Itsesäätely- ja tunnetaitomateriaalin sekä ohjaajan oppaan tuottaminen esikouluikäisten ryhmälle
Sormunen, Pihla; Suojanen, Hanna-Mari; Virtanen, Tiia (2021)
Sormunen, Pihla
Suojanen, Hanna-Mari
Virtanen, Tiia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091517789
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091517789
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa ohjausmateriaali esikouluikäisten lasten itsesäätely- ja tunnetaitojen ohjaamista varten. Tarkoituksena oli yhdistää opinnäytetyö Jyväskylän ammattikorkeakoulun toimintaterapian koulutusohjelmaan niin, että opiskelijaryhmä voi hyödyntää materiaalia ja toteuttaa ohjauksen Pilke päiväkoti Meritähden esikouluryhmässä. Materiaali sisältää kuusi teemaa sisältävän opetusohjelman tunne- ja itsesäätelytaitojen vahvistamiseen ja konkreettisia menetelmiä näiden taitojen opettamiseen esikouluikäisille lapsille. Materiaali koottiin teoriatietoon nojaten sekä vahvasti hyödyntämällä Leah M. Kuypersin the Zones of Regulation -menetelmän periaatteita. Materiaalin tuottamisen edellytyksenä oli tutkia mistä kaikista eri kokonaisuuksista itse- ja tunnesäätely koostuu, millainen on näiden taitojen normaali kehitys erityisesti lapsuudessa ja millaisilla keinoilla näitä taitoja voidaan tukea ryhmämuotoisesti. Materiaaliin valitut opetusmenetelmät pyrittiin valitsemaan niin, että ne ovat lapsia innostavia, leikinomaisia ja tukevat ryhmäytymistä.