Kauhun ilmapiirin luominen peleissä
Karvonen, Timo; Hirvonen, Tiina (2021)
Karvonen, Timo
Hirvonen, Tiina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021082917215
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021082917215
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on kauhun ilmapiirin ja tunnelman luominen peleissä sekä niiden erilaiset toteutusmekaniikat. Tavoitteena on tutkia, millaisista elementeistä tunnelmallinen kauhu voi muodostua ja millaisia yksityiskohtia sen luomisessa tulee ottaa huomioon. Tavoitteena on myös toteuttaa pelin prototyyppi, jossa menetelmiä testataan.
Opinnäytetyössä otettiin esimerkkiä julkaistuista ja tunnetuista kauhupeleistä ja toteutettiin oma kauhupeli prototyyppi esimerkkejä soveltaen. Prototyyppi tehtiin Unity3D-pelimoottorilla ja grafiikat luotiin Blender-mallinnusohjelmalla. Pelissä kaikki käytetyt mallit, objektit ja äänitiedostot olivat itsetehtyjä. Projektin aikana prototyypistä tehtiin kaksi erilaista versiota, joita molempia testasivat testiryhmänä toimineet pelaajat. Testaajien antamien palautteiden perusteella prototyypin ensimmäistä versiota muokattiin ja jatkokehitettiin. Tästä seurannutta prototyypin toista versiota kokeili jälleen pelaajien testiryhmä ja annettujen palautteiden avulla arvioitiin sitä, onnistuiko prototyyppi tunnelmallisena kauhupelinä.
Opinnäytetyön prototyyppi onnistui valloittamaan testipelaajat tunnelmallaan ja yleisellä ilmeellä sekä äänimaailmalla. Tehdyt korjaukset paransivat prototyypin toista versiota paljon ja testaajilta saatu palaute oli erittäin tärkeässä osassa projektin onnistumista. Peli kuitenkin arvioitiin sekä kauhupeliksi että seikkailupeliksi, joten oli pääteltävissä, että prototyypissä oltiin oikeilla jäljillä kauhun ilmapiirin luomisessa. Opinnäytetyön lopputuloksena oli siis prototyyppi tunnelmallisesta pelistä, joka sisältää myös kauhun elementtejä.
Opinnäytetyössä otettiin esimerkkiä julkaistuista ja tunnetuista kauhupeleistä ja toteutettiin oma kauhupeli prototyyppi esimerkkejä soveltaen. Prototyyppi tehtiin Unity3D-pelimoottorilla ja grafiikat luotiin Blender-mallinnusohjelmalla. Pelissä kaikki käytetyt mallit, objektit ja äänitiedostot olivat itsetehtyjä. Projektin aikana prototyypistä tehtiin kaksi erilaista versiota, joita molempia testasivat testiryhmänä toimineet pelaajat. Testaajien antamien palautteiden perusteella prototyypin ensimmäistä versiota muokattiin ja jatkokehitettiin. Tästä seurannutta prototyypin toista versiota kokeili jälleen pelaajien testiryhmä ja annettujen palautteiden avulla arvioitiin sitä, onnistuiko prototyyppi tunnelmallisena kauhupelinä.
Opinnäytetyön prototyyppi onnistui valloittamaan testipelaajat tunnelmallaan ja yleisellä ilmeellä sekä äänimaailmalla. Tehdyt korjaukset paransivat prototyypin toista versiota paljon ja testaajilta saatu palaute oli erittäin tärkeässä osassa projektin onnistumista. Peli kuitenkin arvioitiin sekä kauhupeliksi että seikkailupeliksi, joten oli pääteltävissä, että prototyypissä oltiin oikeilla jäljillä kauhun ilmapiirin luomisessa. Opinnäytetyön lopputuloksena oli siis prototyyppi tunnelmallisesta pelistä, joka sisältää myös kauhun elementtejä.