Hehkutuspeittaus 3 -linjan käyntivarmuuden kehitysprojekti
Iisakka, Miro (2021)
Iisakka, Miro
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091717840
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091717840
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö oli osa Outokumpu Stainless Oy:n kylmävalssaamo 1:n hehkutus- ja peittaus 3 linjan (HP3) käyntivarmuusprojektia. Tuotantolinjan laajuuden vuoksi opinnäytetyö rajattiin kriit-tisyysluokittelun avulla sen osaprosessin kahteen kriittisimpään laitteistoon. Näiden kahden kriit-tisimmän laitteiston osalta tehtiin Simplified Failure Modes and Effects Analysis (SFMEA) eli vika- ja vaikutusanalyysi, jonka avulla tutkittiin laitteistojen vikaantumista ja niiden ennaltaeh-käisyä sekä kartoitettiin varaosia ja niiden saatavuutta.
Työ aloitettiin yhteisillä palavereilla alueen työnjohdon, kunnossapito- ja käyntivarmuusinsinöörien sekä Outokummun suunnittelupalveluyrityksen kanssa. Palaverit pidettiin viikoittain ja niissä käytiin ensimmäisenä läpi tiedonhallinnan osuus, jonka tein yhteistyössä Outokummun suunnitte-lupalveluyrityksen henkilöstön kanssa. Tiedonhallintaosuuden yhteydessä päivitettiin Outokummun kunnossapitojärjestelmän hierarkia (KUTI) sekä dokumentoinnit. Tämä sisälsi myös muu-toksia nimikkeiden ja osien määriin.
HP3-linjalle ei ollut aikaisemmin tehty kriittisyysluokittelua, joka on olennainen osa linjan käynti-varmuuden kehittämistä. Tämän avulla määriteltiin linjan kaikki osaprosessit kriittisyysjärjestykseen. Kriittisyysarvioinnin tuloksena kriittisimmäksi osaprosessiksi nousi hitsausalue, jolla oli suurin vaikutus linjan käyntivarmuuteen. Hitsausaluetta lähdettiin tutkimaan SFMEA:n muodossa laitetasolla, jolla saatiin selvitettyä mitkä komponentit tai laitteet aiheuttivat ongelmia ja selvitettiin nykyisen huoltovälin riittävyys. Tämän perusteella tehtiin ennakkohuollon kehitysehdotuksia ja kartoitettiin valmistajan suositukset laitteistojen huoltoväleille.
Työn edetessä hitsausalueen tärkeys linjan häiriöttömälle toiminnalle korostui entisestään. Varaosien määrityksessä selvisi, että vuonna 2016 uusitun osaprosessin varaosien hallinta oli todella heikolla tasolla, sillä uusimisen jäljiltä ei ollut luotu materiaalikoodeja (MAKO) hitsauslaitteiston kriittisimmille varaosille. Vaikka laitteisto oli suhteellisen uusi, osa laitteista oli jo vanhentuneita, eikä varaosia ollut enää saatavilla.
Lopputuloksena HP3-linjalle saatiin asianmukainen kriittisyysluokittelu ja SFMEA:t, joiden perusteella määritetyt toimenpidesuositukset tulevat nostamaan prosessin käyntivarmuuden uudelle tasolle. Myös varaosien saatavuus ja hallinta tulevat tukemaan linjan käyntivarmuutta.
Työ aloitettiin yhteisillä palavereilla alueen työnjohdon, kunnossapito- ja käyntivarmuusinsinöörien sekä Outokummun suunnittelupalveluyrityksen kanssa. Palaverit pidettiin viikoittain ja niissä käytiin ensimmäisenä läpi tiedonhallinnan osuus, jonka tein yhteistyössä Outokummun suunnitte-lupalveluyrityksen henkilöstön kanssa. Tiedonhallintaosuuden yhteydessä päivitettiin Outokummun kunnossapitojärjestelmän hierarkia (KUTI) sekä dokumentoinnit. Tämä sisälsi myös muu-toksia nimikkeiden ja osien määriin.
HP3-linjalle ei ollut aikaisemmin tehty kriittisyysluokittelua, joka on olennainen osa linjan käynti-varmuuden kehittämistä. Tämän avulla määriteltiin linjan kaikki osaprosessit kriittisyysjärjestykseen. Kriittisyysarvioinnin tuloksena kriittisimmäksi osaprosessiksi nousi hitsausalue, jolla oli suurin vaikutus linjan käyntivarmuuteen. Hitsausaluetta lähdettiin tutkimaan SFMEA:n muodossa laitetasolla, jolla saatiin selvitettyä mitkä komponentit tai laitteet aiheuttivat ongelmia ja selvitettiin nykyisen huoltovälin riittävyys. Tämän perusteella tehtiin ennakkohuollon kehitysehdotuksia ja kartoitettiin valmistajan suositukset laitteistojen huoltoväleille.
Työn edetessä hitsausalueen tärkeys linjan häiriöttömälle toiminnalle korostui entisestään. Varaosien määrityksessä selvisi, että vuonna 2016 uusitun osaprosessin varaosien hallinta oli todella heikolla tasolla, sillä uusimisen jäljiltä ei ollut luotu materiaalikoodeja (MAKO) hitsauslaitteiston kriittisimmille varaosille. Vaikka laitteisto oli suhteellisen uusi, osa laitteista oli jo vanhentuneita, eikä varaosia ollut enää saatavilla.
Lopputuloksena HP3-linjalle saatiin asianmukainen kriittisyysluokittelu ja SFMEA:t, joiden perusteella määritetyt toimenpidesuositukset tulevat nostamaan prosessin käyntivarmuuden uudelle tasolle. Myös varaosien saatavuus ja hallinta tulevat tukemaan linjan käyntivarmuutta.