Luottamushenkilön perehdytys asiantuntijaorganisaatiossa
Kapanen, Satu (2021)
Kapanen, Satu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090217390
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090217390
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää kohdeorganisaation, Pohjois-Savon liiton maakuntavaltuutettujen perehdytysprosesseja ja tuoda organisaatiolle lisää tietämystä omista erityispiirteistään, jotka olisi hyvä ottaa huomioon pereh dytysprosesseja kehittäessä. Tutkimuksen lähtökohtana oli tutkia laadukkaan perehdytysprosessin merkitystä perehdytettäessä luottamushenkilöä asiantuntijaorganisaatioon. Tavoitteeksi muodostui selvittää millaisena perehdytysprosessi palvelisi parhaalla mahdolli sella tavalla sekä perehdytettävää että organisaation omia tavoitteita. Varsinaista perehdytysmallia ei toimeksiantajaorganisaatiolla ole, jonka vuoksi tutkimuksen tehtävänä oli selvittää myös asiantuntijoiden näkemyksiä perehdyttämisen onnis tumisen kannalta keskeisimmistä asioista. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee luottamushenkilön laadukkaan perehdytyksen määritelmää, luottamushenkilöiden toimenkuvaa, maakuntaliitto jen toimintaa, Pohjois-Savon Liiton organisaatiorakennetta sekä sen toimintaa ohjaavia asetuksia ja säädöksiä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivista tutkimusme netelmää käyttäen. Tutkimuksen kannalta olennaisimmat kysymykset esitettiin organisaation asiantuntijoille avoimen haastattelun kautta ja maakuntavaltuute tuille kyselylomakkeen kautta. Näiden empiirisen tutkimuksen osuuksien ensisi jainen tarkoitus oli tukea tutkimuksen teoreettista runkoa. Toimeksiantajaorgani saation asiantuntijoiden haastattelun päämääränä oli saada selville, mitä seikkoja he pitävät keskeisimpinä perehdytyksen onnistumisen kannalta. Maakuntaval tuutetut saivat puolestaan antaa kokemuksen kautta tullutta arvokasta palautetta aiempaan perehdytykseen liittyen. Tutkimuksen tulosten perusteella perehdytysprosessin kehittämisen tarve on to dellinen. Laadukkaan perehdytyksen tulisi olla pysyvä, jatkuva prosessi, joka si sältäisi niin teoriaa kuin käytännön asioihin liittyviä täsmällisiä ohjeita.