ARJEN HETKIÄ, OHJAAMISTA JA SUUNNITELMIA : Ryhmäkoti Aarrearkun tavoitteellista työtä kehittämässä
Heikkilä, Hanna-Leena (2012)
Heikkilä, Hanna-Leena
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917437
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917437
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, mitä on Ryhmäkoti Aarrearkussa tehtävä tavoitteellinen työ ja miten sijoitukselle asetettuja tavoitteita arvioidaan arjen työssä. Ryhmäkoti Aarrearkku on Haminan Neuvottomassa sijaitseva yksityinen lastensuojeluyksikkö, joka tarjoaa lyhyt- ja pidempiaikaista hoitoa, kasvatusta ja kuntoutusta sijoitetuille lapsille ja nuorille. Tämän opinnäytetyön avulla haluttiin saada tietoa tavoitteellisen työn nykytilanteesta. Opinnäytetyö on osa ryhmäkodin kehittämistyötä ja kehittäminen jatkuu tämän työn valmistumisen jälkeenkin.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä ja työn lähestymistapa oli toimintatutkimuksellinen. Teoreettinen viitekehys muodostui sijaishuollon arjen, työn suunnitelmallisuuden ja tavoitteellisuuden sekä tavoitteiden arvioinnin tarkastelusta. Aineisto kerättiin haastattelemalla kaikki ryhmäkodin työntekijät teemahaastattelumenetelmällä. Kehittämistyö aloitettiin haastattelujen jälkeen kahdessa fokusryhmäkeskustelussa, ja se jatkui vapaamuotoisemmissa foorumeissa.
Aineisto analysoitiin teemoitellen. Aineistosta nousi kuusi teema-aluetta: perustehtävä, tavoitteellisuus, tavoitteiden arviointi, aarretyöskentely, nuoren osallisuus sekä ammatillisuus ja työssä jaksaminen. Aineistosta kävi ilmi, että työn kiireellisyys, haastavuus ja yllätyksellisyys haastavat nuorten tavoitteisiin paneutumisen. Arjen työn nähtiin vievän aikaa tavoitteelliselta työltä, mutta toisaalta arjen jakaminen nähtiin tavoitteellisen työn välineenä. Työntekijän ammatillisuutena nähtiin tarttuminen arkisiin hetkiin, mutta silti varsinkin omaohjaajilta toivottiin suunnitelmallisempaa otetta työskentelyyn.
Haastatteluissa toivottiin konkreettista välinettä tavoitteiden muistamiseen. Tämän perusteella ryhmäkeskusteluissa luotiin ideaa tavoitetaulusta. Kehittämisen kohteeksi nähtiin myös hoito- ja kasvatussuunnitelman kirjaamiskäytännöt. Lisäksi nuorten tavoitteiden arvioinnista toivottiin tietoisempaa, sillä monesti arviointia tehtäessä luotettiin vain muistiin.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä ja työn lähestymistapa oli toimintatutkimuksellinen. Teoreettinen viitekehys muodostui sijaishuollon arjen, työn suunnitelmallisuuden ja tavoitteellisuuden sekä tavoitteiden arvioinnin tarkastelusta. Aineisto kerättiin haastattelemalla kaikki ryhmäkodin työntekijät teemahaastattelumenetelmällä. Kehittämistyö aloitettiin haastattelujen jälkeen kahdessa fokusryhmäkeskustelussa, ja se jatkui vapaamuotoisemmissa foorumeissa.
Aineisto analysoitiin teemoitellen. Aineistosta nousi kuusi teema-aluetta: perustehtävä, tavoitteellisuus, tavoitteiden arviointi, aarretyöskentely, nuoren osallisuus sekä ammatillisuus ja työssä jaksaminen. Aineistosta kävi ilmi, että työn kiireellisyys, haastavuus ja yllätyksellisyys haastavat nuorten tavoitteisiin paneutumisen. Arjen työn nähtiin vievän aikaa tavoitteelliselta työltä, mutta toisaalta arjen jakaminen nähtiin tavoitteellisen työn välineenä. Työntekijän ammatillisuutena nähtiin tarttuminen arkisiin hetkiin, mutta silti varsinkin omaohjaajilta toivottiin suunnitelmallisempaa otetta työskentelyyn.
Haastatteluissa toivottiin konkreettista välinettä tavoitteiden muistamiseen. Tämän perusteella ryhmäkeskusteluissa luotiin ideaa tavoitetaulusta. Kehittämisen kohteeksi nähtiin myös hoito- ja kasvatussuunnitelman kirjaamiskäytännöt. Lisäksi nuorten tavoitteiden arvioinnista toivottiin tietoisempaa, sillä monesti arviointia tehtäessä luotettiin vain muistiin.