Vertaistuen merkitys romaniopiskeljalla ammattikorkeakoulussa
Florin, Satu; Lindeman, Tanja; Åkerlund, Tamara (2021)
Florin, Satu
Lindeman, Tanja
Åkerlund, Tamara
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090617506
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090617506
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Satu Florin, Tanja Lindeman, Tamara Åkerlund
Vertaistuen merkitys romaniopiskelijoilla ammattikorkeakoulussa
Sivut 59, liitteet 3 kpl
Syksy, 2021
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sosionomi (AMK)
Tämän tutkimuspainotteisen opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella romanien kokemaa vertaistukea ja näiden kokemusten merkitystä ammattikorkeakoulujen opiskeluympäristöissä sekä opiskeluiden etenemisessä. Teoriapohjassa käsiteltiin romanien historiaa, kulttuuria, yhteiskunnallista asemaa sekä sitä, millainen merkitys niillä oli romanien koulutuksen suhteen. Lisäksi teoriapohjassa nostettiin esille vertaistuen, osallisuuden sekä sosiaalisen identiteetin merkitys ja millainen vaikutus, niillä oli opiskeluihin.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jossa aineistoa kerättiin haastattelemalla Diakonia-ammattikorkeakoulun eri kampuksilla olevia romaniopiskelijoita ja yhteistyötahonamme toimivia lehtoreita. Lehtorit ohjasivat toimintaa, jossa toteutettiin järjestettyä vertaismentorointia. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin etäyhteyksin ja nauhoitettiin aineiston tarkastelua ja litterointia varten. Haastatteluista nousi esille teemat, joita tarkasteltiin sisällön analyysin avulla.
Tutkimuksesta ilmeni vertaistuen antamisen ja jakamisen olevan tärkeää ja romaniyhteisössä luontevaa, jolloin yksilön jakama tuki muille opiskelijoille tapahtui luontevasti keskinäisessä vuorovaikutuksessa. Pääasiassa esille nousi romaneiden kokeman keskinäisen vertaistuen olevan hyödyksi sekä voimavaraksi opiskeluissa ja niiden etenemisessä. Tärkeänä pidettiin myös luokkayhteisöstä koettua vertaistukea sekä koululta saatavaa tukea. Kehittämisehdotuksia ilmeni vertaistuen jakamiseen, kokemiseen ja sen tukemiseen. Vertaistuen tukemista toivottiin erilaisin keinoin ja toiminta voisi olla luonnollisesti syntyvää sekä järjestettyä vertaistukea. Ehdotuksia nousi myös romanituutoreista sekä kouluvalmentajista, jotka tukisivat opiskeluiden aikana.
Asiasanat: Romani, vertaistuki, osallisuus
ABSTRACT
Satu Florin, Tanja Lindeman, Tamara Åkerlund
The importance of peer support to Roma students in university
59 pages and 3 appendices
Fall, 2021
Diaconia University of Applied Sciences
Degree Programme in Social Services
Bachelor`s degree in Social Services
The aim of this research-focused thesis was to examine the experience and significance of peer support for Roma students in university studies. The aim was to view at the peer support experienced by the Roma and how experiencing it affected the study environment and the completion of studies. The theoretical basis deals with the history, the culture social status of the Roma and their significance in terms of education and how it has affected them. The theoretical basis also deals with peer support, implication, and social identity and how it affected studies.
The thesis was qualitative research in which material was collected by interviewing Roma students at Diakonia University and interviewing our partner lectures who were responsible for organized peer mentoring. Thematic interview used as a data collection method. Interviews were conducted remotely and recorded for review and spelling. The interviews highlighted themes that were examined through content analysis.
The interviews revealed that receiving and sharing peer support was natural in the Roma community and therefore support shared by the individual with other students takes place naturally in mutual interaction. The mutual peer support was experienced by the Roma as a benefit as well as a resource in studies and their progress. Peer support from all the students and support from the school were also considered important. Suggestions from the interviewees for development were sharing, experiencing, and supporting the peer support. The interviewees hoped support for peer support in various ways, natural occurring peer support, and they would want organized activities. Suggestions also arose about Roma tutors and a school coach who would support during studies.
