Tunnettuutta digimarkkinoinnin keinoin: Sieriporo Safariksen paikallisen tunnettuuden lisääminen
Rinkinen, Rosa; Korvenpää, Jenni (2021)
Rinkinen, Rosa
Korvenpää, Jenni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091717845
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091717845
Tiivistelmä
Nykyaikana on erittäin harvinaista törmätä enää yritykseen, joka ei tee minkäänlaista digitaalista markkinointia. Digitaalisuuden muuttaessa maailmaa ja tapaa markkinoida on myös yritysten vastattava sen tuomiin vaatimuksiin. Tässä kohtaa hyvän sisältömarkkinoinnin osuus korostuu.
Toimeksiantona ja kehittävän opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä Sieriporo Safariksen tunnettuutta paikallisten asukkaiden keskuudessa digimarkkinoinnin keinoin. Toimeksiantajana toimi Sieriporo Safaris, porotila sekä ohjelmapalveluita tuottava yritys matkan päässä Rovaniemen keskustasta. Sieriporon identiteetti perustuu sukutarinaan ja aitojen elämysten tuottamiseen.
Työn tietoperusta koostuu digitaalisesta markkinoinnista, brändin kehittämisestä sekä tarinallisuudesta. Laadullisina tutkimusmenetelminä käytimme avointa-, ja sähköpostihaastattelua sekä sähköistä kyselyä. Kehittämismenetelmänä käytimme benchmarkingia. Haastattelujen tarkoituksena oli perehtyä yrityksen sisäisiin toimintoihin ja lisätä omaa tietouttamme yrityksestä. Hyödynsimme kyselyä selvittääksemme paikallisten tietoutta ja kiinnostusta toimeksiantajaamme kohtaan. Benchmarkingilla vertailimme kilpailevien yritysten toimintatapoja toimeksiantajamme yritykseen. Näin löysimme kehityskohteita yrityksen Instagramiin ja verkkosivuille.
Työn tuloksiksi valmistui toimeksiantajan brändi-identiteettiä tukeva identiteetti-prisma, SOSTAC-digitaalisen markkinoinnin suunnittelun tueksi sekä kehotus hakukoneoptimointiin. Tuotokset perustuivat opinnäytetyön tehtävään ja tavoitteeseen. Identiteettiprisman avulla selvitimme yrityksen vahvuuksia, joita ovat perinteikkyys, lämminhenkisyys ja aitous. SOSTAC-mallin neljä kohtaa avasimme käytettävissä olevien tietojen ja omien mielikuviemme mukaan. Viimeiseksi teimme perustellun kehotuksen tarkempaan hakukoneoptimointiin.
Toimeksiantona ja kehittävän opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä Sieriporo Safariksen tunnettuutta paikallisten asukkaiden keskuudessa digimarkkinoinnin keinoin. Toimeksiantajana toimi Sieriporo Safaris, porotila sekä ohjelmapalveluita tuottava yritys matkan päässä Rovaniemen keskustasta. Sieriporon identiteetti perustuu sukutarinaan ja aitojen elämysten tuottamiseen.
Työn tietoperusta koostuu digitaalisesta markkinoinnista, brändin kehittämisestä sekä tarinallisuudesta. Laadullisina tutkimusmenetelminä käytimme avointa-, ja sähköpostihaastattelua sekä sähköistä kyselyä. Kehittämismenetelmänä käytimme benchmarkingia. Haastattelujen tarkoituksena oli perehtyä yrityksen sisäisiin toimintoihin ja lisätä omaa tietouttamme yrityksestä. Hyödynsimme kyselyä selvittääksemme paikallisten tietoutta ja kiinnostusta toimeksiantajaamme kohtaan. Benchmarkingilla vertailimme kilpailevien yritysten toimintatapoja toimeksiantajamme yritykseen. Näin löysimme kehityskohteita yrityksen Instagramiin ja verkkosivuille.
Työn tuloksiksi valmistui toimeksiantajan brändi-identiteettiä tukeva identiteetti-prisma, SOSTAC-digitaalisen markkinoinnin suunnittelun tueksi sekä kehotus hakukoneoptimointiin. Tuotokset perustuivat opinnäytetyön tehtävään ja tavoitteeseen. Identiteettiprisman avulla selvitimme yrityksen vahvuuksia, joita ovat perinteikkyys, lämminhenkisyys ja aitous. SOSTAC-mallin neljä kohtaa avasimme käytettävissä olevien tietojen ja omien mielikuviemme mukaan. Viimeiseksi teimme perustellun kehotuksen tarkempaan hakukoneoptimointiin.