Leikkaussairaanhoitajien perehdytysohjelma Töölön sairaalan ortopediselle leikkausosastolle
Sulin, Marita (2021)
Sulin, Marita
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091417759
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091417759
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa perehdytysohjelma ortopedisen leikkausosaston leikkaussairaanhoitajille Töölön sairaalaan. Teoreettisessa viitekehyksessä leikkaussairaanhoitajaksi oppimista ja leikkaussairaanhoitajan ammatillista kehittymistä tarkastellaan oppimisen, oppimisympäristön ja oppimisen ohjaajan käsitteiden avulla. Teoreettisessa viitekehyksessä on käytetty kasvatustieteen ja hoitotieteen alojen kirjallisuutta, tutkimuksia ja artikkeleita.
Perehdytysohjelma kehitettiin yhteiskehittämällä palvelun tilaajan kanssa Moritzin (2009) palvelumuotoilun prosessia mukaillen. Palvelumuotoilun vaiheiden mukaisesti opinnäytetyön tavoitteena oli asiakasymmärrysvaiheessa tiedon hankinta perehdytysohjelman kehittämisen pohjaksi. Perehdytysohjelmaa varten hankittiin tietoa leikkaussairaanhoitajien teemahaastatteluilla. Haastattelurunkona toimivat aiheet olivat: perehdytysohjelman oppimistehtävät, perehdytysohjelman sisältö, perehdytysohjelma osaamisen kehittymisessä ja perehdyttäjän rooli perehdytysohjelman tehtävissä. Kehittämisen- ja konseptointivaiheen tavoitteena oli selvittää perehdytysohjelman toteuttamisen toimivuutta ortopediseksi leikkaussairaanhoitajaksi oppimisessa ja ortopedisen leikkaussairaanhoidon asiantuntijuuden kehittymisen tukena. Haastattelujen tuloksia hyödynnettiin parehdytysohjelman kehittämisen vaiheessa. Tuloksina saatiin perehdytysohjelman sisällössä huomioitavat aihealueet sekä tietoa perehdytysohjelman hyödynnettävyyden tarpeista. Sekä perehtyvillä että perehdyttävillä leikkaussairaanhoitajilla oli yhtenevät käsitykset perehdytysohjelman toimivuudesta perehdyttämisessä ohjaamisen tukena. Molempien haastatteluissa todettiin, että perehdyttävä leikkaussairaanhoitaja voi toimia oppimismateriaalissa perehtyvän leikkaussairaanhoitajan ohjaamisen tukena ja oppisen edistymisen seuraajana.
Perehdytysohjelma toimii perehtyvän leikkaussairaanhoitajan itseopiskelumateriaalina. Myös perehdyttävä leikkaussairaanhoitaja voi hyödyntää oppimateriaalia perehdyttämisen tukena. Perehdytysohjelman sisältö on perusteltu ja siinä on käsitelty ortopedista tietoperustaa. Perehdytysopas sisältää tietoa ja oppimismateriaalia murtumanhoidon historiasta ja sen kehittymisestä, murtumatyypeistä, luun anatomiasta ja paranemisesta, ortopediassa käytettävästä terminologiasta ja menetelmistä sekä ortopedian erikoisaloilla hoidettavista murtumista Töölön sairaalassa.
Jatkokehittämisehdotuksina ehdotetaan perehdytysohjelman vaikuttavuuden arvioinnin mittarin kehittämistä sekä perehdytysohjelman saattamista sähköiseen muotoon esim. Moodle-alustaan. Tätä perehdytysohjelmaa voi hyödyntää erilaisilla leikkausosastoilla sovittamalla perehdytysohjelma leikkausosaston toimintaan sopivaksi. HUSissa tämän tyyppiset kehittämishankkeet edistävät vahvan itseohjautuvan ja myönteisen tietoa jakavan oppimiskulttuurin kehittymisessä.
Perehdytysohjelma kehitettiin yhteiskehittämällä palvelun tilaajan kanssa Moritzin (2009) palvelumuotoilun prosessia mukaillen. Palvelumuotoilun vaiheiden mukaisesti opinnäytetyön tavoitteena oli asiakasymmärrysvaiheessa tiedon hankinta perehdytysohjelman kehittämisen pohjaksi. Perehdytysohjelmaa varten hankittiin tietoa leikkaussairaanhoitajien teemahaastatteluilla. Haastattelurunkona toimivat aiheet olivat: perehdytysohjelman oppimistehtävät, perehdytysohjelman sisältö, perehdytysohjelma osaamisen kehittymisessä ja perehdyttäjän rooli perehdytysohjelman tehtävissä. Kehittämisen- ja konseptointivaiheen tavoitteena oli selvittää perehdytysohjelman toteuttamisen toimivuutta ortopediseksi leikkaussairaanhoitajaksi oppimisessa ja ortopedisen leikkaussairaanhoidon asiantuntijuuden kehittymisen tukena. Haastattelujen tuloksia hyödynnettiin parehdytysohjelman kehittämisen vaiheessa. Tuloksina saatiin perehdytysohjelman sisällössä huomioitavat aihealueet sekä tietoa perehdytysohjelman hyödynnettävyyden tarpeista. Sekä perehtyvillä että perehdyttävillä leikkaussairaanhoitajilla oli yhtenevät käsitykset perehdytysohjelman toimivuudesta perehdyttämisessä ohjaamisen tukena. Molempien haastatteluissa todettiin, että perehdyttävä leikkaussairaanhoitaja voi toimia oppimismateriaalissa perehtyvän leikkaussairaanhoitajan ohjaamisen tukena ja oppisen edistymisen seuraajana.
Perehdytysohjelma toimii perehtyvän leikkaussairaanhoitajan itseopiskelumateriaalina. Myös perehdyttävä leikkaussairaanhoitaja voi hyödyntää oppimateriaalia perehdyttämisen tukena. Perehdytysohjelman sisältö on perusteltu ja siinä on käsitelty ortopedista tietoperustaa. Perehdytysopas sisältää tietoa ja oppimismateriaalia murtumanhoidon historiasta ja sen kehittymisestä, murtumatyypeistä, luun anatomiasta ja paranemisesta, ortopediassa käytettävästä terminologiasta ja menetelmistä sekä ortopedian erikoisaloilla hoidettavista murtumista Töölön sairaalassa.
Jatkokehittämisehdotuksina ehdotetaan perehdytysohjelman vaikuttavuuden arvioinnin mittarin kehittämistä sekä perehdytysohjelman saattamista sähköiseen muotoon esim. Moodle-alustaan. Tätä perehdytysohjelmaa voi hyödyntää erilaisilla leikkausosastoilla sovittamalla perehdytysohjelma leikkausosaston toimintaan sopivaksi. HUSissa tämän tyyppiset kehittämishankkeet edistävät vahvan itseohjautuvan ja myönteisen tietoa jakavan oppimiskulttuurin kehittymisessä.