Liiketoiminnan konsultaatiopalvelujen käyttö ja tarpeet majoitus- ja ohjelmapalvelualojen toimijoiden keskuudessa
Nahkuri, Tiina (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Nahkuri, Tiina
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091517792
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091517792
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kartoitettiin Suomessa toimivien majoitus- ja ohjelmapalvelualojen yritysten tarpeita erilaisille liiketoiminnan konsultaatiopalveluille.
Kartoituksen tavoitteena oli luoda toimeksiantajayritykselle kuvaa matkailun ydinklusteriin luokiteltujen majoitus- ja ohjelmapalvelujen aloja edustavien asiakkaidensa tarpeista ja mielipiteistä liiketoiminnan konsultaatiopalvelujen suhteen. Toimeksiantajayrityksen tavoitteena oli saadun tiedon mahdollinen hyödyntäminen erilaisten asiakastarpeiden ympärille muotoiltavien palvelujen ja tuotteiden kehittämistyössä.
Asiakasnäkökulma ja toiminnan asiakaslähtöisen kehittämisen periaatteet muodostivat opinnäytetyössä sekä sen teoriaosuuden että käytännön toteuttamisen ohjenuoran. Asiakasnäkökulmaa pidettiin opinnäytetyössä aktiivisesti toimintaa ohjaavana tekijänä mm. kysymysten laadinnassa, kyselylomakkeen suunnittelussa ja kyselyn toteuttamisessa. Teoriaosuudessa sitä käsiteltiin asiakkaan tunnistamisen lähtökohdista aina asiakkaan ja palveluntarjoajan yhteisen arvontuotannonprosessin käynnistämisen tavoitteluun.
Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksien pohjalta laadittiin toimeksiantajalle analyysi toimenpide-ehdotuksineen liiketoiminnan konsultaatiopalvelujen tuottamisen ja toteuttamiseen. Toimeksiantajan asettaman salassapitovaateen vuoksi kaikkia kyselyn tuloksia, laajaa analyysia ja merkityksellisimpinä pitämiään toimenpide-ehdotuksia ei opinnäytetyössä ole voitu julkaista.
Tärkeimpänä ja toistuvuudeltaan merkityksellisimpänä havaintona opinnäytetyössä nousi esiin se, että vaikka yritysjohto kokisi oman osaamisen yritystoiminnan suunnittelu- ja kehittämistöissä olevan hyvää ja riittävää, ei se kuitenkaan vaikuta heikentävästi konsultaatiopalvelujen tulevaisuuden käytön todennäköisyyteen.
Kartoituksen tavoitteena oli luoda toimeksiantajayritykselle kuvaa matkailun ydinklusteriin luokiteltujen majoitus- ja ohjelmapalvelujen aloja edustavien asiakkaidensa tarpeista ja mielipiteistä liiketoiminnan konsultaatiopalvelujen suhteen. Toimeksiantajayrityksen tavoitteena oli saadun tiedon mahdollinen hyödyntäminen erilaisten asiakastarpeiden ympärille muotoiltavien palvelujen ja tuotteiden kehittämistyössä.
Asiakasnäkökulma ja toiminnan asiakaslähtöisen kehittämisen periaatteet muodostivat opinnäytetyössä sekä sen teoriaosuuden että käytännön toteuttamisen ohjenuoran. Asiakasnäkökulmaa pidettiin opinnäytetyössä aktiivisesti toimintaa ohjaavana tekijänä mm. kysymysten laadinnassa, kyselylomakkeen suunnittelussa ja kyselyn toteuttamisessa. Teoriaosuudessa sitä käsiteltiin asiakkaan tunnistamisen lähtökohdista aina asiakkaan ja palveluntarjoajan yhteisen arvontuotannonprosessin käynnistämisen tavoitteluun.
Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksien pohjalta laadittiin toimeksiantajalle analyysi toimenpide-ehdotuksineen liiketoiminnan konsultaatiopalvelujen tuottamisen ja toteuttamiseen. Toimeksiantajan asettaman salassapitovaateen vuoksi kaikkia kyselyn tuloksia, laajaa analyysia ja merkityksellisimpinä pitämiään toimenpide-ehdotuksia ei opinnäytetyössä ole voitu julkaista.
Tärkeimpänä ja toistuvuudeltaan merkityksellisimpänä havaintona opinnäytetyössä nousi esiin se, että vaikka yritysjohto kokisi oman osaamisen yritystoiminnan suunnittelu- ja kehittämistöissä olevan hyvää ja riittävää, ei se kuitenkaan vaikuta heikentävästi konsultaatiopalvelujen tulevaisuuden käytön todennäköisyyteen.