Valmiuksia valmentavasta koulutuksesta: Toimenpide-ehdotuksia koulutuksen suunnitteluun
Lyytikäinen, Hanna (2021)
Lyytikäinen, Hanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091917865
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091917865
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö ”Valmiuksia valmentavasta koulutuksesta, Toimenpide-ehdotuksia koulutuksen suunnitteluun” käsittelee valmentavaa koulutusta ja sen kehittämistä opiskelijalähtöisemmäksi, osana nivelvaiheen valtakunnallista uudistamista. Lähtökohta kehittämistyölle oli oppivelvollisuuden laajenemisesta aiheutuvat muutokset ja opiskelijoiden tarpeisiin vastaamisen parantaminen. Kehittämistyön tietoperusta rakentuu ammatillisen koulutuksen muutoksista, tehtävistä ja merkityksestä sekä kuinka opintoja ja opiskelijoiden kasvua voidaan tukea.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esille valmentavassa koulutuksessa opiskelevien opiskelijoiden tarpeita, toiveita ja ideoita. Tarkoituksena edistää opiskelijalähtöisyyttä ja monipuolisten sisältöjen toteutumista valmentavassa koulutuksessa. Työn tilaaja toimi Savon koulutuskuntayhtymä, joka järjestää Ammattiin valmentavaa koulututusta Kuopiossa ja Siilinjärven Toivalassa.
Kehittämistyön aineistonkeruussa käytettiin sähköistä kyselyä ja yhteiskehittämistä. Opiskelijoille suunnatulla kyselyllä kartoitin opiskelijoiden todellisia tarpeita, kokemuksia ja vaikutusmahdollisuuksia ja keräsin kehitysehdotuksia. Kehittämispäivässä henkilökunta pohti yhteiskehittämisen keinoin opiskelijoiden tarpeita, niiden muutosta, omaa osaamistaan, yhteistyötä ja koulutuksen kehittämistä.
Tutkimuksellisessa osuudessa syntyneestä aineistosta selvisi, että opiskelijat ovat tyytyväisiä VALMA-opintoihin ja heiltä oli haastavaa saada konkreettisia muutosehdotuksia. Opinnot koetiin hyödyllisinä ja parantaneen valmiuksia, vaikka vain osa opiskelijoista koki niiden suoraan vaikuttaneen toisen asteen opintoihin hakeutumiseen. Henkilökunnan mukaan koulutus taas vaatisi kehittymistä ja runsaampaa yhteistyötä erityisesti työelämän kanssa. Aineiston perusteella VALMA-koulutuksessa tarvitaan laaja-alaisen verkoston ja yhteistyön lisäksi moniammatillista henkilökuntaa.
Kehittämistyön tuotoksena kertyi toimenpide-ehdotuksia, joita voidaan hyödyntää valmentavan koulutuksen suunnittelussa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esille valmentavassa koulutuksessa opiskelevien opiskelijoiden tarpeita, toiveita ja ideoita. Tarkoituksena edistää opiskelijalähtöisyyttä ja monipuolisten sisältöjen toteutumista valmentavassa koulutuksessa. Työn tilaaja toimi Savon koulutuskuntayhtymä, joka järjestää Ammattiin valmentavaa koulututusta Kuopiossa ja Siilinjärven Toivalassa.
Kehittämistyön aineistonkeruussa käytettiin sähköistä kyselyä ja yhteiskehittämistä. Opiskelijoille suunnatulla kyselyllä kartoitin opiskelijoiden todellisia tarpeita, kokemuksia ja vaikutusmahdollisuuksia ja keräsin kehitysehdotuksia. Kehittämispäivässä henkilökunta pohti yhteiskehittämisen keinoin opiskelijoiden tarpeita, niiden muutosta, omaa osaamistaan, yhteistyötä ja koulutuksen kehittämistä.
Tutkimuksellisessa osuudessa syntyneestä aineistosta selvisi, että opiskelijat ovat tyytyväisiä VALMA-opintoihin ja heiltä oli haastavaa saada konkreettisia muutosehdotuksia. Opinnot koetiin hyödyllisinä ja parantaneen valmiuksia, vaikka vain osa opiskelijoista koki niiden suoraan vaikuttaneen toisen asteen opintoihin hakeutumiseen. Henkilökunnan mukaan koulutus taas vaatisi kehittymistä ja runsaampaa yhteistyötä erityisesti työelämän kanssa. Aineiston perusteella VALMA-koulutuksessa tarvitaan laaja-alaisen verkoston ja yhteistyön lisäksi moniammatillista henkilökuntaa.
Kehittämistyön tuotoksena kertyi toimenpide-ehdotuksia, joita voidaan hyödyntää valmentavan koulutuksen suunnittelussa.