Arvolähtöinen työskentely osana elintapaohjausta fysioterapiassa: E-oppimateriaali Oulun ammattikorkeakoulun fysioterapiaopiskelijoille
Toppi, Pauliina; Nikula, Sirje (2021)
Toppi, Pauliina
Nikula, Sirje
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021081216998
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021081216998
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää e-oppimateriaali Oulun ammattikorkeakoulun fysioterapiaopiskelijoille aiheesta arvolähtöinen työskentely osana elintapaohjausta fysioterapiassa. Tarkoituksena oli laajentaa ja kehittää edelleen fysioterapiaopiskelijoiden monipuolista ja vaikuttavaa elintapaohjausosaamista sekä sen kautta auttaa kehittämään tulevien fysioterapeuttien asiakaskunnan palvelun laatua ja vaikuttavuutta. Tulostavoitteena oli toteuttaa yhden (1) opintopisteen laajuinen, laadukas ja kohderyhmälleen hyödyllinen e-oppimateriaali Moodle -alustalle tarkoituksena kehittää fysioterapiaopiskelijoiden arvolähtöisiä työskentelytapoja osana vaikuttavaa elintapaohjausta, sekä lisätä heidän varmuuttaan ja rohkeuttaan toteuttaa menetelmää heidän tulevilla asiakkailla, jotka hyötyvät kyseisestä työskentelytavasta. Opinto-osiolle asetettiin kolme osaamistavoitetta ja laatutavoitteina materiaalin tuli tukea opiskelijan aktiivista roolia, olla visuaalisesti miellyttävä, sekä positiivisia tunteita herättävä.
Prosessi aloitettiin keväällä 2020 ja se oli valmis loppukeväästä 2021. Sisältö koottiin monipuolisia lähteitä hyödyntäen, kuten kirjoista, tutkimuksista, verkkolähteistä, sekä ammatillisista aineistoista. Käytetyt opetusmenetelmät valittiin pedagogisesti perustellusti. Tekijöiden omat pohdinnat ja oivallukset merkittiin erilleen muista lähteistä. Näin taattiin laadukas ja monipuolinen lopputulos. Opinto-osiota testasivat yhdeksän (9) Oulun ammattikorkeakoulun fysioterapiaopiskelijaa reilun kolme viikkoa kestävässä käyttökokeilussa keväällä 2021.
Laatukriteerien ja opiskelijoiden osaamistavoitteiden toteutumisen arvioinnissa käytettiin käyttökokeiluun osallistuville suunnattua Webropol -palautekyselyä ja tekijöiden kriittistä itsearviointia. Palautekyselyn tulosten perusteella selvisi, että kokeiluun osallistuneet opiskelijat olivat pääosin tyytyväisiä opetusmateriaaliin, joka sai kokonaisarvosanakseen (ka) 4,4 asteikolla 1-5. Palautteiden pohjalta voitiin todeta, että opiskelijat saavuttivat materiaalille asetetut osaamistavoitteet melko hyvin tai erinomaisesti ja materiaalille asetetut laatutavoitteet toteutuivat heidän mielestään hyvin tai erinomaisesti. Tulosten perusteella ilmeni joitakin kehityskohteita koskien arvolähtöisen työskentelyn konkreettisempaa yhdistämistä fysioterapiaan sekä opiskeltavan materiaalin laajentamisesta. Näitä kehitysohteita paranneltiin tekijöiden toimesta, jotta jatkossa opinto-osio palvelee yhä paremmin opiskelijoiden tarpeita ja sille asetettuja tavoitteita. Tämän opinnäytetyön tuloksena kehitetyn opinto-osion avulla kehitetään Oulun ammattikorkeakoulun fysioterapiaopiskelijoiden elintapaohjausojaamista ja se laajentaa heidän opetustarjontaansa. Tulosten perusteella opinto-osio on kannattavaa jättää Moodleen myös tulevien fysioterapiaopiskelijoiden itsenäistä opiskelua varten. This functional thesis provides a e-learning material for current and future physiotherapy students of Oulu University of Applied Sciences. The topic of the material is value-based work as part of lifestyle guidance in physiotherapy. The aim had been to develop diverse and effective lifestyle guidance skills. This will help future physiotherapists to develop a quality and impressive service to customers. As a result, a 1-credit e-learning material for the Moodle platform was implemented. The quality goal was that material is high quality and useful. It will help students to develop their way of working value-based way and increase their confidence and courage to implement the method, for those clients who benefit from it.
