Monikulttuuristen omaishoitajien kokemuksia kulttuurisensitiivisyydestä tukipalveluissa
Rautavuori, Karita (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Rautavuori, Karita
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090817583
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090817583
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää monikulttuuristen omaishoitajien kokemuksia kulttuurisensitiivisyydestä tukipalveluissa. Tavoitteena on tuottaa tietoa monikulttuuristen omaishoitajien erityispiirteistä omaishoidon tukipalveluiden käyttäjinä ja tuottaa lisätietoa tukipalveluiden kehittämistyöhön.
Monikulttuuristen omaishoitajien tukipalveluiden kulttuurisensitiivisyydestä on vielä vähän tutkimuksellista tietoa suomessa ja kansainvälisesti. Opinnäytetyölläni pyrin lisäämään kiinnostusta aiheesta ja tuomaan monikulttuuristen omaishoitajien ääntä esiin tukipalveluiden kehittämistyössä.
Tämän työn tutkimukselliseksi lähestymistavaksi valitsin laadullisen tutkimusotteen, koska tässä työssä pohditaan monikulttuuristen omaishoitajien kulttuurisensitiivisyyden toteutumista tukipalveluissa kokemusten kautta. Fenomenologinen tutkimusote sopii kokemuksellisen tiedon tutkimiseen. Tähän opinnäytetyöhön haastateltiin seitsemää pääkaupunkiseudulla asuvaa naispuolista monikulttuurista omaishoitajaa, jotka käyttivät Pääkaupunkiseudun Omaishoitajat ja läheiset ry:n tarjoamia palveluja. Haastatteluaineisto analysoitiin käyttäen induktiivisista sisällön analyysiä.
Tuloksena haastatteluaineistosta nousee esiin monikulttuuristen omaishoitajien tiedon puute tukipalveluiden olemassaolosta sekä miten ja mistä tukipalveluita voi saada. Tiedon puutteen syynä on aineiston perusteella yhteisen kielen puuttuminen monikulttuuristen omaishoitajien ja palvelun tarjoajien välillä. Aineiston mukaan tukipalveluiden järjestämisessä ei huomioida riittävästi monikulttuuristen omaishoitajien oman kulttuurin arvoja ja tapoja.
Tulosten mukaan monikulttuuristen omaishoitajien tukeminen työssään ja jaksamisessa kulttuurisensitiivisesti vaatii tukipalveluiden tuottajilta joustavia ratkaisuja. Tukipalvelut tulisi tuottaa monikulttuuristen omaishoitajien yksilöllisiin tarpeisiin kulttuuritausta huomioiden. Kulttuurisensitiivisyyttä voitaisiin parantaa kohdennetulla omankielisellä viestinnällä ja yksilöllisellä palveluohjauksella.
Monikulttuuristen omaishoitajien tukipalveluiden kulttuurisensitiivisyydestä on vielä vähän tutkimuksellista tietoa suomessa ja kansainvälisesti. Opinnäytetyölläni pyrin lisäämään kiinnostusta aiheesta ja tuomaan monikulttuuristen omaishoitajien ääntä esiin tukipalveluiden kehittämistyössä.
Tämän työn tutkimukselliseksi lähestymistavaksi valitsin laadullisen tutkimusotteen, koska tässä työssä pohditaan monikulttuuristen omaishoitajien kulttuurisensitiivisyyden toteutumista tukipalveluissa kokemusten kautta. Fenomenologinen tutkimusote sopii kokemuksellisen tiedon tutkimiseen. Tähän opinnäytetyöhön haastateltiin seitsemää pääkaupunkiseudulla asuvaa naispuolista monikulttuurista omaishoitajaa, jotka käyttivät Pääkaupunkiseudun Omaishoitajat ja läheiset ry:n tarjoamia palveluja. Haastatteluaineisto analysoitiin käyttäen induktiivisista sisällön analyysiä.
Tuloksena haastatteluaineistosta nousee esiin monikulttuuristen omaishoitajien tiedon puute tukipalveluiden olemassaolosta sekä miten ja mistä tukipalveluita voi saada. Tiedon puutteen syynä on aineiston perusteella yhteisen kielen puuttuminen monikulttuuristen omaishoitajien ja palvelun tarjoajien välillä. Aineiston mukaan tukipalveluiden järjestämisessä ei huomioida riittävästi monikulttuuristen omaishoitajien oman kulttuurin arvoja ja tapoja.
Tulosten mukaan monikulttuuristen omaishoitajien tukeminen työssään ja jaksamisessa kulttuurisensitiivisesti vaatii tukipalveluiden tuottajilta joustavia ratkaisuja. Tukipalvelut tulisi tuottaa monikulttuuristen omaishoitajien yksilöllisiin tarpeisiin kulttuuritausta huomioiden. Kulttuurisensitiivisyyttä voitaisiin parantaa kohdennetulla omankielisellä viestinnällä ja yksilöllisellä palveluohjauksella.