaisen menetelmän avulla. Opinnäytetyössä on käytetty tiedonlähteinä ajantasaista kirjallisuutta sekä luotettavaan ja tutkittuun tietoon pohjautuvia internettisivustoja ja tietokantoja.
Opinnäytetyö käsittelee sairaanhoitajan osaamista murrosikäisen nuoren seksuaalikehityksestä. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää fyysisestä, psyykkisestä sekä sosiaalisesta näkökulmasta murrosikäisen nuoren seksuaalista kehitystä. Tarkoituksena on myös selvittää mitä osaamista valmistuvalla sairaanhoitajalla tulisi olla myös seksuaalisestakasvatuksesta.
Opinnäytetyön tuloksena on tuotettu murrosikäisen nuoren seksuaalisesta kehityksestä valmistuvien sairaanhoitajaopiskelijoiden osaamista arvioiva mittari. Mittariksi valikoitui tietotesti, jota voidaan hyödyntää yleissairaanhoitajan osaamisen arvioinnin kokeessa.
This thesis has been implemented as part of the General Nurse (180cr) Development of the Assessment of Basic Professional Competence (general assessment project). The aim of the project is to provide polytechnics with a national wide exam on the core competencies of nursing students, which can be used to ensure a sufficient level of nursing competence to match a national and international competence. The thesis has answered the research problems with the help of questions. The questions were about what skills a graduating nursing student should have about the sexual development of a young adolescent, sex education and how sexuality can be addressed to an adolescent young person.
This thesis was carried out as qualitative research using a literature based method.Up-to-date literature and internet sites based on reliable and researched information have been used as sources of information in the thesis.
The thesis deals with the nurse`s competence in the sexual development of an adolescent young person. The purpose of the thesis is to find out the sexual development of an adolescent young person from a physical, mental and social point of view. The aim is also to find out what skills a graduating nurse should also have aboute sexuality education.
As a result of the thesis, a measure evaluating the competence of graduating nursing students on the sexual development of adolescents has been produced. An information test was selected as measure, which can be utilized in the general nurse`s competence assessment test.