Avoimin mielin verkossa: Kokemuksia kohtaamispaikasta verkossa mielenterveyden tukena
Huovilainen, Heidi; Rairama, Laura (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Huovilainen, Heidi
Rairama, Laura
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090617462
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090617462
Tiivistelmä
Maaliskuussa 2020 koronaepidemian seurauksena Suomessa todettiin poikkeusolot ja valmiuslaki otettiin käyttöön. Tämän seurauksena ihmisten kokoontumisia rajoitettiin ja mielenterveysyhdistykset joutuivat sulkemaan matalan kynnyksen kohtaamispaikkansa sekä keksimään uusia yhteydenpitokanavia kävijöihin. Avomielin-verkko on viiden pääkaupunkiseudulla toimivan mielenterveysjärjestön yhteisesti ylläpitämä kohtaamispaikka verkossa. Avomielin-verkko on tarkoitettu mielenterveyskuntoutujille ja muille kiinnostuneille.
Opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia Avomielin-verkon roolia mielenterveyden tukena sekä kerätä käyttäjiltä ideoita sen kehittämiseen. Tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, miten verkossa tapahtuva kohtaaminen tukee Avomielin-verkon käyttäjien mielenterveyttä ja miten verkkopalvelun saatavuutta voidaan parantaa ja sen sisältöä kehittää vastaamaan käyttäjien tarpeita. Tutkimuksen kohderyhmä oli Avomielin-verkon käyttäjät.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin teemahaastatteluin Avomielin-verkon Discord-keskustelualustan ääni- ja videoyhteyttä hyödyntäen. Haastateltavia oli yhteensä 7. Haastatteluin kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin eli induktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen aineistosta ilmeni, että Avomielin-verkon käytöllä on ollut positiivisia vaikutuksia käyttäjien mielenterveyteen koronapoikkeustilan aikana. Avomielin-verkon käytön koettiin kohottaneen mielialaa, lievittäneen ahdistusta sekä vähentäneen yksinäisyyttä. Avomielin-verkko oli myös tärkeässä roolissa sosiaalisten kontaktien ylläpitämisessä. Käyttäjille tärkeimmäksi mielenterveyttä tukevaksi tekijäksi oli muodostunut se, että on olemassa paikka, joka on aina avoinna. Avomielin-verkkoa koskevat kehittämisideat liittyivät keskustelualueen sääntöjen tarkennuksiin ja moderoinnin selkeyttämiseen sekä toiveeseen viikonloppupäivystäjästä. Verkkopalvelu koettiin helposti saavutettavaksi. Haastatteluun osallistuneilla oli jo käyttöön vaadittavat laitteet, tietotaito ja kiinnostus. Tutkimuksen ulkopuolelle jäivät siis ne henkilöt, joilla ei ole osallistumiseen tarvittavia välineitä. Tämän vuoksi Avomielin-verkon saavutettavuuden parantamisesta tarvitaan vielä jatkotutkimusta.
Opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia Avomielin-verkon roolia mielenterveyden tukena sekä kerätä käyttäjiltä ideoita sen kehittämiseen. Tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, miten verkossa tapahtuva kohtaaminen tukee Avomielin-verkon käyttäjien mielenterveyttä ja miten verkkopalvelun saatavuutta voidaan parantaa ja sen sisältöä kehittää vastaamaan käyttäjien tarpeita. Tutkimuksen kohderyhmä oli Avomielin-verkon käyttäjät.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin teemahaastatteluin Avomielin-verkon Discord-keskustelualustan ääni- ja videoyhteyttä hyödyntäen. Haastateltavia oli yhteensä 7. Haastatteluin kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin eli induktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen aineistosta ilmeni, että Avomielin-verkon käytöllä on ollut positiivisia vaikutuksia käyttäjien mielenterveyteen koronapoikkeustilan aikana. Avomielin-verkon käytön koettiin kohottaneen mielialaa, lievittäneen ahdistusta sekä vähentäneen yksinäisyyttä. Avomielin-verkko oli myös tärkeässä roolissa sosiaalisten kontaktien ylläpitämisessä. Käyttäjille tärkeimmäksi mielenterveyttä tukevaksi tekijäksi oli muodostunut se, että on olemassa paikka, joka on aina avoinna. Avomielin-verkkoa koskevat kehittämisideat liittyivät keskustelualueen sääntöjen tarkennuksiin ja moderoinnin selkeyttämiseen sekä toiveeseen viikonloppupäivystäjästä. Verkkopalvelu koettiin helposti saavutettavaksi. Haastatteluun osallistuneilla oli jo käyttöön vaadittavat laitteet, tietotaito ja kiinnostus. Tutkimuksen ulkopuolelle jäivät siis ne henkilöt, joilla ei ole osallistumiseen tarvittavia välineitä. Tämän vuoksi Avomielin-verkon saavutettavuuden parantamisesta tarvitaan vielä jatkotutkimusta.