Siirtymä nuorten työpajalta ammatilliseen koulutukseen; Sisäisen siirtymän prosessi
Pikkutupa-Vaittinen, Annukka (2021)
Pikkutupa-Vaittinen, Annukka
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091717852
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091717852
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tutkimuksellista tietoa Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnian (myöhemmin Omnia) sisäisen siirtymän proses-sin toiminnasta sekä tuottaa kehittämistietoa, jonka avulla prosessia voidaan edelleen kehittää. Sisäisen siirtymän avulla voidaan estää pudokkuutta ja syrjäytymistä sekä muodostaa ehyt koulutuspolku nivelvaiheessa nuorten työpajoilta ammatilliseen koulutukseen.
Opinnäytetyössä tutkitaan määrällisen tutkimuksen keinoin, mikä sisäisen siirtymän prosessissa toimii, mikä ei toimi ja miten sitä voisi kehittää. Tutkimus toteutetaan Webropol-kyselynä, jonka kohdejoukkona on sisäisen siirtymän prosessikuvauksessa määritellyt ammatillisen koulutuksen ammattiryhmät eli tutkintovastaavat, vastuuopettajat, opinto-ohjaajat ja koulutuspäälliköt.
Tulosten perusteella sisäisen siirtymän prosessissa toimii hyvin opinto-ohjaa-jien välinen yhteistyö. Ylipäänsä yhteistyö toimii ammattiryhmien välillä, jos prosessiin nimettyjen ammattiryhmien henkilöt ovat itse sisäistäneet prosessin tavoitteet ja hyödyn sekä opiskelijan että kokonaisuuden kannalta. Tulosten perusteella prosessi toimii joko hyvin tai ei lainkaan tutkinnosta riippuen. Esteinä prosessin toteutumiselle nousi vastaanottavan tahon luottamuspula lähettävän tahon tai siirtyvän opiskelijan motiiveja kohtaan. Koettiin, että opiske-lijoista halutaan päästä eroon siirtämällä heidät toiseen tutkintoon valmistelematta vastaanottavaa tahoa tai opiskelijaa ennakkoon tai että opiskelijat haluavat päästä takaoven kautta haluamaansa tutkintoon. Vastausten mukaan avainhenkilöille ei ole varattu työaikaresursseja sisäisen siirtymään tai sen ei koettu kuuluvan omiin tehtäviin. Kehittämisehdotuksena nousi prosessikuvauksessa määriteltyjen avainhenkilöiden sitouttaminen ja kouluttaminen prosessiin sekä selkeän työnjaon määritteleminen rooleittain.
Opinnäytetyön perusteella voidaan todeta, että sisäisen siirtymän prosessia pitää kokonaisuutena kirkastaa ja avainhenkilöille osoittaa työaikaresursseja prosessin toteuttamiseen. Sisäinen siirtymä pitäisi saada osaksi tutkintojen vuosikelloa ja avainhenkilöiden vuosityöaikasuunnitelmaa. Sisäisen siirtymän prosessi pitäisi kuvata eri näkökulmista: koko kokonaisuus, vaihekuvaukset, toiminnalliset kuvaukset sekä resurssien kuvaus. Tärkeää olisi saada työnjako ja ohjeistukset yhtenäisiksi, ajan tasalle ja kaikkien tietoon sekä myös ylläpitää ohjeistuksia ja tiedottaa henkilöstöä prosessista ja siinä tapahtuvista muutoksista. The objective of this thesis was to find out how the process of in-house transition works in Omnia, The Joint Authority of Education in the Espoo Region (later Omnia) and to collect information for how to improve the process. With the process of in-house transition between youth workshops and vocational education, it is possible to prevent young people from dropping out of school and being excluded from society, as well as to smoothen school path for young people.
The research material was collected through a quantitative Webropol survey study. The questionnaire was sent by email to those which are appointed to be working in the process of in-house transition in Omnia, for example, guidance counsellors and teachers.