Keywords: participation, Roma, peer support,
Satu Florin, Tanja Lindeman, Tamara Åkerlund
Vertaistuen merkitys romaniopiskelijoilla ammattikorkeakoulussa
Sivut 59, liitteet 3 kpl
Syksy, 2021
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sosionomi (AMK)
Tämän tutkimuspainotteisen opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella romanien kokemaa vertaistukea ja näiden kokemusten merkitystä ammattikorkeakoulujen opiskeluympäristöissä sekä opiskeluiden etenemisessä. Teoriapohjassa käsiteltiin romanien historiaa, kulttuuria, yhteiskunnallista asemaa sekä sitä, millainen merkitys niillä oli romanien koulutuksen suhteen. Lisäksi teoriapohjassa nostettiin esille vertaistuen, osallisuuden sekä sosiaalisen identiteetin merkitys ja millainen vaikutus, niillä oli opiskeluihin.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jossa aineistoa kerättiin haastattelemalla Diakonia-ammattikorkeakoulun eri kampuksilla olevia romaniopiskelijoita ja yhteistyötahonamme toimivia lehtoreita. Lehtorit ohjasivat toimintaa, jossa toteutettiin järjestettyä vertaismentorointia. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin etäyhteyksin ja nauhoitettiin aineiston tarkastelua ja litterointia varten. Haastatteluista nousi esille teemat, joita tarkasteltiin sisällön analyysin avulla.
Tutkimuksesta ilmeni vertaistuen antamisen ja jakamisen olevan tärkeää ja romaniyhteisössä luontevaa, jolloin yksilön jakama tuki muille opiskelijoille tapahtui luontevasti keskinäisessä vuorovaikutuksessa. Pääasiassa esille nousi romaneiden kokeman keskinäisen vertaistuen olevan hyödyksi sekä voimavaraksi opiskeluissa ja niiden etenemisessä. Tärkeänä pidettiin myös luokkayhteisöstä koettua vertaistukea sekä koululta saatavaa tukea. Kehittämisehdotuksia ilmeni vertaistuen jakamiseen, kokemiseen ja sen tukemiseen. Vertaistuen tukemista toivottiin erilaisin keinoin ja toiminta voisi olla luonnollisesti syntyvää sekä järjestettyä vertaistukea. Ehdotuksia nousi myös romanituutoreista sekä kouluvalmentajista, jotka tukisivat opiskeluiden aikana.
Asiasanat: Romani, vertaistuki, osallisuus
ABSTRACT
Satu Florin, Tanja Lindeman, Tamara Åkerlund
The importance of peer support to Roma students in university
59 pages and 3 appendices
Fall, 2021
Diaconia University of Applied Sciences
Degree Programme in Social Services
Bachelor`s degree in Social Services
The aim of this research-focused thesis was to examine the experience and significance of peer support for Roma students in university studies. The aim was to view at the peer support experienced by the Roma and how experiencing it affected the study environment and the completion of studies. The theoretical basis deals with the history, the culture social status of the Roma and their significance in terms of education and how it has affected them. The theoretical basis also deals with peer support, implication, and social identity and how it affected studies.
The thesis was qualitative research in which material was collected by interviewing Roma students at Diakonia University and interviewing our partner lectures who were responsible for organized peer mentoring. Thematic interview used as a data collection method. Interviews were conducted remotely and recorded for review and spelling. The interviews highlighted themes that were examined through content analysis.
The interviews revealed that receiving and sharing peer support was natural in the Roma community and therefore support shared by the individual with other students takes place naturally in mutual interaction. The mutual peer support was experienced by the Roma as a benefit as well as a resource in studies and their progress. Peer support from all the students and support from the school were also considered important. Suggestions from the interviewees for development were sharing, experiencing, and supporting the peer support. The interviewees hoped support for peer support in various ways, natural occurring peer support, and they would want organized activities. Suggestions also arose about Roma tutors and a school coach who would support during studies.
Keywords: participation, Roma, peer support,