Ehkäisymenetelmät, nuorten ehkäisyn käyttö sekä käyttämättä jättämisen seuraukset : Oppitunti Kaustisen keskuskoulun yhdeksännelle vuosikurssille
Tiitinen, Henna; Honkaluoma, Satu (2021)
Tiitinen, Henna
Honkaluoma, Satu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091317712
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091317712
Tiivistelmä
Aiheeksi valittiin ehkäisymenetelmät, nuorten ehkäisyn käyttö sekä käyttämättä jättämisen seuraukset. Aihe koettiin mielenkiintoiseksi ja tarpeelliseksi sekä huomattiin, että tällä aiheenrajauksella ei ollut tehty paljon opinnäytetöitä. Tilastotiedon mukaan nuoret tarvitsivat lisää tietoa seksuaalikasvatuksesta. Yhdeksäsluokkalaiset olivat aiheellemme sopiva kohderyhmä, sillä heille sukupuolielämän aloitus on mahdollisesti ajankohtainen aihe. Lisäksi Keski-Pohjanmaan yhdeksäsluokkalaisilla oli kehitettävää ehkäisyn käytössä, sillä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen vuonna 2019 tehdyn Kouluterveyskyselyn mukaan Keski-Pohjanmaan alueella 17,3 % perusopetuksen 8.- ja 9.-luokkalaisista eivät käyttäneet ehkäisymenetelmää viimeisimmässä yhdynnässä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa opetustilaisuus Kaustisen yhdeksännelle vuosikurssille aiheestamme sekä luoda opettava, käytännönläheinen, mielenkiintoinen ja luotettava diaesitys aiheestamme oppitunneille. Kaustisen keskuskoulu sai mahdollisuuden käyttää diaesitystämme myöhemmin esimerkiksi opetustilanteissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä nuorten tietoa ehkäisymenetelmistä, nuorten ehkäisyn käytöstä sekä käyttämättä jättämisen seurauksista sekä vaikuttaa tiedon avulla nuorten vastuulliseen seksuaalikäyttäytymiseen ja auttaa välttämään riskitilanteita.
Opinnäytetyöprojektiin kuuluvat oppitunnit toteutettiin etäyhteydellä koronaviruspandemian vuoksi. Aiheesta pidettiin kolme sisällöltään samanlaista oppituntia, jotka sisälsivät teoriaosuuden diaesityksen muodossa sekä käytännön osuuksia, esimerkiksi Kahoot!-tietovisa ja suuseksisuojan tekemisen opettaminen. Oppituntien aiheena oli eri ehkäisymenetelmät, nuorten ehkäisyn käyttö sekä käyttämättä jättämisen seuraukset. Oppitunnin päätteeksi kerättiin palautetta oppilailta sekä oppitunteja seuranneilta koulun työntekijöiltä. Oppilaat antoivat palautetta lyhyellä Survio-kyselyllä internetin kautta. Koulun työntekijät antoivat palautteensa avoimena palautteena. Palautteiden mukaan oppitunnit olivat onnistuneet. Oppilaat kokivat oppineensa uutta ehkäisystä ja seksitaudeista sekä pitivät oppituntia mielenkiintoisena. Koulun työntekijöiden avoimissa palautteissa korostui informatiivisuus, selkeys, asianmukaisuus sekä hyvä valmistautuminen ja nuorten huomiointi.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa opetustilaisuus Kaustisen yhdeksännelle vuosikurssille aiheestamme sekä luoda opettava, käytännönläheinen, mielenkiintoinen ja luotettava diaesitys aiheestamme oppitunneille. Kaustisen keskuskoulu sai mahdollisuuden käyttää diaesitystämme myöhemmin esimerkiksi opetustilanteissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä nuorten tietoa ehkäisymenetelmistä, nuorten ehkäisyn käytöstä sekä käyttämättä jättämisen seurauksista sekä vaikuttaa tiedon avulla nuorten vastuulliseen seksuaalikäyttäytymiseen ja auttaa välttämään riskitilanteita.
Opinnäytetyöprojektiin kuuluvat oppitunnit toteutettiin etäyhteydellä koronaviruspandemian vuoksi. Aiheesta pidettiin kolme sisällöltään samanlaista oppituntia, jotka sisälsivät teoriaosuuden diaesityksen muodossa sekä käytännön osuuksia, esimerkiksi Kahoot!-tietovisa ja suuseksisuojan tekemisen opettaminen. Oppituntien aiheena oli eri ehkäisymenetelmät, nuorten ehkäisyn käyttö sekä käyttämättä jättämisen seuraukset. Oppitunnin päätteeksi kerättiin palautetta oppilailta sekä oppitunteja seuranneilta koulun työntekijöiltä. Oppilaat antoivat palautetta lyhyellä Survio-kyselyllä internetin kautta. Koulun työntekijät antoivat palautteensa avoimena palautteena. Palautteiden mukaan oppitunnit olivat onnistuneet. Oppilaat kokivat oppineensa uutta ehkäisystä ja seksitaudeista sekä pitivät oppituntia mielenkiintoisena. Koulun työntekijöiden avoimissa palautteissa korostui informatiivisuus, selkeys, asianmukaisuus sekä hyvä valmistautuminen ja nuorten huomiointi.