Kankarepuiston peruskoulun 4.-luokkalaisten sosiaalisten taitojen vahvistaminen ja kiusaamisen ehkäisy
Elfarkoussi, Jasmin; Rautajoki, Lotta-Pauliina (2021)
Elfarkoussi, Jasmin
Rautajoki, Lotta-Pauliina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091317724
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091317724
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on luonteeltaan kehittämistyö, jonka tavoitteena oli vahvistaa Kankarepuiston peruskoulun 4.-luokan sosiaalisia taitoja yhteistyössä luokanopettajien kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esiin sosiaalisten taitojen merkitystä kiusaamisen ennaltaehkäisemisessä. Kehittämistyössä käytettiin toimintatutkimuksellista lähestymistapaa. Havainnointi ja kartoituskyselyt toimivat kehittämistyön menetelminä. Kyselyillä kartoitettiin oppilaiden oma näkemys luokan ilmapiiristä ja hyvinvoinnista. Tämän jälkeen kyselyn vastausten pohjalta luotiin oppilaille viiden kerran toiminnallinen kokonaisuus. Toiminnallisilla kerroilla oppilaiden työskentelyä havainnoitiin. Lopuksi luokalle luotiin luokan yhteiset periaatteet.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin teoriatietoa kiusaamisesta ja tuotiin esiin teoriaa sosiaalisten taitojen vaikutuksesta kiusaamisen ennaltaehkäisyyn. Lisäksi opinnäytetyössä tarkasteltiin keskilapsuuden ikävaihetta sosiaalisen kehityksen näkökulmasta.
Toiminnalliset kerrat koostuivat erilaisista ohjatuista harjoituksista, joiden tavoitteena oli tukea ryhmätyötaitoja ja sosiaalisia taitoja ja näiden avulla pyrittiin lisäämään oppilaiden tietoisuutta koulukiusaamisesta ja hyvän vuorovaikutuksen merkityksestä kiusaamisen ennaltaehkäisyssä. Opinnäytetyön harjoitukset ohjattiin etäyhteyden välityksellä vallitsevan koronapandemian vuoksi. Harjoitusten aikana oppilaita havainnoitiin etäyhteyden välityksellä. Oppilaiden omat kokemukset toiminnan vaikuttavuudesta kerättiin loppukyselyllä, johon koottiin kysymyksiä toiminnan vaikuttavuudesta heidän luokkansa ryhmähenkeen ja hyvinvointiin.
Viimeisellä toiminnallisella kerralla keskityttiin luokan luomiin yhteisiin periaatteisiin ja oppilailta saatuihin loppukyselyn vastauksiin, joissa arvioitiin kehittämistyön vaikuttavuutta oppilaiden näkökulmasta. Lisäksi avattiin yhteistyökumppaniemme luokanopettajien antamaa palautetta toiminnan sisällöstä ja ohjauksesta. Lopuksi laadittiin toiminnallisista kerroista materiaalipaketti opettajien käyttöön.
Opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin viisikertaisen toiminnallisen osuuden aikana. Harjoitusten koettiin herättävän oppilaissa innostusta työskennellä näiden teemojen äärellä. Toiminta olisi kuitenkin etäyhteyden sijaan parempi toteuttaa lähikontaktissa, sillä etäyhteydellä ei voida täysin korvata fyysistä kohtaamista ja läsnäoloa. Toimintaa voisi jatkossa kehittää siten, että sosiaalialan ammattilaiset, kuten sosionomit, olisivat opettajien tukena opettamassa ryhmätyötaitoja ja sosiaalisia taitoja oppilaille läpi lukuvuoden. Lisäksi kehittämistyön runkoa ja materiaalipakettia voisi hyödyntää koko koulua koskevaksi, jotta koko koulu saisi ryhmätyötaitoja ja sosiaalisia taitoja tukevaa ohjattua toimintaa. Kehittämistyön toteutuksen jälkeen voidaan todeta, että tämän kaltaisella toiminnalla on kiusaamista ennaltaehkäisevä vaikutus kouluyhteisössä.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin teoriatietoa kiusaamisesta ja tuotiin esiin teoriaa sosiaalisten taitojen vaikutuksesta kiusaamisen ennaltaehkäisyyn. Lisäksi opinnäytetyössä tarkasteltiin keskilapsuuden ikävaihetta sosiaalisen kehityksen näkökulmasta.
Toiminnalliset kerrat koostuivat erilaisista ohjatuista harjoituksista, joiden tavoitteena oli tukea ryhmätyötaitoja ja sosiaalisia taitoja ja näiden avulla pyrittiin lisäämään oppilaiden tietoisuutta koulukiusaamisesta ja hyvän vuorovaikutuksen merkityksestä kiusaamisen ennaltaehkäisyssä. Opinnäytetyön harjoitukset ohjattiin etäyhteyden välityksellä vallitsevan koronapandemian vuoksi. Harjoitusten aikana oppilaita havainnoitiin etäyhteyden välityksellä. Oppilaiden omat kokemukset toiminnan vaikuttavuudesta kerättiin loppukyselyllä, johon koottiin kysymyksiä toiminnan vaikuttavuudesta heidän luokkansa ryhmähenkeen ja hyvinvointiin.
Viimeisellä toiminnallisella kerralla keskityttiin luokan luomiin yhteisiin periaatteisiin ja oppilailta saatuihin loppukyselyn vastauksiin, joissa arvioitiin kehittämistyön vaikuttavuutta oppilaiden näkökulmasta. Lisäksi avattiin yhteistyökumppaniemme luokanopettajien antamaa palautetta toiminnan sisällöstä ja ohjauksesta. Lopuksi laadittiin toiminnallisista kerroista materiaalipaketti opettajien käyttöön.
Opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin viisikertaisen toiminnallisen osuuden aikana. Harjoitusten koettiin herättävän oppilaissa innostusta työskennellä näiden teemojen äärellä. Toiminta olisi kuitenkin etäyhteyden sijaan parempi toteuttaa lähikontaktissa, sillä etäyhteydellä ei voida täysin korvata fyysistä kohtaamista ja läsnäoloa. Toimintaa voisi jatkossa kehittää siten, että sosiaalialan ammattilaiset, kuten sosionomit, olisivat opettajien tukena opettamassa ryhmätyötaitoja ja sosiaalisia taitoja oppilaille läpi lukuvuoden. Lisäksi kehittämistyön runkoa ja materiaalipakettia voisi hyödyntää koko koulua koskevaksi, jotta koko koulu saisi ryhmätyötaitoja ja sosiaalisia taitoja tukevaa ohjattua toimintaa. Kehittämistyön toteutuksen jälkeen voidaan todeta, että tämän kaltaisella toiminnalla on kiusaamista ennaltaehkäisevä vaikutus kouluyhteisössä.