Kauppakeskus Mall of Triplan kehittäminen nuorten kuluttajien näkökulmasta
Könönen, Laura (2021)
Könönen, Laura
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021082917224
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021082917224
Tiivistelmä
Tämä kehittämistehtävä toteutettiin osana PasilaHUB-hanketta ja kohdeorganisaationa on kauppakeskus Mall of Tripla. PasilaHUB-hankkeessa on kerätty yhteen Pasilan alueen yrityksiä ja muita kumppaneita alueen kuluttajaliiketoiminnan kehittämiseksi sekä uusien kaupan- ja tapahtuma-alan konseptien luomiseksi. PasilaHUB-hanke on saanut alkunsa kaupan alan murroksesta sekä kuluttajakäyttäytymisen muutoksesta ja sen tarkoituksena on vastata Pasilan alueen asukkaiden, kuluttajien ja yritysten muuttuviin tarpeisiin.
Kehittämistehtävän tarkoituksena oli kerätä asiakasymmärrystä nuorista kuluttajista Triplan palvelujen kehittämisen ja uusien konseptien luomisen tueksi. Kehittämistehtävän päätavoitteena oli antaa kehitysehdotuksia Triplan palvelujen kehittämiseksi nuorten näkökulmasta ja alatavoitteena oli luoda nuorten asiakasprofiilit Triplan kauppakeskusympäristöön.
Työ aloitettiin tammikuussa 2021 ja saatiin päätökseen elokuussa 2021. Tutkimuksen tietoperusta muodostuu nuorten ostokäyttäytymisestä, kauppakeskuksista palvelu- ja ostoympäristöinä sekä asiakasymmärryksen ja -profiilien muodostumisesta ja hyödyntämisestä. Lähestymistapana tutkimuksessa käytettiin tapaustutkimusta. Pääasiallinen tiedonkeruutapa oli kyselytutkimus, jonka tuloksia analysoitiin sekä määrällisin että laadullisin menetelmin. Kyselytutkimus toteutettiin Haaga-Helian opiskelijoille ja sen avulla selvitettiin, millaista on nuorten ostokäyttäytyminen, millaisia kuluttajia nuoret ovat Triplan kauppakeskusympäristössä sekä miten nuoret kehittäisivät Triplaa ja sen palveluja. Kyselytutkimuksen tulokset analysoitiin tilastollisin menetelmin ja avoimien kysymysten vastaukset ryhmiteltiin ryhmittelyanalyysin keinoin. Tulokset esitettiin ja palautetta työn tuloksista kerättiin Haaga-Helian PasilaHUB työryhmältä.
Kehittämistehtävän tuloksena syntyi malli Triplan palvelujen kehittämiseksi nuorten näkökulmasta. Malli sisältää kaksi nuorten asiakasprofiilia Triplan kauppakeskusympäristöön sekä kehitysehdotukset Triplan palvelujen kehittämiseksi ja uusien konseptien luomiseksi. Kehitysehdotukset jakautuivat kahteen eri teemaan, kauppakeskuksen sisältöön ja palveluihin sekä kauppakeskusympäristöön. Kehitysehdotuksissa korostuivat elämyksellisyys, valikoiman laajentaminen, opiskelijoiden huomiointi sekä selkeys ja viihtyisyys.
Kehittämistehtävän tarkoituksena oli kerätä asiakasymmärrystä nuorista kuluttajista Triplan palvelujen kehittämisen ja uusien konseptien luomisen tueksi. Kehittämistehtävän päätavoitteena oli antaa kehitysehdotuksia Triplan palvelujen kehittämiseksi nuorten näkökulmasta ja alatavoitteena oli luoda nuorten asiakasprofiilit Triplan kauppakeskusympäristöön.
Työ aloitettiin tammikuussa 2021 ja saatiin päätökseen elokuussa 2021. Tutkimuksen tietoperusta muodostuu nuorten ostokäyttäytymisestä, kauppakeskuksista palvelu- ja ostoympäristöinä sekä asiakasymmärryksen ja -profiilien muodostumisesta ja hyödyntämisestä. Lähestymistapana tutkimuksessa käytettiin tapaustutkimusta. Pääasiallinen tiedonkeruutapa oli kyselytutkimus, jonka tuloksia analysoitiin sekä määrällisin että laadullisin menetelmin. Kyselytutkimus toteutettiin Haaga-Helian opiskelijoille ja sen avulla selvitettiin, millaista on nuorten ostokäyttäytyminen, millaisia kuluttajia nuoret ovat Triplan kauppakeskusympäristössä sekä miten nuoret kehittäisivät Triplaa ja sen palveluja. Kyselytutkimuksen tulokset analysoitiin tilastollisin menetelmin ja avoimien kysymysten vastaukset ryhmiteltiin ryhmittelyanalyysin keinoin. Tulokset esitettiin ja palautetta työn tuloksista kerättiin Haaga-Helian PasilaHUB työryhmältä.
Kehittämistehtävän tuloksena syntyi malli Triplan palvelujen kehittämiseksi nuorten näkökulmasta. Malli sisältää kaksi nuorten asiakasprofiilia Triplan kauppakeskusympäristöön sekä kehitysehdotukset Triplan palvelujen kehittämiseksi ja uusien konseptien luomiseksi. Kehitysehdotukset jakautuivat kahteen eri teemaan, kauppakeskuksen sisältöön ja palveluihin sekä kauppakeskusympäristöön. Kehitysehdotuksissa korostuivat elämyksellisyys, valikoiman laajentaminen, opiskelijoiden huomiointi sekä selkeys ja viihtyisyys.