Based on the results of the study it can be concluded that co-operation be-tween guidance counsellors worked well. In general, the process worked well if those who are appointed to be working in the process of in-house transition had internalized the objectives and benefits of the entire process both from the student’s and the personnel’s point of view. Results of the study, however, revealed remarkable differences between study programs; the process worked well in some or did not work at all in others.
The results of this thesis confirmed that the process of in-house transition should be clarified and described more specifically step by step and role by role. The process should be a part of the yearly planning of every study program, and there should be working time that is specifically allocated to the process of in-house transition. Everyone working in the process of in-house transition should know their own role and as well as act the way agreed. With these measures it is possible to start improving the process of in-house transition.
Opinnäytetyössä tutkitaan määrällisen tutkimuksen keinoin, mikä sisäisen siirtymän prosessissa toimii, mikä ei toimi ja miten sitä voisi kehittää. Tutkimus toteutetaan Webropol-kyselynä, jonka kohdejoukkona on sisäisen siirtymän prosessikuvauksessa määritellyt ammatillisen koulutuksen ammattiryhmät eli tutkintovastaavat, vastuuopettajat, opinto-ohjaajat ja koulutuspäälliköt.
Tulosten perusteella sisäisen siirtymän prosessissa toimii hyvin opinto-ohjaa-jien välinen yhteistyö. Ylipäänsä yhteistyö toimii ammattiryhmien välillä, jos prosessiin nimettyjen ammattiryhmien henkilöt ovat itse sisäistäneet prosessin tavoitteet ja hyödyn sekä opiskelijan että kokonaisuuden kannalta. Tulosten perusteella prosessi toimii joko hyvin tai ei lainkaan tutkinnosta riippuen. Esteinä prosessin toteutumiselle nousi vastaanottavan tahon luottamuspula lähettävän tahon tai siirtyvän opiskelijan motiiveja kohtaan. Koettiin, että opiske-lijoista halutaan päästä eroon siirtämällä heidät toiseen tutkintoon valmistelematta vastaanottavaa tahoa tai opiskelijaa ennakkoon tai että opiskelijat haluavat päästä takaoven kautta haluamaansa tutkintoon. Vastausten mukaan avainhenkilöille ei ole varattu työaikaresursseja sisäisen siirtymään tai sen ei koettu kuuluvan omiin tehtäviin. Kehittämisehdotuksena nousi prosessikuvauksessa määriteltyjen avainhenkilöiden sitouttaminen ja kouluttaminen prosessiin sekä selkeän työnjaon määritteleminen rooleittain.
Opinnäytetyön perusteella voidaan todeta, että sisäisen siirtymän prosessia pitää kokonaisuutena kirkastaa ja avainhenkilöille osoittaa työaikaresursseja prosessin toteuttamiseen. Sisäinen siirtymä pitäisi saada osaksi tutkintojen vuosikelloa ja avainhenkilöiden vuosityöaikasuunnitelmaa. Sisäisen siirtymän prosessi pitäisi kuvata eri näkökulmista: koko kokonaisuus, vaihekuvaukset, toiminnalliset kuvaukset sekä resurssien kuvaus. Tärkeää olisi saada työnjako ja ohjeistukset yhtenäisiksi, ajan tasalle ja kaikkien tietoon sekä myös ylläpitää ohjeistuksia ja tiedottaa henkilöstöä prosessista ja siinä tapahtuvista muutoksista.
The research material was collected through a quantitative Webropol survey study. The questionnaire was sent by email to those which are appointed to be working in the process of in-house transition in Omnia, for example, guidance counsellors and teachers.
Based on the results of the study it can be concluded that co-operation be-tween guidance counsellors worked well. In general, the process worked well if those who are appointed to be working in the process of in-house transition had internalized the objectives and benefits of the entire process both from the student’s and the personnel’s point of view. Results of the study, however, revealed remarkable differences between study programs; the process worked well in some or did not work at all in others.
The results of this thesis confirmed that the process of in-house transition should be clarified and described more specifically step by step and role by role. The process should be a part of the yearly planning of every study program, and there should be working time that is specifically allocated to the process of in-house transition. Everyone working in the process of in-house transition should know their own role and as well as act the way agreed. With these measures it is possible to start improving the process of in-house transition.