Sosiaalialan kirjaaminen ja sen kehittäminen Lomakoti Ilonpisarassa
Hanska, Elina (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Hanska, Elina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090717542
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090717542
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Opinnäytetyöni tavoitteena oli lisätä kirjaamisosaamista kouluttamalla Lomakoti Ilonpisaran henkilökunta (8 hlö) sosiaalihuollon määrämuotoiseen kirjaamiseen. Lisäksi tavoitteena oli kehittää asiakaskeskeistä, eettistä ja oikeudellista kirjaamista.
Tutkimusmenetelmäksi valitsin toimintatutkimuksen, sillä pyrin muuttamaan nykyistä tapaa kirjata. Pitämäni koulutus (16 tuntia) koostui mm. Tulevaisuuden terveyskeskushankkeen ja THL Kansa-kouluhankkeen materiaaleista. Lisäksi käytin itse koostamaani, eri lähteisiin perustuvaa materiaalia. Määrämuotoista kirjaamista koskevan teoriatiedon lisäksi tärkeä merkitys koulutuksessa oppimisen kannalta oli ryhmän yhteisellä pohdinnalla.
Asiakaskirjausten nykytilan selvitin sisällönanalyysillä ja henkilökunnan kirjaamisosaamista kyselylomakkeen avulla. Molemmista ilmeni, ettei sosiaalihuollon määrämuotoinen kirjaaminen ollut henkilökunnalle tuttua. Asiakaskeskeisyys oli arvo, jota tavoiteltiin, mutta joka ei näkynyt kirjauksista. Ne tehtiin pitkälle asiakastietojärjestelmän ehdoilla.
Opinnäytetyöni tuloksena oli henkilökunnan kirjaamisosaamisen sekä laadullinen että sisällöllinen paraneminen. Tämä tapahtui koulutusprosessin kautta. Henkilökunta koki koulutuksen tärkeänä ja sen aikana laadittiin mm. uusi asiakaslähtöinen asiakassuunnitelma. Kehittämisprosessi Lomakoti Ilonpisarassa kirjaamisen osalta jatkuu edelleen. ABSTRACT
The aim of my thesis was to increase documentation competencies in Lomakoti Ilonpisara by training the personnel in the structured form of social welfare documentation and also to develop client-centred, ethical, and legal documentation.
I chose activity analysis as the research method as my aim was to change the current way of documentation. For the training I used my own material and that of THL and other national projects. Alongside the theory of structured documentation, the joint reflection of practical examples of client work in the group had particular significance in terms of learning.
I analysed the present state of client- documentation with content analysis and the personnel’s competencies in social documentation through a questionnaire. Both analyses showed, that structured social welfare documentation was not familiar to them. Client- centeredness was a value aimed at but not visible in documentation.
My thesis work resulted in the personnel’s improved competence in documentation both in terms of quality as well as content. This was achieved through the training process. The personnel regarded the training as important. Among others a new client-centered client plan was designed during the training. The development process in documentation will continue in Lomakoti Ilonpisara.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli lisätä kirjaamisosaamista kouluttamalla Lomakoti Ilonpisaran henkilökunta (8 hlö) sosiaalihuollon määrämuotoiseen kirjaamiseen. Lisäksi tavoitteena oli kehittää asiakaskeskeistä, eettistä ja oikeudellista kirjaamista.
Tutkimusmenetelmäksi valitsin toimintatutkimuksen, sillä pyrin muuttamaan nykyistä tapaa kirjata. Pitämäni koulutus (16 tuntia) koostui mm. Tulevaisuuden terveyskeskushankkeen ja THL Kansa-kouluhankkeen materiaaleista. Lisäksi käytin itse koostamaani, eri lähteisiin perustuvaa materiaalia. Määrämuotoista kirjaamista koskevan teoriatiedon lisäksi tärkeä merkitys koulutuksessa oppimisen kannalta oli ryhmän yhteisellä pohdinnalla.
Asiakaskirjausten nykytilan selvitin sisällönanalyysillä ja henkilökunnan kirjaamisosaamista kyselylomakkeen avulla. Molemmista ilmeni, ettei sosiaalihuollon määrämuotoinen kirjaaminen ollut henkilökunnalle tuttua. Asiakaskeskeisyys oli arvo, jota tavoiteltiin, mutta joka ei näkynyt kirjauksista. Ne tehtiin pitkälle asiakastietojärjestelmän ehdoilla.
Opinnäytetyöni tuloksena oli henkilökunnan kirjaamisosaamisen sekä laadullinen että sisällöllinen paraneminen. Tämä tapahtui koulutusprosessin kautta. Henkilökunta koki koulutuksen tärkeänä ja sen aikana laadittiin mm. uusi asiakaslähtöinen asiakassuunnitelma. Kehittämisprosessi Lomakoti Ilonpisarassa kirjaamisen osalta jatkuu edelleen.
The aim of my thesis was to increase documentation competencies in Lomakoti Ilonpisara by training the personnel in the structured form of social welfare documentation and also to develop client-centred, ethical, and legal documentation.
I chose activity analysis as the research method as my aim was to change the current way of documentation. For the training I used my own material and that of THL and other national projects. Alongside the theory of structured documentation, the joint reflection of practical examples of client work in the group had particular significance in terms of learning.
I analysed the present state of client- documentation with content analysis and the personnel’s competencies in social documentation through a questionnaire. Both analyses showed, that structured social welfare documentation was not familiar to them. Client- centeredness was a value aimed at but not visible in documentation.
My thesis work resulted in the personnel’s improved competence in documentation both in terms of quality as well as content. This was achieved through the training process. The personnel regarded the training as important. Among others a new client-centered client plan was designed during the training. The development process in documentation will continue in Lomakoti Ilonpisara.