Vaate palveluna : muuttuvien osaamistarpeiden ennakointi muoti-ja vaatetusalalla
Kalliomäki, Pirjo (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Kalliomäki, Pirjo
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021082717197
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021082717197
Tiivistelmä
Kehittämistyön tavoitteena oli kartoittaa ja ennakoida kiertotaloutta vahvistavia, tuote palveluna -liiketoimintamallien edellyttämiä, osaamistarpeita muoti- ja vaatetusalalla Suomessa. Kartoituksessa keskityttiin ennakoimaan työelämässä jo toimivien ammattilaisten uusia osaamistarpeita vaate palveluna -liiketoiminnan näkökulmasta.
Tietoperusta työhön muodostui lähestymällä muuttuvaa toimialaa ennakoinnin menetelmillä. Toimintaympäristöä hahmotettiin tarkastelemalla toimialan muutospaineita suhteessa ekologisiin, taloudellisiin, yhteiskunnallisiin ja sosiaalisiin muuttujiin. Käyttäjätietoa saatiin alan asiantuntijoilta ja sidosryhmiltä sovelletun Delfoi-menetelmän ja teemahaastattelujen sekä Design Sprint -työpajasta saatujen tulosten avulla. Aineistoa analysoitiin soveltaen samankaltaisuuskaavio- ja tulevaisuuspyörämenetelmiä. Muodostuneen aineiston pohjalta kartoitettiin ja ennakoitiin muoti- ja vaatetusalan uusia osaamistarpeita.
Ennakoidut osaamistarpeet korostavat monialaista osaamista sekä jatkuvan oppimisen merkitystä. Osaamistarpeet kulminoituvat kiertotalouden mukaisen liiketoiminnan vahvistamiseen, käyttäjälähtöisyyden korostumiseen palvelukonseptien ja brändien suunnittelussa, vastuulliseen viestintään, tuotteen elinkaarta pidentävien palvelujen hallintaan ja ekosysteemien tärkeyden ymmärtämiseen. Lisäksi digitaalisten taitojen jatkuva päivittäminen sekä yhteiskunnallisen osaamisen hallinta luovat uusia, kiertotaloutta vahvistavia osaamistarpeita muoti- ja vaatetusalalle. The aim of the thesis was to identify and anticipate new competence requirements of the product-as-a-service system in circular fashion and clothing sector in Finland. The survey focused on anticipating the requirements of clothing-as-a-service system for the professionals already working in fashion and clothing sector.
The knowledge base for the thesis was reached by approaching the transform of fashion and clothing sector with foresight methods. The operational environment was outlined by examining the industry’s change pressures in relation to ecological, economic, societal, and social variables. The user information was obtained using the Delphi method and theme interviews among the professionals in sector and the results of the Design Sprint workshop. The data material was analyzed by applying the affinity diagram and future wheel methods.
New competence requirements were mapped based on the study. The anticipated competence requirements emphasize multidisciplinary skills and the importance of continuous learning. New competence is needed in circular fashion business, especially in terms of managing product lifecycle and longevity. When designing new product as-a-service concepts and brands, user centered design thinking is crucial. New skills are needed to manage societal aspects and how to communicate in sustainable and transparent way in the product chain and to the customers. Understanding the importance of the ecosystems and the continuing update of digital skills requires new competence among circular fashion and clothing sector.
Tietoperusta työhön muodostui lähestymällä muuttuvaa toimialaa ennakoinnin menetelmillä. Toimintaympäristöä hahmotettiin tarkastelemalla toimialan muutospaineita suhteessa ekologisiin, taloudellisiin, yhteiskunnallisiin ja sosiaalisiin muuttujiin. Käyttäjätietoa saatiin alan asiantuntijoilta ja sidosryhmiltä sovelletun Delfoi-menetelmän ja teemahaastattelujen sekä Design Sprint -työpajasta saatujen tulosten avulla. Aineistoa analysoitiin soveltaen samankaltaisuuskaavio- ja tulevaisuuspyörämenetelmiä. Muodostuneen aineiston pohjalta kartoitettiin ja ennakoitiin muoti- ja vaatetusalan uusia osaamistarpeita.
Ennakoidut osaamistarpeet korostavat monialaista osaamista sekä jatkuvan oppimisen merkitystä. Osaamistarpeet kulminoituvat kiertotalouden mukaisen liiketoiminnan vahvistamiseen, käyttäjälähtöisyyden korostumiseen palvelukonseptien ja brändien suunnittelussa, vastuulliseen viestintään, tuotteen elinkaarta pidentävien palvelujen hallintaan ja ekosysteemien tärkeyden ymmärtämiseen. Lisäksi digitaalisten taitojen jatkuva päivittäminen sekä yhteiskunnallisen osaamisen hallinta luovat uusia, kiertotaloutta vahvistavia osaamistarpeita muoti- ja vaatetusalalle.
The knowledge base for the thesis was reached by approaching the transform of fashion and clothing sector with foresight methods. The operational environment was outlined by examining the industry’s change pressures in relation to ecological, economic, societal, and social variables. The user information was obtained using the Delphi method and theme interviews among the professionals in sector and the results of the Design Sprint workshop. The data material was analyzed by applying the affinity diagram and future wheel methods.
New competence requirements were mapped based on the study. The anticipated competence requirements emphasize multidisciplinary skills and the importance of continuous learning. New competence is needed in circular fashion business, especially in terms of managing product lifecycle and longevity. When designing new product as-a-service concepts and brands, user centered design thinking is crucial. New skills are needed to manage societal aspects and how to communicate in sustainable and transparent way in the product chain and to the customers. Understanding the importance of the ecosystems and the continuing update of digital skills requires new competence among circular fashion and clothing sector.