Positiivisen pedagogiikan toteutuminen Kotkan ja Haminan vuoropäiväkodeissa: Positiivisen pedagogiikan opas ja muistilista
Eriksson, Janica; Salo, Anniina (2021)
Eriksson, Janica
Salo, Anniina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021082717200
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021082717200
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä oli tarkoitus selvittää positiivisen pedagogiikan toteuttamista Kotkan ja Haminan vuoropäiväkodeissa sekä poikkeusolojen vaikutusta positiivisen pedagogiikan toteuttamiseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää yksinkertaisia keinoja hyödyntää positiivista pedagogiikkaa varhaiskasvatuksen vuorohoidossa. Samalla kartoitettiin poikkeusolojen mahdollisia vaikutuksia positiivisen pedagogiikan toteuttamiseen. Opinnäytetyön tuotoksena luotiin opas positiivisen pedagogiikan käyttöön sekä oppaan pohjalta koottiin muistilista, jota voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksessa. Opas sisältää teoriatietoa positiivisesta pedagogiikasta ja tutkimuksen kohteena olleiden päiväkotien työntekijöiden nostamia tapoja tuottaa positiivista pedagogiikkaa. Tiiviiseen muistilistaan on koottu positiivisen pedagogiikan pääpointteja. Opinnäytetyön tilaajana toimi Kotkan kaupunki ja Haminan
kaupunki.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kahden eri vuoropäiväkodin varhaiskasvattajia. Haastattelut tehtiin etäyhteydellä vallitsevan koronatilanteen takia. Informanteiksi haastatteluihin oli valittu yhteensä kuusi varhaiskasvattajaa, kolme molemmista päiväkodeista. Haastatteluihin osallistui neljä varhaiskasvatuksen opettajaa ja kaksi varhaiskasvatuksen lastenhoitajaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Teoreettinen viitekehys koostuu muun muassa varhaiskasvatuksen kuvauksesta, varhaiskasvatussuunnitelmista, positiivisesta pedagogiikasta sekä otettu huomioon koronaepidemiasta aiheutuneet poikkeusolot.
kaupunki.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kahden eri vuoropäiväkodin varhaiskasvattajia. Haastattelut tehtiin etäyhteydellä vallitsevan koronatilanteen takia. Informanteiksi haastatteluihin oli valittu yhteensä kuusi varhaiskasvattajaa, kolme molemmista päiväkodeista. Haastatteluihin osallistui neljä varhaiskasvatuksen opettajaa ja kaksi varhaiskasvatuksen lastenhoitajaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Teoreettinen viitekehys koostuu muun muassa varhaiskasvatuksen kuvauksesta, varhaiskasvatussuunnitelmista, positiivisesta pedagogiikasta sekä otettu huomioon koronaepidemiasta aiheutuneet poikkeusolot.