Sosiaalinen ympäristö ja kuluttajien käyttäytyminen
Halko, Marja-Liisa; Hytönen, Kaisa (2014)
Halko, Marja-Liisa
Hytönen, Kaisa
Taloustieteellinen yhdistys
2014
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090317408
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090317408
Tiivistelmä
Miksi me pidämme tuotteista, joista myös muut pitävät? Sosiaalinen päätöksentekoympäristö vaikuttaa voimakkaasti kuluttajan valintoihin. Taloustieteilijä sanoisi helposti, että muiden ihmisten käyttäytyminen ja valinnat antavat meille tuotteista lisäinformaatiota, jonka voimme ottaa huomioon päivittäessämme käsityksiämme ja muokatessamme mieltymyksiämme. Viimeaikaisen sosiaaliseen neurotieteeseen ja neurotaloustieteeseen liittyvän tutkimuksen perusteella voisi kuitenkin sanoa, että pidämme samoista tuotteista, koska muiden ihmisten toimien ja reaktioiden havainnoiminen on meille luontevaa ja helppoa. Tulkitsemme muiden tunnetiloja, pohdimme päätöksiä toisten näkökulmasta, koemme empatiaa ja mukaudumme erityisesti oman viiteryhmämme käytökseen. Neurotieteet tarjoavatkin uuden näkökulman siihen, mitä valinnoillamme haluamme ja voimme viestittää ja miksi seuraamme muiden kulutuspäätöksiä.