InfraRYL ja YIV -ohjeistuksien yhteensovituksen esiselvitys : Riihimäen henkilöratapiha
Tast, Maunu (2021)
Tast, Maunu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091017657
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091017657
Tiivistelmä
Hämeen ammattikorkeakoulun rakentamisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selventää mitä on tietomallintaminen rautatiehankkeessa. Tutkimuksella pyrittiin tuottamaan tietoa, jolla voidaan selkeyttää ratahankkeen tietomallipohjaista suunnittelua ja prosessia. Opinnäytetyö oli osa Maunu Tastin ylempää ammattikorkeakoulututkintoa.
Tutkimuskohteena opinnäytetyössä oli Riihimäen henkilöratapihan rakentamissuunnitelma. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksiä lähestyttiin rautatien ja rataverkon näkökulmasta ja kuinka niiden toiminnan ylläpito vaatii ratahankkeita. Tietomallintamista sekä tiedonhallintaa tarvitaan monitahoisten ratahankkeiden onnistumiseksi.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Väylävirasto. Tilaajan toiveena opinnäytetyön lopputuloksesta oli saada konkreettisia esimerkkejä, kuinka YIV ja InfraRYL olisi mahdollista yhdistää sekä kuinka yhteisiä toimintatapoja olisi järkevä muuttaa siten, että tietomallipohjainen tieto saadaan siirtymään, suunnittelusta palvelemaan urakointia ja urakoinnista edelleen kunnossapitoa.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen vaihe toteutettiin verkkokyselynä, joka analysoitiin teemoittelulla. Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin Riihimäen henkilöratapihan rakennussuunnitelmaa, tietomallinnuksen ohjeistusta ja lean-toimintamallia. Tietoperustan tarkoituksena oli selkeyttää toimintaympäristöä ja havaita tiedonkulun haasteita.
Opinnäytetyön tutkimustuloksista ilmeni, että haasteet ovat muualla kuin tietomalleissa. Tutkimuksen tuloksissa todetaan, että tietomallintaminen vaatii toimiakseen motivoituneet ihmiset sekä selkeät ja tutut prosessit, eli yleiset asiat tavallisesta projektityöskentelystä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tietomallinnuksen haasteet ovat tiedonhallinnassa. Tiedonkulun edellytyksenä on, että tieto ymmärretään samalla tavalla, joten käyttäjillä tulee olla yhteiset pelisäännöt. Hankkeen tietomallintaminen on monimutkainen prosessi, jonka tarpeet riippuvat toimintaympäristöstä ja hankekohtaisista tarpeista.
Tutkimuskohteena opinnäytetyössä oli Riihimäen henkilöratapihan rakentamissuunnitelma. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksiä lähestyttiin rautatien ja rataverkon näkökulmasta ja kuinka niiden toiminnan ylläpito vaatii ratahankkeita. Tietomallintamista sekä tiedonhallintaa tarvitaan monitahoisten ratahankkeiden onnistumiseksi.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Väylävirasto. Tilaajan toiveena opinnäytetyön lopputuloksesta oli saada konkreettisia esimerkkejä, kuinka YIV ja InfraRYL olisi mahdollista yhdistää sekä kuinka yhteisiä toimintatapoja olisi järkevä muuttaa siten, että tietomallipohjainen tieto saadaan siirtymään, suunnittelusta palvelemaan urakointia ja urakoinnista edelleen kunnossapitoa.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen vaihe toteutettiin verkkokyselynä, joka analysoitiin teemoittelulla. Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin Riihimäen henkilöratapihan rakennussuunnitelmaa, tietomallinnuksen ohjeistusta ja lean-toimintamallia. Tietoperustan tarkoituksena oli selkeyttää toimintaympäristöä ja havaita tiedonkulun haasteita.
Opinnäytetyön tutkimustuloksista ilmeni, että haasteet ovat muualla kuin tietomalleissa. Tutkimuksen tuloksissa todetaan, että tietomallintaminen vaatii toimiakseen motivoituneet ihmiset sekä selkeät ja tutut prosessit, eli yleiset asiat tavallisesta projektityöskentelystä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tietomallinnuksen haasteet ovat tiedonhallinnassa. Tiedonkulun edellytyksenä on, että tieto ymmärretään samalla tavalla, joten käyttäjillä tulee olla yhteiset pelisäännöt. Hankkeen tietomallintaminen on monimutkainen prosessi, jonka tarpeet riippuvat toimintaympäristöstä ja hankekohtaisista tarpeista.