Three competence goals were set in the study section. The quality objectives of the material were to support the student's active role, to be visually pleasing and to evoke positive emotions. The thesis process started in late spring 2020 and was completed in the late spring of 2021. The content was collected using a variety of sources such as books, research, online sources, and professional materials. In addition to this, the authors added their own reflections and insights on the topics covered in the material, which were noted separately from other sources. The study section was tested by nine (9) physiotherapy students from Oulu University of Applied Sciences in a trial lasting more than three weeks in the spring of 2021.
The Webropol feedback survey and the critical self-assessment of the authors were used to assess the quality of the material as well as in assessing students competence assessments. Based on the results of the feedback survey, it became clear that the students who participated in the experiment were very or fairly satisfied with the teaching material, which received an overall grade (average) of 4.4 on a scale of 1-5. Based on the feedback, it can be stated that the students achieved the competence objectives set for the material quite well or excellently and that the quality objectives set for the material were achieved well or excellently. Based on the results, some areas for development emerged regarding the more concrete combination of value-based work with physiotherapy and the expansion of the study material. These developments were improved by the authors. The study section developed as result of this thesis is used to improve the lifestyle guidance of physiotherapy students at Oulu University of Applied Sciences and will be included to their studies.
Prosessi aloitettiin keväällä 2020 ja se oli valmis loppukeväästä 2021. Sisältö koottiin monipuolisia lähteitä hyödyntäen, kuten kirjoista, tutkimuksista, verkkolähteistä, sekä ammatillisista aineistoista. Käytetyt opetusmenetelmät valittiin pedagogisesti perustellusti. Tekijöiden omat pohdinnat ja oivallukset merkittiin erilleen muista lähteistä. Näin taattiin laadukas ja monipuolinen lopputulos. Opinto-osiota testasivat yhdeksän (9) Oulun ammattikorkeakoulun fysioterapiaopiskelijaa reilun kolme viikkoa kestävässä käyttökokeilussa keväällä 2021.
Laatukriteerien ja opiskelijoiden osaamistavoitteiden toteutumisen arvioinnissa käytettiin käyttökokeiluun osallistuville suunnattua Webropol -palautekyselyä ja tekijöiden kriittistä itsearviointia. Palautekyselyn tulosten perusteella selvisi, että kokeiluun osallistuneet opiskelijat olivat pääosin tyytyväisiä opetusmateriaaliin, joka sai kokonaisarvosanakseen (ka) 4,4 asteikolla 1-5. Palautteiden pohjalta voitiin todeta, että opiskelijat saavuttivat materiaalille asetetut osaamistavoitteet melko hyvin tai erinomaisesti ja materiaalille asetetut laatutavoitteet toteutuivat heidän mielestään hyvin tai erinomaisesti. Tulosten perusteella ilmeni joitakin kehityskohteita koskien arvolähtöisen työskentelyn konkreettisempaa yhdistämistä fysioterapiaan sekä opiskeltavan materiaalin laajentamisesta. Näitä kehitysohteita paranneltiin tekijöiden toimesta, jotta jatkossa opinto-osio palvelee yhä paremmin opiskelijoiden tarpeita ja sille asetettuja tavoitteita. Tämän opinnäytetyön tuloksena kehitetyn opinto-osion avulla kehitetään Oulun ammattikorkeakoulun fysioterapiaopiskelijoiden elintapaohjausojaamista ja se laajentaa heidän opetustarjontaansa. Tulosten perusteella opinto-osio on kannattavaa jättää Moodleen myös tulevien fysioterapiaopiskelijoiden itsenäistä opiskelua varten.
Three competence goals were set in the study section. The quality objectives of the material were to support the student's active role, to be visually pleasing and to evoke positive emotions. The thesis process started in late spring 2020 and was completed in the late spring of 2021. The content was collected using a variety of sources such as books, research, online sources, and professional materials. In addition to this, the authors added their own reflections and insights on the topics covered in the material, which were noted separately from other sources. The study section was tested by nine (9) physiotherapy students from Oulu University of Applied Sciences in a trial lasting more than three weeks in the spring of 2021.
The Webropol feedback survey and the critical self-assessment of the authors were used to assess the quality of the material as well as in assessing students competence assessments. Based on the results of the feedback survey, it became clear that the students who participated in the experiment were very or fairly satisfied with the teaching material, which received an overall grade (average) of 4.4 on a scale of 1-5. Based on the feedback, it can be stated that the students achieved the competence objectives set for the material quite well or excellently and that the quality objectives set for the material were achieved well or excellently. Based on the results, some areas for development emerged regarding the more concrete combination of value-based work with physiotherapy and the expansion of the study material. These developments were improved by the authors. The study section developed as result of this thesis is used to improve the lifestyle guidance of physiotherapy students at Oulu University of Applied Sciences and will be included to their studies.