Verkkokaupan rooli myymäläasiakkaan ostokäyttäytymisessä : Case: Erätukku Jyväskylä
Yläpöntinen, Jyri (2012)
Yläpöntinen, Jyri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917308
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917308
Tiivistelmä
Erätukku Jyväskylän toimeksiannosta tehdyn opinnäytteen aiheena oli verkkokaupan rooli myymäläasiakkaan osto-käyttäytymisessä. Työn tavoitteena oli tutkia, miten yrityksen verkkosivut sekä Internet vaikuttavat myymäläasiakkaan ostokäyttäytymiseen ja ostopäätösprosessiin. Kyselytutkimuksen avulla selvitettiin myymäläasiakkaiden verkkosivujen ja verkkokaupan käyttö, ostopaikan valinta ja valinnan muodostuminen sekä Internetin vaikutus ostokäyttäytymiseen ja ostopäätösprosessiin. Työn päämääränä oli luoda toimeksiantajalle käyttökelpoista tietoa myymäläasiakkaiden Internetin käytöstä, joka olisi yleistettävissä myös laajempaan käyttöön.
Opinnäytteen teoreettinen viitekehys koostui kahdesta osasta, jotka olivat: perinteinen ja Internet-markkinointi sekä ostokäyttäytyminen. Perinteisen ja Internet-markkinoinnin yhteydessä avattiin myös verkkokauppaa ja verkko-ostamista. Ostokäyttäytymisen osa jakaantui ostokäyttäytymiseen vaikuttaviin tekijöihin ja ostopäätösprosessiin.
Tutkimus oli luonteeltaan kvantitatiivinen eli määrällinen. Tutkimuksen otos oli sata Erätukku Jyväskylän myymälästä tuotteen ostanutta asiakasta. Tutkimuksessa käytettiin kyselylomaketta, jonka kysymykset olivat strukturoituja sekä mielipidekysymyksiä. Kyselylomake oli koottu opinnäytteessä käytetyn teorian pohjalta. Tutkimus suoritettiin lokakuussa 2012.
Tutkimustuloksista selvisi, että noin kaksi kolmasosaa myymäläasiakkaista oli käyttänyt yrityksen verkkosivuja ja noin yksi neljäsosa ostanut verkkokaupasta. Yrityksen verkkosivuja käytettiin tiedonetsintään ennen myymälästä ostamista. Internetin avulla vertailtiin tuotteita melko laajasti ennen ostopäätöstä. Hakukoneiden ja verkkokaupan käytöllä oli selvä yhteys. Verkkokauppa oli kolmanneksi suurin myymäläasiakkaan ostopäätökseen vaikuttava tekijä.
Tutkimuksen pohjalta syntyneitä mielenkiintoisia jatkotutkimushaasteita olisivat: Olisiko myymäläasiakas valmis mak-samaan enemmän saamastaan palvelusta myymälässä kuin verkkokaupassa? Miten myymäläasiakkaat kehittäisivät verkkosivuja? Millaisia olisivat tulokset, jos tutkimus tehtäisiin verkkokaupassa?
Opinnäytteen teoreettinen viitekehys koostui kahdesta osasta, jotka olivat: perinteinen ja Internet-markkinointi sekä ostokäyttäytyminen. Perinteisen ja Internet-markkinoinnin yhteydessä avattiin myös verkkokauppaa ja verkko-ostamista. Ostokäyttäytymisen osa jakaantui ostokäyttäytymiseen vaikuttaviin tekijöihin ja ostopäätösprosessiin.
Tutkimus oli luonteeltaan kvantitatiivinen eli määrällinen. Tutkimuksen otos oli sata Erätukku Jyväskylän myymälästä tuotteen ostanutta asiakasta. Tutkimuksessa käytettiin kyselylomaketta, jonka kysymykset olivat strukturoituja sekä mielipidekysymyksiä. Kyselylomake oli koottu opinnäytteessä käytetyn teorian pohjalta. Tutkimus suoritettiin lokakuussa 2012.
Tutkimustuloksista selvisi, että noin kaksi kolmasosaa myymäläasiakkaista oli käyttänyt yrityksen verkkosivuja ja noin yksi neljäsosa ostanut verkkokaupasta. Yrityksen verkkosivuja käytettiin tiedonetsintään ennen myymälästä ostamista. Internetin avulla vertailtiin tuotteita melko laajasti ennen ostopäätöstä. Hakukoneiden ja verkkokaupan käytöllä oli selvä yhteys. Verkkokauppa oli kolmanneksi suurin myymäläasiakkaan ostopäätökseen vaikuttava tekijä.
Tutkimuksen pohjalta syntyneitä mielenkiintoisia jatkotutkimushaasteita olisivat: Olisiko myymäläasiakas valmis mak-samaan enemmän saamastaan palvelusta myymälässä kuin verkkokaupassa? Miten myymäläasiakkaat kehittäisivät verkkosivuja? Millaisia olisivat tulokset, jos tutkimus tehtäisiin verkkokaupassa?