Unity digitaalisen oppimateriaalin tuottamisen välineenä
Hirvonen, Leena (2021)
Hirvonen, Leena
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021092918130
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021092918130
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli selvittää, voiko Unityllä toteuttaa laadukasta digitaalista oppimateriaalia. Erityisesti keskityttiin musiikin oppimateriaaliin. Luotu materiaali on osa suurempaa sovelluskokonaisuutta, OppiPlay Primarya. OppiPlay on alakouluikäisille oppilaille tarkoitettu oppimistyökalu, jossa on opettajille tarkoitettu verkkosovellus ja oppilaille tarkoitettu mobiilisovellus.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen. Toteutus koostui taustaselvityksestä, jossa tutustuttiin digitaalisen oppimateriaalin ja Unityn piirteisiin, kolmen tehtävämoduulin suunnittelusta ja rautalankamalleista sekä yhden moduulin valinnasta ja toteutuksesta. Valittu moduuli oli sointujen harjoitteluun tarkoitettu tehtävä, jossa oppilaat voivat opetella sointuja kahdella soittimella, kitaralla ja ukulelella.
Yhteenvetona todettiin, että Unity on monipuolinen työkalu oppimateriaalin toteuttamiseen. Sillä on mahdollista toteuttaa moniaistillisia, yksilöllisen etenemisen ja palautteensaannin mahdollistavia tehtäviä. Audion hyödyntäminen Unityssa on suhteellisen helppoa. Audiota voidaan muokata eri tavoin ja frekvenssianalyysi on mahdollista sisäänrakennetuilla metodeilla. Kuitenkin Unityn frekvenssianalyysimetodit eivät ole täydellisiä kompleksien äänten, kuten soitinten äänten analysoimiseen. Myös Unityn ohjeistus audion käytöstä on joiltain osin puutteellista.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen. Toteutus koostui taustaselvityksestä, jossa tutustuttiin digitaalisen oppimateriaalin ja Unityn piirteisiin, kolmen tehtävämoduulin suunnittelusta ja rautalankamalleista sekä yhden moduulin valinnasta ja toteutuksesta. Valittu moduuli oli sointujen harjoitteluun tarkoitettu tehtävä, jossa oppilaat voivat opetella sointuja kahdella soittimella, kitaralla ja ukulelella.
Yhteenvetona todettiin, että Unity on monipuolinen työkalu oppimateriaalin toteuttamiseen. Sillä on mahdollista toteuttaa moniaistillisia, yksilöllisen etenemisen ja palautteensaannin mahdollistavia tehtäviä. Audion hyödyntäminen Unityssa on suhteellisen helppoa. Audiota voidaan muokata eri tavoin ja frekvenssianalyysi on mahdollista sisäänrakennetuilla metodeilla. Kuitenkin Unityn frekvenssianalyysimetodit eivät ole täydellisiä kompleksien äänten, kuten soitinten äänten analysoimiseen. Myös Unityn ohjeistus audion käytöstä on joiltain osin puutteellista.