Hygieniatuotteen prosessisuunnittelu
Ho, Quang (2021)
Ho, Quang
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021092017883
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021092017883
Tiivistelmä
Työn toimeksiantaja oli Venuspray, ja tavoitteena oli prosessisuunnittelu yrityksen hygieniatuotteelle. Yritys on asettanut tuotteen myyntitavoitteeksi 279 kpl päivässä, ja se tarvitsi prosessisuunnittelua ennen prosessin varsinaista toteuttamista.
Opinnäytetyössä käytettyjä menetelmiä ovat kirjallisuuden sekä toimeksiantajan lähtötietojen pohjalta luodut lohko- ja PI-kaaviot sekä tuotanto- ja raakaaineiden kulutuslaskelmat. Myös markkina-analyysi, kannattavuuslaskelmat ja riskienhallinta sisältyivät työhön.
Lopputuloksena valmistui kolme eri prosessiratkaisua, joista Prosessi 3 on kannattavin. Prosessi 3:ssa säilöntäainetta ostetaan ulkoiselta toimittajalta ja sitä sekoitetaan pääraaka-aineen kanssa. Prosessin laitteistojen hinnaksi tuli noin 25 600 €, johon sisältyy sekoitussäiliö, täyttökone, pakkauskone ja keskipakopumppu. Hinnoittelulaskennan perusteella yrityksen tulisi asettaa Venuspraytuotteen hinnaksi 22,20 €.
Kannattavuuslaskelman mukaan tuotteen 279 kappaleen päivämyynnillä liikevoitoksi tulisi 1 616 000 € ja pääomatuottoprosentiksi 6 292 %. Tämä yritystoiminta on kannattavaa, kun oletetaan kiinteiden kustannuksien olevan enintään 20 000 €/kk. Yrityksen liikeriski on arvioitu hyvin todennäköiseksi ja erittäin vakavaksi, koska yrityksen markkina-analyysi on puutteellinen ja laitteistojen pääomasijoitus on melko suuri. Liikeriskin pienentäminen vaatisi yritykseltä kattavamman markkina-analyysin, johon kuuluu myös kilpailija-analyysi ja toimialakatsaus.
Suomen markkinoilla realistinen määrä yrityksen kohderyhmään kuuluvia asiakkaita vuodessa on arvion mukaan 59 100 asiakasta, jos oletetaan yrityksen markkinaosuuden olevan 5 %. Tavoitteellinen 279 kappaleen päivämyynti vaatisi yritykseltä 100 440 asiakasta vuodessa, joten myyntitavoite on epärealistinen. Yritykselle suositellaan tavoitteen pienentämistä tai myynnin laajentamista ulkomaisiin kohderyhmiin.
Pienentämällä myyntitavoitetta realistiseksi eli 59 100 kappaleeseen vuodessa, liikevoitto olisi n. 722 900 € ja pääomatuottoprosentti olisi 2814 %. Näillä tuloksilla voidaan katsoa, että yritystoiminta on edelleen kannattavaa. Laskennassa on oletettu, että yksi asiakas tarvitsisi yhden Venuspray-tuotteen vuodessa ja että kiinteät kustannukset ovat 20 000 €/kk.
Opinnäytetyössä käytettyjä menetelmiä ovat kirjallisuuden sekä toimeksiantajan lähtötietojen pohjalta luodut lohko- ja PI-kaaviot sekä tuotanto- ja raakaaineiden kulutuslaskelmat. Myös markkina-analyysi, kannattavuuslaskelmat ja riskienhallinta sisältyivät työhön.
Lopputuloksena valmistui kolme eri prosessiratkaisua, joista Prosessi 3 on kannattavin. Prosessi 3:ssa säilöntäainetta ostetaan ulkoiselta toimittajalta ja sitä sekoitetaan pääraaka-aineen kanssa. Prosessin laitteistojen hinnaksi tuli noin 25 600 €, johon sisältyy sekoitussäiliö, täyttökone, pakkauskone ja keskipakopumppu. Hinnoittelulaskennan perusteella yrityksen tulisi asettaa Venuspraytuotteen hinnaksi 22,20 €.
Kannattavuuslaskelman mukaan tuotteen 279 kappaleen päivämyynnillä liikevoitoksi tulisi 1 616 000 € ja pääomatuottoprosentiksi 6 292 %. Tämä yritystoiminta on kannattavaa, kun oletetaan kiinteiden kustannuksien olevan enintään 20 000 €/kk. Yrityksen liikeriski on arvioitu hyvin todennäköiseksi ja erittäin vakavaksi, koska yrityksen markkina-analyysi on puutteellinen ja laitteistojen pääomasijoitus on melko suuri. Liikeriskin pienentäminen vaatisi yritykseltä kattavamman markkina-analyysin, johon kuuluu myös kilpailija-analyysi ja toimialakatsaus.
Suomen markkinoilla realistinen määrä yrityksen kohderyhmään kuuluvia asiakkaita vuodessa on arvion mukaan 59 100 asiakasta, jos oletetaan yrityksen markkinaosuuden olevan 5 %. Tavoitteellinen 279 kappaleen päivämyynti vaatisi yritykseltä 100 440 asiakasta vuodessa, joten myyntitavoite on epärealistinen. Yritykselle suositellaan tavoitteen pienentämistä tai myynnin laajentamista ulkomaisiin kohderyhmiin.
Pienentämällä myyntitavoitetta realistiseksi eli 59 100 kappaleeseen vuodessa, liikevoitto olisi n. 722 900 € ja pääomatuottoprosentti olisi 2814 %. Näillä tuloksilla voidaan katsoa, että yritystoiminta on edelleen kannattavaa. Laskennassa on oletettu, että yksi asiakas tarvitsisi yhden Venuspray-tuotteen vuodessa ja että kiinteät kustannukset ovat 20 000 €/kk.