Pong ja sen pelimekaniikka moderneissa peleissä
Myyryläinen, Eeva (2021)
Myyryläinen, Eeva
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090917624
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090917624
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli perehtyä Pong-pelin historiaan ja mekaniikkoihin ja tutkia mainittujen mekaniikkojen ilmentymistä nykyaikaisissa peleissä. Lisäksi osana insinöörityötä toteutettiin asiakkaalle esittelyversio peliin, jonka ydinmekaniikka perustuu Pongin pelimekaniikkoihin.
Tutkimustyössä selvitettiin Pongin tarinaa keskittyen erityisesti sen pelimekaniikkoihin. Lukemattomat jäljittelijät ovat luoneet Pong-kopioita, joista menestyneemmät teokset muokkaavat tai lisäävät mekaniikkoja alkuperäiseen pelisuunnitelmaan. Peliteollisuuden kehittyessä Pongin mekaniikkoja hyödynnetään enenevissä määrin vain pieninä tehosteina tukemaan laajempien pelikokonaisuuksien monipuolisuutta: tämä on erityisesti havaittavissa party-lajityypin peleissä, jotka usein sisältävät yksittäisiä Pongista juontavia minipelitasoja.
Työssä kerättiin arvosteluihin ja kaupalliseen menestykseen pohjautuvaa tietoa, jonka perusteella eri mekaniikkapäivitysten kannattavuutta arvioitiin. Kannattavuuteen vaikuttavat erityisesti pelaajien määrä ja se, onko Pongista juontava mekaniikka osa pelin ydinsilmukkaa vai vain höyste laajemmassa pelikokonaisuudessa. Ydinsilmukassa Pong vaatii huomattavasti enemmän monipuolistamista, ja erityisesti erilaiset pelikentät ja erikoistehosteet ovat olleet tällöin yleinen ratkaisu. Minipeleissä mekaniikkoja ei tarvitse päivittää yhtä pitkälle, koska pelaajien on tarkoitus oppia minipelin säännöt nopeasti. Pongiin perustuva peli on syytä toteuttaa siten, että pelaajien määrä on päätetty heti suunnitelman alussa ja kaikki mekaniikkapäivitykset tukevat pelaajien määrää ja mahdollista ryhmäytymistä.
Pelin esittelyversio muodostaa hyvän perustan asiakkaan projektille, ja sen kehittämistä on hyvä jatkaa lopputuloksen päälle. Tutkimustyön perusteella asiakkaan projektissa hyödynnetään tehokkaasti Pongia mekaniikkojen perustana, ja lopullisella pelillä on potentiaalia erottua kilpailijoistaan.
Insinöörityöraportti toimii hyvänä lähteenä Pongin ja videopelien alkuaikojen historiasta kiinnostuneille henkilöille. Lisäksi raportissa ohjataan miettimään Pongin kaltaisen yksinkertaisen ydinmekaniikan monipuolistamista pelisuunnittelun ja pelaajakokemuksen kannalta.
Tutkimustyössä selvitettiin Pongin tarinaa keskittyen erityisesti sen pelimekaniikkoihin. Lukemattomat jäljittelijät ovat luoneet Pong-kopioita, joista menestyneemmät teokset muokkaavat tai lisäävät mekaniikkoja alkuperäiseen pelisuunnitelmaan. Peliteollisuuden kehittyessä Pongin mekaniikkoja hyödynnetään enenevissä määrin vain pieninä tehosteina tukemaan laajempien pelikokonaisuuksien monipuolisuutta: tämä on erityisesti havaittavissa party-lajityypin peleissä, jotka usein sisältävät yksittäisiä Pongista juontavia minipelitasoja.
Työssä kerättiin arvosteluihin ja kaupalliseen menestykseen pohjautuvaa tietoa, jonka perusteella eri mekaniikkapäivitysten kannattavuutta arvioitiin. Kannattavuuteen vaikuttavat erityisesti pelaajien määrä ja se, onko Pongista juontava mekaniikka osa pelin ydinsilmukkaa vai vain höyste laajemmassa pelikokonaisuudessa. Ydinsilmukassa Pong vaatii huomattavasti enemmän monipuolistamista, ja erityisesti erilaiset pelikentät ja erikoistehosteet ovat olleet tällöin yleinen ratkaisu. Minipeleissä mekaniikkoja ei tarvitse päivittää yhtä pitkälle, koska pelaajien on tarkoitus oppia minipelin säännöt nopeasti. Pongiin perustuva peli on syytä toteuttaa siten, että pelaajien määrä on päätetty heti suunnitelman alussa ja kaikki mekaniikkapäivitykset tukevat pelaajien määrää ja mahdollista ryhmäytymistä.
Pelin esittelyversio muodostaa hyvän perustan asiakkaan projektille, ja sen kehittämistä on hyvä jatkaa lopputuloksen päälle. Tutkimustyön perusteella asiakkaan projektissa hyödynnetään tehokkaasti Pongia mekaniikkojen perustana, ja lopullisella pelillä on potentiaalia erottua kilpailijoistaan.
Insinöörityöraportti toimii hyvänä lähteenä Pongin ja videopelien alkuaikojen historiasta kiinnostuneille henkilöille. Lisäksi raportissa ohjataan miettimään Pongin kaltaisen yksinkertaisen ydinmekaniikan monipuolistamista pelisuunnittelun ja pelaajakokemuksen kannalta.